• MammaLindaa

hur gör ni på natten?

Min dotter är 2 månader och äter en gång per natt eller ja runt 4/5/6 och då går jag upp tillreder ersättningen, alltså kokar upp vattnet, häller i pulvret, och sen kyler ned det i en kastrull, är ganska jobbigt pga att det dröjer ett tag innan det svalnar och min dotter har inget tålamod och blir jätte arg haha.

så hur gör ni andra?

• Svar på tråden hur gör ni på natten?
  • MammaEmelie91

Det finns ju såna små färdiga att köpa. Både NAN och semper.. Det hade jag till dottern så tog in ett paket + flaskan på rummet och när hon vaknade var det bara att öppna och hälla över i flaskan =) 

mammatillebbaa.blogg.se - 19år, mamma till Ebba (feb -08) och Lias (dec -10)!
  • tideloo

jag hade kokat vtn som jag hade i kylen,sen tog jag hälften kokat, hälften kallt gick snabbt å smidigt.

• Pumpkin

Vi förberedde på kvällen och ställde i kylen, sen var det bara att värma i micron när det var dags. Står på förpackningen (iaf på Babysemp) att man kan göra så.

• La Lola

Värmde kallt vatten från kranen till ättemp (i micro), blandade i pulver, skakade, serverade.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mithrandil

När mina barn var så små så kokade jag vattnet och lät stå i en tillbringare i kylen.
    Hällde upp så mycket vatten det skulle vara, i så många flaskor de skulle äta under natten, värmde i micron och tillsatte sen pulvret som jag försvarade i vällingdoserare. så slapp man stå och måtta upp hur många mått man skulle ha mitt i natten.

Vill inte värma ersättningen som den är i micron, utan värmde bara vattnet till ättemp innan jag hade i pulvret.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Brallan84

Ska absolut inte moralpredika här, du har all rätt att koka vattnet. Bi använde oss av vanligt kranvatten i mikron. Testat vattenkokare? Koka upp vatten, gör isbitar. Koka upp o fyll ut med isbitarna så kyls ju vattnet. Annars får du ju vänta i evigheter. :D

Lycka till.

• MammaLindaa

Okej. det skumma är att min BVC tant sa att man bör blanda ersättningen minst 70 graders varmt vatten och sen att man inte ska spara den som man värmt pga bakterier..

Jag har testat tetrapaketet och Alice vill inte ha den i rumstemp, men ibland värmer jag i mickro en liten stund.. men det blir så dyrt i längden om man ska köpa tetrapack till varje natt..

• MammaLindaa
    Brallan84 skrev 2011-04-12 22:54:36 följande:
    Ska absolut inte moralpredika här, du har all rätt att koka vattnet. Bi använde oss av vanligt kranvatten i mikron. Testat vattenkokare? Koka upp vatten, gör isbitar. Koka upp o fyll ut med isbitarna så kyls ju vattnet. Annars får du ju vänta i evigheter. :D

Lycka till.
    använder vattenkokare & sen lägger jag den i en kastrull med kallt vatten så den kyls ned.
  • La Lola
    MammaLindaa skrev 2011-04-12 22:55:06 följande:
    Okej. det skumma är att min BVC tant sa att man bör blanda ersättningen minst 70 graders varmt vatten
    Fast bakterier i pulvret är ju inte så där jättevanligt.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pumpkin

Mycket riktigt ska man inte spara sånt man värmt upp som sen blivit över.

Svar på tråden hur gör ni på natten?