• Fredis

Jag trivs inte hemma längre :-(

Måste kolla med er hur ni som har småbarn har det hemma. Kanske har vi varit för slapphänta, eller så lever jag envist kva i ngn föreställning om att livet inte skall vara så annorlunda mot innan barnen kom.. Jag vet varken ut eller in, bara att jag intre trivs så bra hemma längre, känns som jag är gäst i mitt egna hus.. Vi har en mkt viljestark och dominerande 4-årig kille samt en nyfödd bebis.
    Vill ni svara på ngn eller nga av nedan frågor så får jag kanske ett hum om hur ni har det/hur man skulle kunna ha det?
    -Fastän mitt barn är rätt duktig på att plocka undan efter sig så ligger det leksaker/grejer/teckningar/osv överallt utspritt i hela huset!?
    -JAg känner inte att jag får ha nga av mina grejer i fred, allt skall undersökas, kollas igenom, osv. Har jag ngt som är jätteviktigt att ha i fred så måste jag gömma det på en säker plats (det mesta hittas).
    -Kan ni fixa med ngt eget projekt när barnet/-n är vakna? Typ baka, hänga tvätt, diska..
    -Måste ni hela tiden leka/uppmärksamma/svara på frågor/lyssna på ert barn?
    -Vem pratar mest vid middagen? Har ni lugna middagar? Kan ni föra ngt vuxensamtal er vuxna emellan alls?
    -Om ni vuxna pratar vill ert barn omedelbart ha er uppmärksamhet?
    -KÄnner ni harmoni i vardagen? Att ni kan andas?

Jag vore jättetacksam för lite svar.. känner att jag går under snart..

• Svar på tråden Jag trivs inte hemma längre :-(
  • skånegås

Har 4 barn: 2 v, 4,5 år, snart 7 år och drygt 8 år.

-Fastän mitt barn är rätt duktig på att plocka undan efter sig så ligger det leksaker/grejer/teckningar/osv överallt utspritt i hela huset!?
    *Grejer precis överallt, efter en halvtimme. MYCKET tjat för att få det upplockat, särskilt av största...

-JAg känner inte att jag får ha nga av mina grejer i fred, allt skall undersökas, kollas igenom, osv. Har jag ngt som är jätteviktigt att ha i fred så måste jag gömma det på en säker plats (det mesta hittas).
    *Får ha grejerna i fred nu. Värre med mellanstora barn...

-Kan ni fixa med ngt eget projekt när barnet/-n är vakna? Typ baka, hänga tvätt, diska..
    *Svårt just nu med en skrikande 2 veckors... Får just nu äta ståendes om pappan jobbar... Småplocka funkar bra med lillen i sjalen, bara man inte behöver vara stilla...

*De pratar ständigt. Minst en i taget. Blir ibland alldeles galen på dem, men man får säga till dem att prata en i taget och även att de ibland ska vara tysta, men det är svårt...

-Vem pratar mest vid middagen? Har ni lugna middagar? Kan ni föra ngt vuxensamtal er vuxna emellan alls?
    *Olika olika dagar. Barnen brukar gå då de ätit färdigt och vi sitter kvar en stund och pratar. Fast just för tillfället äter vi i skift, pga skrikande bebis 

*JApp. De verkar inte märka att vi pratar om vi inte berättar det..

*Det går också i perioder.. Inte alla dagar, men man lär sig ta tillvara de stunder man kan njuta av. T.ex. promenaderna till dagis på morgnarna... Tror det är något man till viss del kan lära sig.

• strojes

Jag har tre flickor, 6 år, 3 år och 3 år.

Japp, vi har leksaker och annat som hör ungarna till liggandes överallt i huset heeeela tiden. Det tar inte många minuter (eller snarare sekunder) efter att det är undanplockat så åker det ut igen överallt...
    En av dem (6 åringen) är duktig på att plocka undan när man ber henne. Hennes två småsystrar har lite svårt att hålla koncentrationen på städningen, de kan städa ett par grejer sedan blir det lek med grejerna som ska städas bort.

Japp, så är det hos oss också. Det där med att bara titta med ögonen är lite svårt att få de att förstå. Det tittas ofta med både ögon och fingrar.

Det beror på deras dagsform. Oftast går det att göra andra saker när de leker fint tillsammans.

Mycket frågor blir det om dagarna. Speciellt om man gör något som inte görs så ofta och de blir extra nyfikna.

Ungarna låter och vi tjatar och gnäller på de. Det kan vara ganska kaosartade middagar hos oss. Men å andra sidan kan vi ha riktigt mysiga middagar också. Det är om de är trötta efter en lång dag hos dagmamma/på förskolan som kaoset sätter in.

Det händer rätt ofta att de tycker att det de har att säga är superviktigt och inte alls har lust att vänta på att vi pratat färdigt. Men vi försöker vara tydliga med att man väntar tills den man vill prata med har pratat färdigt.

