Inlägg från: MammaLindaa |Visa alla inlägg
  • MammaLindaa

Flaskmatare, hur gör ni på natten?

min dotter är 2 månader & flaskmatas endast. Vi hjälps åt på natten, vi ger henne ersättning nio och sen lägger henne i sin säng så sover hos oftast till 5/6 & är vi båda hemma så byter oftast mannen blöjan, jag fixar mat och sen matar han eller jag henne i våran säng och sen somnar hon om i sin :)

• MammaLindaa

tänkte på er som fixar ersättningen kvällen innan och sen bara värmer, hur vågar ni göra så? min BVC sköterska sa att man absolut inte ska göra det för barnet kan få i sig bakterier som kan vara livsfarliga :O

• MammaLindaa
    älskarlivet81 skrev 2011-04-12 22:30:35 följande:
    Vad skulle det vara för bakterier som är så farliga? Tror man får ta vissa saker med en nypa salt.. Vi kokade inte ens vattnet till vår dotter förutom kanske första veckan när vi började med ersättning..
    vet inte, men man ska ju vara sjukt noga med hygienen med flaskorna också, koka en gång om dan osv...

Jag kokar alltid vattnet och sedan kyler ned det till ättempratur.
  • MammaLindaa
    Pumpkin skrev 2011-04-12 22:46:06 följande:
    MammaLindaa: Det står ju till och med på förpackningen att man kan förbereda och ställa flaskor i kylen för att sen bara värma på. Så gör de på BB också.
    jo såg det nu, men sen står det också att de ska tillredas i minst 70grader varmt vatten :S
  • MammaLindaa
    nian74 skrev 2011-04-13 07:49:58 följande:
    Är du säker på att de menade om man förvarar flaskan i kylen? Att man inte ska ha flaskan i rumstemperatur förstår jag men i kylskåp är knappast någon fara.

Vet inte.. känner mig bara allmänt förvirrad så jag kör på tetrapack som värms i mickro när hon är super hungrig :D
  • MammaLindaa
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 07:47:16 följande:
    Koka flaskorna en gång om dagen har vi aldrig gjort..
    inte? hur ofta kokar du dem då?
  • MammaLindaa
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 12:55:17 följande:
    Det är ju svindyrt med tetra.. Känns så onödigt att köra på sådana, anser jag då :)
    Jo men samtidigt så vågar jag inte göra och ha i kylen blir hon sjuk så kommer jag må dåligt för att jag inte lyssnade på bvc tanten.
  • MammaLindaa
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 13:01:18 följande:
    Någon gång ibland.. Vi diskar dem efter varje användning, men kokar ganska sällan..
    åh okej.. fick också som tips att koka dem en gång om dagen för det kan fastna bakterier i dinappen som inte går bort när man diskar dem..
  • MammaLindaa
    SofieMuller skrev 2011-04-13 09:06:35 följande:
    Min son har varit/är superkänslig mot alla sorts bakterier (nedsatt immunförsvar) men jag ska vara ärlig... Jag gjorde alltid all ersättning innan jag gick och la mig och ställde i kylen.
    Annars hade jag aldrig fått sova...
    Klart att det kan bildas bakterier och så men man får ta allting med sin egna nypa salt...
    Dom måste meddela "riskerna" men jag personligen tror inte att det är jättefarligt direkt.
    Större risk med handbakterier t.ex (tror jag)
    du har säkert rätt.. bara jag som är livrädd och paranoid när de kommer till bakterier.
Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?