Inlägg från: MammaLindaa |Visa alla inlägg
  • MammaLindaa

hur gör ni på natten?

Min dotter är 2 månader och äter en gång per natt eller ja runt 4/5/6 och då går jag upp tillreder ersättningen, alltså kokar upp vattnet, häller i pulvret, och sen kyler ned det i en kastrull, är ganska jobbigt pga att det dröjer ett tag innan det svalnar och min dotter har inget tålamod och blir jätte arg haha.

så hur gör ni andra?

• Svar på tråden hur gör ni på natten?
  • MammaLindaa

Okej. det skumma är att min BVC tant sa att man bör blanda ersättningen minst 70 graders varmt vatten och sen att man inte ska spara den som man värmt pga bakterier..

Jag har testat tetrapaketet och Alice vill inte ha den i rumstemp, men ibland värmer jag i mickro en liten stund.. men det blir så dyrt i längden om man ska köpa tetrapack till varje natt..

• MammaLindaa
    Brallan84 skrev 2011-04-12 22:54:36 följande:
    Ska absolut inte moralpredika här, du har all rätt att koka vattnet. Bi använde oss av vanligt kranvatten i mikron. Testat vattenkokare? Koka upp vatten, gör isbitar. Koka upp o fyll ut med isbitarna så kyls ju vattnet. Annars får du ju vänta i evigheter. :D

Lycka till.
    använder vattenkokare & sen lägger jag den i en kastrull med kallt vatten så den kyls ned.
  • MammaLindaa
    La Lola skrev 2011-04-12 22:57:23 följande:
    Fast bakterier i pulvret är ju inte så där jättevanligt.....
    Nej men risken finns ju och den vill man ju faktiskt inte ta då barnen kan blir väldigt sjuka.
  • MammaLindaa
    La Lola skrev 2011-04-12 22:59:59 följande:
    Jag har aldrig nånsin hört talas om nån blivit sjuk av bakterier i pulvret....
    det är nog inte pulvret i sig.. det står ju att man inte ska spara de man värmt upp.
  • MammaLindaa
    mithrandil skrev 2011-04-12 23:05:44 följande:
    Ts: Alla bvc sköterskor säger olika och många av de förstår inte det mest basala i ett spädbarns skötsel.
    Lyssna inte till allt de säger. tex så skriver semper att man kan förbereda en flaska ersättning i kylskåpskallt vatten i kylen för att värma upp under natten.

tillverkaren om någon borde väl veta?

Däremot får man inte göra så med mjölkfri ersättning tex, för att om man värmer upp mjölkfri ersättning så förstörs näringen i det. där ska pulvret tillsättas i ättempererat vatten.
    Nej jag vet, men man förlitar ju sig på BVC.. jobbigt det här.
  • MammaLindaa
    La Lola skrev 2011-04-12 23:06:52 följande:
    Att man ska blanda pulvret med 70 gradigt vatten är för att ta död på bakterier i pulvret.
    Åh okej.. men så står det på förpackningen på sempers.
  • MammaLindaa
    Mariohn skrev 2011-04-12 23:08:21 följande:
    Om man har tur dricker barnet tetra  Min son drack rumstempererat utan problem. Testa för det är det absoult mest bekväma. 
    inatt testade jag tetra men då ville hon inte ha så då gick jag och värmde den några sekunder i mickron och då gick den ned minsann hahah.
Svar på tråden hur gör ni på natten?