• Rockan

Vad pratar ni om när ni umgås utan barn?

Oj, vi pratar om allt möjligt, men det gör vi även när vi är hela familjen. Dessutom har vi ju egentid nästan varje kväll när barnet somnat.

Det finns några saker vi bara diskuterar när vi är ensamma och det är:
    -Sånt vi är oense om
    -Barnuppfostran
    Hittills har vi inte behövt diskutera några problem med sexlivet, men skulle det bli aktuellt så blir det också "barnfritt".

• Rockan
    Anonym (blir det tyst?) skrev 2011-04-12 09:58:40 följande:
    Alltså, vi pratar massor men det känns som att man "borde" (för att ha ett välmående förhållande, typ) prata om så djupa saker. Dvs om oss, om världen osv. Att bara prata om sina barn, familjer, planerna för huset, semestern och sådant känns begränsat. Typ som vad har man då att prata om när barnen flyttar hemifrån?

När vi jobbar blir det mycket jobbprat också men nu är en föräldraledig och då blir det mindre.
    Mår ni bra och är lyckliga så är det väl bara att slappna av? Om inte, börja leta efter annat att prata om
  • Rockan
    Anonym (blir det tyst?) skrev 2011-04-12 10:39:44 följande:
    Jo, jag vet, men jag är bra på att analysera... Och vill ju vara säker på att vi inte tappar bort oss och vårt förhållande nu under småbarnsåren. Sexlivet är obefintligt då vi har liten bebis och då vill man vara trygg i att alla andra delar är bra under tiden.

Och jag menade inte att man bara kan prata djupare när barnen inte är med utan mer att det är ju då det verkligen visar sig om man har något förutom barnen att prata om och det är ju då man verkligen "ska vårda sitt förhållande"...

Ja, jag vet, läser för mycket relationsartiklar...

Men det är intressant att läsa om vad ni andra pratar om!
    Jag tror det kan vara lite farligt att hänga upp relationsvårdandet på "barnfri tid", vårdar relationen gör man hela tiden och när barnen kommer tänker jag att det är viktigare att kunna vårda relationen när barnen är med än när de inte är det. Vardagen är relationen och det är där vi måste se och finna varandra, och kunna prata, inte under de där enstaka tillfällena när vi blir helt ensamma.

(Don't get me wrong, det är för jäkla skönt med barnvakt då och då också, men det är inte det som är relationen.)
Svar på tråden Vad pratar ni om när ni umgås utan barn?