Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Flaskmatare, hur gör ni på natten?

När vi gav flaska satte vi oss i en fåtölj vi har i sovrummet. Vid något enstaka tillfällen när vår bebis blev lite äldre fick hon flaskan direkt i sängen.

• älskarlivet81
    CoolJen skrev 2011-04-12 21:38:59 följande:
    men oj, orkar ni gå upp och sätta er mitt i natten
    Själva ligger vi i sängen och samtidigt nästan slumrar till.
    Vi samsov inte och behövde ändå gå upp och tillreda flaskan. Dock hade vi vatten i termos och sen flaskan och pulver bredvid, så vi gick bara 2 steg till vår fåtölj i sovrummet :)

• älskarlivet81
    CoolJen skrev 2011-04-12 21:43:15 följande:
    ja det kanske är lite svårt om bebis sover i spjälsäng
    Japp :) Vi behövde ändå ta upp henne och sen resa oss för att göra ersättningen/vällingen.. Däremot gick vi aldrig ner till soffan för att mata, för vi ansåg att vi skulle göra skillnad på natt och dag och inte stöka för mycket på natten.
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-12 22:27:53 följande:
    tänkte på er som fixar ersättningen kvällen innan och sen bara värmer, hur vågar ni göra så? min BVC sköterska sa att man absolut inte ska göra det för barnet kan få i sig bakterier som kan vara livsfarliga :O
    Vad skulle det vara för bakterier som är så farliga? Tror man får ta vissa saker med en nypa salt.. Vi kokade inte ens vattnet till vår dotter förutom kanske första veckan när vi började med ersättning..
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-12 22:32:58 följande:
    vet inte, men man ska ju vara sjukt noga med hygienen med flaskorna också, koka en gång om dan osv...

Jag kokar alltid vattnet och sedan kyler ned det till ättempratur.
    Koka flaskorna en gång om dagen har vi aldrig gjort..
  • älskarlivet81
    Mille11 skrev 2011-04-13 07:20:24 följande:
    Men varför måste man koka vattnet? Kanske kan sluta med det. Är väl bara om man har egen brunn man måste det väl..?
    Ja, det kan finnas bakterier i kommunalt vatten också, men då går de ut med varningar om det. I övrigt är det bara om man har egen brunn som man ska vara så där extra försiktig.. Däremot ska man aldrig ge varmt vatten direkt från kranen.
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-13 12:54:18 följande:
    Vet inte.. känner mig bara allmänt förvirrad så jag kör på tetrapack som värms i mickro när hon är super hungrig :D
    Det är ju svindyrt med tetra.. Känns så onödigt att köra på sådana, anser jag då :)
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-13 12:57:52 följande:
    inte? hur ofta kokar du dem då?
    Någon gång ibland.. Vi diskar dem efter varje användning, men kokar ganska sällan..
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-13 13:12:58 följande:
    Jo men samtidigt så vågar jag inte göra och ha i kylen blir hon sjuk så kommer jag må dåligt för att jag inte lyssnade på bvc tanten.
    Tro inte på allt vad bvc säger... De är inga allvetande personer..

Min dotter har aldrig blivit sjuk.. Och vi "orkade" inte gå ner på nedanvåningen, larma av etc för att värma maten på natten. Vi hade som sagt var termos, men på morgonen var ju vattnet ljummet ändå. 
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-13 13:13:45 följande:
    åh okej.. fick också som tips att koka dem en gång om dagen för det kan fastna bakterier i dinappen som inte går bort när man diskar dem..
    Som sagt, ta bvc: s råd med en nypa salt.. Min dotter har aldrig blivit dålig av varken okokat vatten eller okokade flaskor..
Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?