• Anonym (mamman)

Min 16åriga dotter ska göra bröstförstoring

Nu kommer väl vissa tro att detta är en provocerande tråd men ni får tro vad ni vill! För dumma människor finns det ju gott om.... Min 16åriga dotter X ska göra bröstförstoring till hösten, närmare bestämt i oktober någon gång och har mitt godkännande! Vet att hon bara är 16år, men jag tycker att det har hon rätt till att bestämma helt själv.. Jag själv använder mig utav botox, och fyller läpparna med jämna mellanrum - och det känner jag att det är inget med det, alla har rätt till att förändra sina kroppar och utseende om de så vill. Har fått en massa elaka påhopp ifrån min dotters kompisars föräldrar och även släktingar till oss...... Men som jag skrev, min dotter har rätt att bestämma över sin egna kropp - inte jag. Det tog lite tid att smälta att och att ge ett godkännande. men som sagt, X är stor nog att bestämma själv. Likadant med abort. Men på sista tiden har jag börjat tveka, ska jag verkligen låta min dotter utsätta sig för en så pass stor operation...???? Det är ett STORT ingrepp!! Saker kan gå fel............ Ja guud vet allt!! Vet inte vad jag vill med detta inlägg, kan poängtera att hon fyller 17år den 13 december......

Några synpunkter? Välkomna!!

• Svar på tråden Min 16åriga dotter ska göra bröstförstoring
  • Anonym (NEJ, NEJ , NEJ)

1. Stora bröst är för att sända ut sexuella signaler. Vill du att det är sättet hon ska attrahera pojkar? 
    2. Hur kan man som 16-åring sätta sig in komplikationer som tex infektion med kapselbildning och stenhårda bröst och fula ärr som följd. Vet hon hur en narkos går till. Hur sätter hon sig in i klinikens rutiner runt sövningen så det inte är en "Polenklinik" utan kompetent narkosläkare på plats?
    3. Självförtroendet kommer inte bli bättre om brösten åtgärdas utan en dålig självbild tar sig då ett annat uttryck. Anorexia kanske? 
    4. Enligt Svensk lag är ju inte din dotter myndig och har därmed inte full rätt att bestämma över sig själv oavsett vad du tycker. Du har som förälder ett ansvar att förvalta. Tvekar man som förälder så står samhällets normer bakom att 18 år är den ålder då man tar helt egna beslut.  

• mikroE

Jag har inga barn men min spontana känsla är att om jag hade en 16åring skulle hon få göra en bröstförstoring... över min döda kropp! Aldrig att jag skulle låta henne skära i hennes kropp när det inte är befogat, det är inget handikapp att ha små bröst. Jag skulle tycka att plastikkirurgi är OK om hon hade någon defekt eller om hon blivit svårt skadad på en synlig plats i en olycka inte annars. Om hon var över 18 hade jag bett på mina bara knäa att hon inte skulle göra det men då är det ju hennes beslut.

• Millicent

Stackarn som tror att hon behöver större bröst! Stötta henne i att hon duger som hon är istället för att ägna dig åt att förstå varför hon tycker att hon har fel på brösten.

Det är precis som du skriver en operation. Alla operationer innebär risker. Om man är sjuk görs alltid en bedöming om man tros klara operationen och isåfall överväger nyttan riskerna. Vid kosmetisk kirurgi har man satt det resonemanget helt ur spel och det ska mycket till innan nyttan överväger riskerna. Nyttan med större bröst för en tonåring är oftast lika med noll i sammanhanget vägt mot riskerna (och konsekvenserna, kan tex bli problem vid amning).

Förresten kan jag tillägga att jag hade 70C-75B som sextonåring, några år senare hade jag 70E och efter graviditeter och amning 70H.

• Freijah

En fråga till ts..
    Hur långt är du beredd att gå?
    Efter att du låter din dotter fixa brösten, vad kommer hon sen vara missnöjd med? Näsan?
    Ska hon då få operera näsan också?
    Sen då?
    Mår hon så dåligt så kommer hon fortsätta hitta saker som hon är missnöjd med, och du/hon kan inte operera allt.

När man är 16 år så är det väldigt vanligt att man är missnöjd med både det ena och det tredje.
    Det går över.

• babbelina
    Anonym (mamman) skrev 2011-04-11 22:55:23 följande:
    Sa faktiskt samma sak till henne, men jag ser på henne att hon mår verkligen dåligt av att vara platt bystad...... Jag hatar o se mina barn ledsna o olyckliga. Visst är de stunder då ja mår dåligt och vill hon ska vänta, men ålder som ålder. Ålder är ju bara en siffra..
    Självklart så vill man inte se sina barn ledsna och olyckliga men det betyder inte att en operation är lösningen. För det första så är hon bara 16 och inte färdig utvecklad. Jag var plattbröstad till jag var 15, vid 16 hade jag en liten Bkupa och när jag var 18 så hade jag E(!).
    Om hon fortfarande vill operera sig då hon är 18 så är det en sak, men att du som mamma tillåter henne att göra det då hon är 16 för att hon inte ska vara ledsen är helt uppåt väggarna.
    Ta med henne till en underklädes butik och köp lite snygga bhar som lyfter fram det hon har naturligt istället.
  • Anonym (Åh nej!)

Ok det kommer en dag då hon blir 18 och har rätt att bestämma själv. Men kan du tänka dig in i situationen att ingreppet skulle kunna gå fel och du har givit ditt medgivande? Du kommer aldrig förlåta dig själv. När jag var 16 drömde jag om en tatuering som alla hade i 20 års åldern.Nämligen den fula taggtråden runt armen. Då var den stora grejen tatueringar idag är det bröstimplantat. Japp nu är jag 31 och där sitter den som ett hån. Vad jag vill säga är att man ofta ångrar saker man gör innan 20 års åldern, helt enkelt för att man förändras. Jag ångrar min tatuering något fruktansvärt men ingen påverkade mig eller gav mig sitt medgivande att göra den. Men tänk dig in i situationen att din dotter kommer till dig om ett X antal år och säger -"fasen Mamma varför sa du inte nej" när hon sitter där med med lös hud och ärr eller ännu värre saker.

• Vemdär

När jag var 16 år trodde jag mig veta allt och trodde mig vara mogen. Jag trodde att jag tänkte rationellt, men fy tusan vad fel jag hade. När jag blickar tillbaka så undrar jag hur jag kunde tänka så.

Vad är hennes argument till att hon ska få göra det?

• Anonym
    Anonym (mamman) skrev 2011-04-11 22:57:35 följande:
    Hannah Graaf var 17 år då hon gjorde.
    Ja och hon har ångrat det djupt.
  • Em00

Fast ni måste ju fan läsa ordentligt... ts har ju skrivit att det inte blir några megabröst, utan normalstora...

Svar på tråden Min 16åriga dotter ska göra bröstförstoring