• MammaLindaa

hur gör ni på natten?

Min dotter är 2 månader och äter en gång per natt eller ja runt 4/5/6 och då går jag upp tillreder ersättningen, alltså kokar upp vattnet, häller i pulvret, och sen kyler ned det i en kastrull, är ganska jobbigt pga att det dröjer ett tag innan det svalnar och min dotter har inget tålamod och blir jätte arg haha.

så hur gör ni andra?

• Svar på tråden hur gör ni på natten?
  • Brallan84

Alltså, ni förstår nog inte att hon menar att man ska inte göra en ersättning och sedan ställa in den i kylen. Men om det sista du gör innan du går o lägger dig, är att göra en ersättning som är rykande varm o sen in med den i svalen/kylen, så lär den ju inte hinna bli dålig till natten...ska mycket till.

• Mariohn

Jag blandade färdig ersättning och satte i kylen. Värmde i micron och matade det stackars barnet. Om det rör sig om ett par timmar är det helt ok. Man kan inte blanda ersättning och ha i flera timmar och dygn men tre timmar i kylen är ingen fara- 

• Mariohn
    Brallan84 skrev 2011-04-12 23:11:23 följande:
    Alltså, ni förstår nog inte att hon menar att man ska inte göra en ersättning och sedan ställa in den i kylen. Men om det sista du gör innan du går o lägger dig, är att göra en ersättning som är rykande varm o sen in med den i svalen/kylen, så lär den ju inte hinna bli dålig till natten...ska mycket till.
    Men SUCK. Doktorn har talat. Du ska INTE värma ersättningen och låta den kylas och värma den igen! SÅ bildas bakterier. Blanda och värm när det ska matas
  • DecemberMamma2010

Har inte det problemet på natten då tjejen sover. Men på dagen ska hon oftast ha mat direkt när hon vaknar. Vi har alltid kokt vatten i en termos, sen ca 1 timme innan hon ska äta så häller vi upp hälften av det vattnet hon ska ha. In med det i kylskåpet, så får det stå där och svalna. Srn när det är dags för mat häller vi bara i resten av vattnet och så pulvret förstås :)

• MammaLindaa
    mithrandil skrev 2011-04-12 23:05:44 följande:
    Ts: Alla bvc sköterskor säger olika och många av de förstår inte det mest basala i ett spädbarns skötsel.
    Lyssna inte till allt de säger. tex så skriver semper att man kan förbereda en flaska ersättning i kylskåpskallt vatten i kylen för att värma upp under natten.

tillverkaren om någon borde väl veta?

Däremot får man inte göra så med mjölkfri ersättning tex, för att om man värmer upp mjölkfri ersättning så förstörs näringen i det. där ska pulvret tillsättas i ättempererat vatten.
    Nej jag vet, men man förlitar ju sig på BVC.. jobbigt det här.
  • MammaLindaa
    La Lola skrev 2011-04-12 23:06:52 följande:
    Att man ska blanda pulvret med 70 gradigt vatten är för att ta död på bakterier i pulvret.
    Åh okej.. men så står det på förpackningen på sempers.
  • MammaLindaa
    Mariohn skrev 2011-04-12 23:08:21 följande:
    Om man har tur dricker barnet tetra  Min son drack rumstempererat utan problem. Testa för det är det absoult mest bekväma. 
    inatt testade jag tetra men då ville hon inte ha så då gick jag och värmde den några sekunder i mickron och då gick den ned minsann hahah.
  • ELLEoClara

Kokade vatten på kvällen och ställde i kylskåpet i flaskan. Blandat med pulvret och värmde i micron på natten.

Blandade ibland färdig ersättning på kvällen och ställde i kylen, värmde i micron när det var dax. 

• EkkaPekka

Vi har en vattenkokare som man kan ställa in att den värmer till 40 grader (bästa spenderade 500kr någonsin, NetOnNet is the shit) Så när liten vaknar och är hungrig petar man igång kokaren 40 grader, häll upp i flaska, i med pulver (som förvaras i vällingdoserare), skaka på vägen till sovrummet, klart! tar väl någon liten minut att göra.

Om man vill vara supernoga kan man ju koka upp vattnet på kvällen när man går och lägger sig och sen värma på det till 40 grader när det är dags. Pulvret är svalare än vattnet så det blir perfekt temp varje gång.

• Momalicious

Jag blandar ihop flaskor på kvällen, ställer i kylen och micrar när han är hungrig, oftast äter han inte förrän vid sju-åtta typ, men skönt ändå.

• GrönaDruvan

Jag hade vatten i termos på sängbordet+pulver och flaska också. Bara att blanda ihop när bebis vaknar.

• älskarlivet81

När vår dotter åt ersättning på natten så hade vi en termos som vi gjorde vid innan vi gick och la oss och sen hade vi pulver och flaska med oss till sovrummet. När/om hon vaknade satte vi oss i fåtöljen och blandade ihop och gav sen till dottern.

• mamma smurfen
    EkkaPekka skrev 2011-04-13 12:50:20 följande:
    Vi har en vattenkokare som man kan ställa in att den värmer till 40 grader (bästa spenderade 500kr någonsin, NetOnNet is the shit) Så när liten vaknar och är hungrig petar man igång kokaren 40 grader, häll upp i flaska, i med pulver (som förvaras i vällingdoserare), skaka på vägen till sovrummet, klart! tar väl någon liten minut att göra.

Om man vill vara supernoga kan man ju koka upp vattnet på kvällen när man går och lägger sig och sen värma på det till 40 grader när det är dags. Pulvret är svalare än vattnet så det blir perfekt temp varje gång.

Nu sover min lilla genom hela natten, men som Felixan skrivit e super,

har en likadan vattenkokare här, kokar upp vatten så det är färdigkokt, sedan e de bara att värma upp till 40grader, i med pulver, skaka å servera, super!!

• Bonsaiii

Kokt vatten som kallnat i en termos. Kokt hett vatten i en termos. Rätt antal skopor i en doserare. Och flaska/or allt med i sovrummet.
    Blanda ca 1/3 hett vatten med 2/3 kallt, i med pulver, skaka och servera!
    Hon hinner knappt hicka igång innan maten är i munnen!

Svar på tråden hur gör ni på natten?