Många gånger känner jag att jag bara vill sätta mig på ett flyg låååångt bort och vara borta minst en månad alldeles själv! Jag jobbar betydligt färre timmar i veckan än maken så jag hämtar för det mesta och har barnen själv rätt många timmar om dagarna vilket gör att vi lätt tröttnar på varandra. Ungarna märker ju direkt om jag har en dålig dag då sätter de igång och testar mig till det yttersta för att få mig att gå i taket...

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • cicci85

Mina pojkar fyller 6 och 3 år i sommar...

Den äldsta har inte så mycket saker utanför sitt rum, inte så det stör mig. Den minsta har det mesta utanför sitt rum och är inte så duktig på att plocka undan självmant...

Nej, det känner jag inte direkt.

Ja, absolut! Men det var jobbigare när de var mindre. För 1-2år sen hittade äldsta sonen på något så fort jag skulle hänga tvätt och lillen var klängig... Brukade få bära upp tvättställningen till v-rummet för att det skulle funka smidigt. 

Ja, hela tiden! den äldsta babblar som en papegoja, aldrig tyst Han leker dåligt själv och måste sysselsättas. Den minsta leker fint själv.

Just nu har vi oftast tråkiga inte så lugna middagar, den äldsta sitter inte ordentligt på stolen, gå från bordet, äter med händerna. Så mest tid går till att försöka uppfostra honom! Men när barnen ätit upp får de gå från bordet och då kan vi prata mer. När barnen sitter fint vid bordet och äter så har vi en dialog med barnen, pratar om allt möjligt, mest sånt som 5-åringen tänker på

Den äldsta vill alltid ha all uppmärksamhet och vi tränarr mycket på att han ska vänta och inte avbryta.

I perioder Ibland vill jag bara flytta och ha barnen varannan vecka så man får lite lugn! Dessutom är barnen alltid mycket lugnare och roliagare när jag är ensam med dem, samma för pappan.
    Men oftast känns det bra och harmoniskt

• cicci85
    Fredis skrev 2011-04-11 21:30:52 följande:
    Är 4-års åldern förresten en extra krävande o känslig ålder???
    4-årsåldern har hittils varit den jobbigaste perioden för oss. Sonen har varit extremt trotsig, går inte att avleda längre... Efter han fyllde 5 blev det stor skillnad, han är mycket större och skrattar år saker han gjorde när han var mindre, nu är han ju nästan vuxen säger han  Nu fyller han snart 6 och har sånt där typiskt 6-årsbeteende, lilla tonåren, som det brukar kallas...
  • Fredis

Åh vad intressant få läsa hur ni har det! Och skönt få lite perspektiv.. Vi verkar vara hyfsat normala i min familj . Dock rätt besvärligt med trots.. Och omställning över att få syskon. Önskar bara man kunde känna lite mer till freds, vill ju inte hela tiden längta till ngt annat utan ha det bra just här och nu. Svårt..

• RedTopaz

Åg jag förstår dig! Men det är viktigt att tänka på att det är du och din man som bestämmer hur det ska funka hemma, inte era barn! Visst måste man kompromissa när man har barn i familjen, men det är fortfarande ni vuxna som ska sätta gränserna och allt handlar om att ALLTID vara konsekvent.

* Våra barn städar varje kväll innan de ska sova, vi får dock hjälpa till med att visa dem vart allt ska vara, annars slarvar de gärna.. Vi hjälper också till i städningen.

* I vår familj heter det "Mammas" eller" Pappas", vi säger så till allt som är våra privata saker och så tjatar vi varje gång de visar intresse för det och nu är det en regel som funkar. Jag kan lägga dator, telefon, bok osv och bara upprepa "mammas" och de vet att de inte får röra. Men de har också saker som är deras som syskonet inte får röra tex den äldstes Nintendo DS. Jag tror att det är bra att de tidigt lär sig att vissa saker är ens egna och alla måste respektera varandra.

* Det gör jag flera gånger dagligen, de är välkomna att vara med tex i tvättstugan men då måste man också följa reglerna (peta inte på kemikalier, tryck ej på knappar osv) annars åker de ut därifrån direkt. Det lärde de sig fort och nu följs reglerna oftast (om inte åker de ut fortfarnade).

* Om de vill prata så lyssnar vi men om jag tex är upptagen säger jag det och återkommer till dem när jag är färdig och frågar vad de ville. Vi leker sällan med våra barn, däremot sitter vi oftast i samma rum men gör olika saker. Barnen leker väldigt mkt med varandra trots åldersskillnaden.

* Vi vuxna pratar oftast om hur dagen varit under middagen och den äldre sonen frågar ofta om det. Vi frågar alltid honom vad han gjort på dagis, vad han ätit osv. Mycket av middagen går dock åt att rätta den lilla sonen i att inte kladda, ät med skeden, sitt på stolen osv. Den stora sonen vill ofta gå från borde när han ätit upp vilket han gör väldigt fort. Just nu har vi den diskussionen varje dag att man sitter kvar tills alla är färdiga. För oss är det viktigt att alltid förklara för barnen varför saker/ regler osv är som de är. När den äldre sonen förstår VARFÖR så brukar han finna sig i det. Middagarna är kanske inte så lugna pga lilleman men alla sitter iaf still vid bordet.

