• MammaLindaa

hur gör ni på natten?

Min dotter är 2 månader och äter en gång per natt eller ja runt 4/5/6 och då går jag upp tillreder ersättningen, alltså kokar upp vattnet, häller i pulvret, och sen kyler ned det i en kastrull, är ganska jobbigt pga att det dröjer ett tag innan det svalnar och min dotter har inget tålamod och blir jätte arg haha.

så hur gör ni andra?

• Svar på tråden hur gör ni på natten?
  • MammaLindaa
    La Lola skrev 2011-04-12 22:57:23 följande:
    Fast bakterier i pulvret är ju inte så där jättevanligt.....
    Nej men risken finns ju och den vill man ju faktiskt inte ta då barnen kan blir väldigt sjuka.
  • La Lola
    MammaLindaa skrev 2011-04-12 22:58:55 följande:
    Nej men risken finns ju och den vill man ju faktiskt inte ta då barnen kan blir väldigt sjuka.
    Jag har aldrig nånsin hört talas om nån blivit sjuk av bakterier i pulvret....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MammaLindaa
    La Lola skrev 2011-04-12 22:59:59 följande:
    Jag har aldrig nånsin hört talas om nån blivit sjuk av bakterier i pulvret....
    det är nog inte pulvret i sig.. det står ju att man inte ska spara de man värmt upp.
  • mithrandil

Ts: Alla bvc sköterskor säger olika och många av de förstår inte det mest basala i ett spädbarns skötsel.
    Lyssna inte till allt de säger. tex så skriver semper att man kan förbereda en flaska ersättning i kylskåpskallt vatten i kylen för att värma upp under natten.

tillverkaren om någon borde väl veta?

Däremot får man inte göra så med mjölkfri ersättning tex, för att om man värmer upp mjölkfri ersättning så förstörs näringen i det. där ska pulvret tillsättas i ättempererat vatten.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mariohn

Blanda ersättning och ha den färdig i kylen eller värm vatten och blanda i

• Googels

Jag brukade ha en termos med kokat vatten vid sängen och pulvret uppmätt och så var det bara att blanda till när lillan vaknade utan att behöva gå ut i köket och krångla mitt i natten. Ofta hade vattnet svalnat så pass mycket tills när man skulle använda det att man inte behövde blanda ut med kallt vatten.

• La Lola
    MammaLindaa skrev 2011-04-12 23:02:39 följande:
    det är nog inte pulvret i sig.. det står ju att man inte ska spara de man värmt upp.
    Att man ska blanda pulvret med 70 gradigt vatten är för att ta död på bakterier i pulvret.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lindreas

Men blanda med kokt, kallt vatten då?

• Mariohn

Om man har tur dricker barnet tetra  Min son drack rumstempererat utan problem. Testa för det är det absoult mest bekväma. 

• svampbobfyrkant

Jag kokar upp vattnet i vattenkokaren det sista jag gör innan jag går och lägger mig, när det är dags så har vattnet oftast svalnat till en nästan perfekt temperatur så det bara är att blanda. Ibland behöver jag sätta på vattenkokaren i en 15-20 sekunder extra.

Svar på tråden hur gör ni på natten?