• Koppkaka

Fick du pigmentfläckar av solande när du var gravid?

Som frågan lyder - fick du pigmentfläckar av att sola när du var gravid? Jag ska föda i augusti och kommer inte jobba så mycket under sommaren, vilket kommer leda till en del vistelse i solen ute i sommarstugan.

Om man får pigmentfläckar, är dom kvar för alltid då? Och kan man på nåt sätt undvika att få det?

Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du pigmentfläckar av solande när du var gravid?
  • ToKar

vita fläckar på axeln . inte alls snyggt. Jag solade knappt någonting... Jag vill inte veta hur det skulle se ut OM jag hade solat som jag brukar... Tänker undvika solen nästa grav. Det är en sak som är säker... men jag blir väldigt lätt brun också. Kan vara därför det syntes så mkt...

• p w

Jag fick i augusti, gick hem på HP i slutet på maj och solade HELA sommaren. gick i bikini i trädgården och badade massor i poolen.
    Inga pigmentfläckar alls, det enda skillnaden mot annars var att brännan tog fortare och mer än vanligt.
    -dock kom några extra leverfläckar, fast de brukar komma och gå annars med.

Jag tror att det är individuellt, tänk dock på att ozonlagret är 30% tunnare än vanlig iår.
    Grattis till bebisen! Augusti var en bra tid att få barn på :)

• Cloudy

ja och det ser förjävligt ut. Och ja fläckarna finns för evigt kvar men inte lika framträdande som det är under gravidteten.

Kan tillägga att jag solade ett par gånger med första, lite mindre med andra och ingenting nu med tredje och det har ändå uppkommit nya fläckar. 

Högt solskydd är mitt tips till dig.

• Koppkaka
    p w skrev 2011-04-11 22:42:57 följande:
    Jag fick i augusti, gick hem på HP i slutet på maj och solade HELA sommaren. gick i bikini i trädgården och badade massor i poolen.
    Inga pigmentfläckar alls, det enda skillnaden mot annars var att brännan tog fortare och mer än vanligt.
    -dock kom några extra leverfläckar, fast de brukar komma och gå annars med.

Jag tror att det är individuellt, tänk dock på att ozonlagret är 30% tunnare än vanlig iår.
    Grattis till bebisen! Augusti var en bra tid att få barn på :)
    Fast det där med ozonlagret läste jag häromdagen i DN att det har redan gått förbi Skandinavien och är påväg mot Sibirien, så det inte är någon större skillnad över sverige än det brukar. Men strunt samma, man ska vara försiktig ändå såklart! Tack!
    Cloudy skrev 2011-04-11 22:44:43 följande:
    ja och det ser förjävligt ut. Och ja fläckarna finns för evigt kvar men inte lika framträdande som det är under gravidteten.

Kan tillägga att jag solade ett par gånger med första, lite mindre med andra och ingenting nu med tredje och det har ändå uppkommit nya fläckar. 

Men alltså, ska jag behöva smörja in mig med SPF30 om jag så bara ska ner och handla t ex? För ska man tro vissa på FL så har dom gått ut och hämtat posten typ och blivit som dalmatiner i ansiktet..
    Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du <3
  • Cloudy
    Koppkaka skrev 2011-04-11 22:56:31 följande:
    Cloudy skrev 2011-04-11 22:44:43 följande:

Men alltså, ska jag behöva smörja in mig med SPF30 om jag så bara ska ner och handla t ex? För ska man tro vissa på FL så har dom gått ut och hämtat posten typ och blivit som dalmatiner i ansiktet..
    Tja inte vet jag..mina fläckar nu i tredje gravidieten måste ju ha uppkommit på de extremt korta och få promenader jag tagit ute i solen så ingenting verkar omöjligt.
  • Koppkaka

Men hjälper det ens att sitta i skuggan då? För man vill ju inte sitta inomhus hela sommaren

• p w

Jahaa! Vad bra att det flyttat sig!

- Du får nog prova dig fram, som sagt det där är nog individuellt.
    -Min chef berättade att hon fick en brun "mustasch" som sedan försvann och min frissa solade och hade aldrig varit så brun tidigare -inga fläckar.

• lövet2

Ja, det har jag fått men inte vid alla graviditeter. Det verkar mest bero på om man har tur eller otur. Jag har hållit mig mest i skuggan och klarat mig med några få pigmentfläckar plus lite extra leverfläckar ...

• Caranlachiel

Jag fick det inte (födde i början av april och hann bara sola ett par veckor innan förlossningen). Men en bekant till mig fick det. De återkommer varje gång hon solar.

BF 20 november
  • brokig

Jag var på solsemester på teneriffa i November och klarade mig från pigmentfläckar. Nu var jag väldigt försiktg och höll mig i skuggan och försökte klä mig mer täckande än vanligt. Men tror det är väldigt individuellt. En kompis fick barn i slutet av maj och hade enbart gått ut ett par gånger i vårsolen i april med jacka och lyckades då ändå få pigmentfläckar på händerna som är bestående. Vi ahr båda samma pigment (blir lätt bruna) så jag kan inte se att det verkar vara ett större problem för tex rödhåriga.

• Koppkaka

Jag är mer orolig över att öht gå ut i solen nu när det äntligen är vår och sommar. Hjälper det med solskydd?

Svar på tråden Fick du pigmentfläckar av solande när du var gravid?