* Ofta, men alla måste vänta på sin tur att prata, även en vuxen om barnet redan pratar.

* Oftast är läget ok, men ibland när barnen har en trotsig period tex eller något annat i livet är jobbigt så drömmer man ju om tiden innan barn.... ;) Jag tänker alltid att det är tillfälligt, när barnen kommer över 5 år så blir de mkt mer självständiga och det blir mindre tjat. Dessutom lär sig syskonen av varandra och jag förväntar mig att de respekterar och hjälper varandra.

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 (Mio?) BF 110828
  • Fredis

Blue Topaz: är det så att de lugnar sig efter 5-års åldern? Även den mest energiske o viljestarke? Det är så svårt att få denna gosse att lugna sig, han har alltid varit så "krävande". Samtidigt har man oxå mkt kul i hans sällskap. Men svårt sätta gränser. Nu är det dessutom turbulent m nga killar på dagis samt nytt syskon. Han är extra krävande men oxå väldigt känslig och gråter mkt och har "ont i magen". Man blir så ledsen i hjärtat samtidigt som jag inte alls trivs själv . Alla tips mottages tacksamt!!

• Fredis

En fråga till, det är 4 år mellan mina barn, kommer de ha ngn glädje av varandra? Och i så fall hur snart?

• RedTopaz
    Fredis skrev 2011-04-12 19:13:11 följande:
    Blue Topaz: är det så att de lugnar sig efter 5-års åldern? Även den mest energiske o viljestarke? Det är så svårt att få denna gosse att lugna sig, han har alltid varit så "krävande". Samtidigt har man oxå mkt kul i hans sällskap. Men svårt sätta gränser. Nu är det dessutom turbulent m nga killar på dagis samt nytt syskon. Han är extra krävande men oxå väldigt känslig och gråter mkt och har "ont i magen". Man blir så ledsen i hjärtat samtidigt som jag inte alls trivs själv . Alla tips mottages tacksamt!!
    Min äldste låter ungefär som din son, han mår mycket bättre när vi sätter tydliga gränser och är väldigt konsekventa. Han kan liksom inte riktigt hålla ihop sig själv och sitt svajande humör och mår bäst av att hans liv blir styrt. Samtidigt har han koncentrationssvårigheter när han ska göra saker han själv inte valt men om vi inte jobbar med det nu kommer han få väldigt svårt i skolan i höst....
    Han har väldigt stark vilja och hett humör men mellan 4 och 5 lugnade han sig rejält och är nu en ganska så harmonisk kille som har lärt sig att finna sig i att vi styr. (han kan käfta emot men vet precis var gränsen går och gör alltid som vi säger) Jag tror benhårt på klara regler redan tidigt i familjen, det ger en stabilitet och trygghet för alla! Vi börjar sätta reglerna i spel när barnen fyller 1 år, 1- åringar förstår så mkt mer än vad många tror! På så sätt är reglerna redan testade och omtestade och debatterade osv färdigt vid 4- års åldern.

Det är 3,5år mellan mina och de älskar varann samt leker dagligen =) De bråkar väldigt sällan. De är extremt olika men båda har hetsigt humör och är trotsiga fast på olika sätt.

Hoppas bara att jag orkar vara lika konsekvent med nummer 3!!!;) Fast jag vet å andra sidan att det lönar sig extremt mkt i längden...
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 (Mio?) BF 110828
  • Maria222

Ja leksaker och andra saker sprids gärna ut och plockas aldrig tillbaka på egen hand. Bara om någon hjälper till.

Säger jag inget så pillas det gärna på det mesta, men om jag talar om för sonen att jag inte vill att han ska röra någonting så gör han inte det.

Ja det är inga problem, men sonen vill gärna vara med och hjälpa till.

Nej det måste vi inte, men jag vill alltid lyssna på honom. Om han skulle få välja skulle vi leka med honom jämt, han vill sällan leka själv, men det har jag ingen lust med. Därför erbjuder jag honom att hjälpa mig med det jag gör.

Jag pratar mest vid middagen. Vi kan föra vuxensamtal. 4 åringen har myror i brallan och kan inte sitta stilla på stolen medan vi äter och medan han går och kommer tillbaka hela tiden finns det gott om tid för mig och sambon att prata med varann. Jag skulle dock inte kalla middagarna för speciellt lugna.

Ibland. Men jag är noga med att alla ska få prata färdigt, och jag glömmer aldrig att fråga vad det var sonen ville efter att vi pratat färdigt.

Ja jag känner harmoni varje dag.

pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Jag trivs inte hemma längre :-(