• stjärnmamman

Vad skulle du tillåta din ca 15åriga dotter/son göra

Vilket/vilka av dessa alternativ skulle du tillåta ditt 15åriga barn göra

Bestämma läggningstider vardagar?

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger?

Shoppa för flera tusen i månaden?

använda saker med 18års åldersgräns?

Dricka alkohol?

Röka?

vara borta från skolan utan giltig frånvaro?

vara ensam hemma en vecka?

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre?

tatuera sig?

ha piercing?

Motivera gärna dina svar. Varför och varför inte???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 10:45
    Ja vill poängtera att shoppa för flera tusen i månaden menar jag för era pengar. det är alltså inte pengar barnet själv tjänat. Glömde säga det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 15:11
    vara tillsammans med nån mycket äldre, så menar jag någon i typ ca 30 årsåldern

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-29 18:37
    även om man som förälder inte tillåter så är det ju inte säkert att ens barn/ungdomar gör som man tillåter.. Men ja alla föräldrar är olika.. Endel tycker fri uppfostran är rätt andra är mycket strikta.. Därför jag undrade

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 20:51
    många undrar vad som menas med tillåta saker med 18års åldersgräns. Med det menar jag t.ex soft air gun, dataspel, porrfilm, besöka någon klubb ( där dom inte frågar efter leg då alltså)

• Svar på tråden Vad skulle du tillåta din ca 15åriga dotter/son göra
  • Twilight

Eftersom jag inte har någon aning om hur mina barn kommer vara när de är 15 så svarar jag vad som kommer gälla OM de blir lika ansvarstagande som jag var när jag var 15 år.

Bestämma läggningstider vardagar? Ja

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? Absolut inte

Shoppa för flera tusen i månaden? Nej

Använda saker med 18års åldersgräns? Såklart inte

Dricka alkohol? Absolut inte

Röka? Nej

Vara borta från skolan utan giltig frånvaro? Beror på om det var en engångsföreteelse och det fanns en för mig giltig anledning

Vara ensam hemma en vecka? Kanske

Vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? Beror på hur mycket äldre. Jag var tillsammans med en kille som var 21 när jag var 15, det var ju rätt många år äldre då.

Tatuera sig? Nej

Ha piercing? Nja. Själv hade jag i näsan och fulla öronen när jag var 15 (smakfullt dock). Nu när jag tänker piercings så känns det bara WT... Tveksamt alltså.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Anna Paulita
    Dr Mupp skrev 2011-04-13 14:44:56 följande:
    Vissa TV- och dataspel
    Lotto, skraplotter mm
    Sexleksaker
    Tobak
    Alkohol
    Vissa affärer har 18 år på energidryck
    Vapen
    Raketer

Det är vad jag kom på så här direkt.
    Har sexleksaker en åldersgräns på 18? Verkligen? Märkligt när man är byxmyndig vid 15. :O
  • John D
    Beror helt på när barnet väljer att gå och lägga sig. Hade det varit rimliga tider med enstaka övertramp, så visst. Spårade det ur med nattsudd varenda natt, så nej.

Visste jag var barnet befann sig och det var någon enstaka gång så ok. Men som regel, nej.

Om barnet själv jobbade ihop pengarna så ja, jag hade dock inte sponsrat.

Beror helt på vilka saker man pratar om.

Dricka alkohol?
    Under kontrollerade former, ja.

Röka?
    Jag skulle inte gilla det och skulle nog inte tillåta det i hemmet, men i övrigt är det nog svårt att stoppa det.

Nej, inte utan en väldigt bra ursäkt och inte regelbundet.

Möjligt, om det var ett barn jag litade på och som tidigare visat sig kunna ta det ansvaret.

Ja. Jag anser inte att man har någon rätt att lägga sig i förhållanden, så länge dom är frivilliga

tatuera sig?
    Troligtvis inte. Fick jag själv vara med och godkänna tatueringen och ansåg den vara harmlös, så kanske. Men med stor sannolikhet nej.

ha piercing?
    Se tatuering.
  • John D
    Anna Paulita skrev 2011-04-13 14:50:34 följande:
    Har sexleksaker en åldersgräns på 18? Verkligen? Märkligt när man är byxmyndig vid 15. :O
    Nej, det finns ingen lagstiftad åldersgräns för sexleksaker. Dock har många återförsäljare, bla apoteket, själva valt att ha 18-års gräns.
  • Åssi

Bestämma läggningstider vardagar? Om han bestämmer vettiga tider (fast då är det förstås inte han som bestämmer Glad)

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? Nej

Shoppa för flera tusen i månaden? Han får handla för och hushålla med sina egna pengar

använda saker med 18års åldersgräns? Spel ja, kommer inte på något annat som är ok

Dricka alkohol? Nej

Röka? Nej

vara borta från skolan utan giltig frånvaro? Nej

vara ensam hemma en vecka? Nej

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? Det är svårt att lägga sig i vem en 15-åring träffar tycker jag

tatuera sig? Tveksamt

ha piercing? Tveksamt

• Twilight

Måste göra ett tillägg.

Tänkte mest på köra bil/köpa tobak/öl när det gällde 18-årsgräns. Spel odyl skulle vara tillåtet.

Dessutom vill jag förtydliga mitt svar ang skolan. Jag skulle inte acceptera att barnet skolkade, men hade barnet kommit till mig och sagt "Mamma, jag mår så fruktansvärt dåligt pga xxx, jag klarar verkligen inte av att gå till skolan i morgon"  så hade barnet fått vara hemma. Om det var en engångsföreteelse som sagt. 

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Landslide

Ja, till en viss mån. 

Om jag vet var h*n är och att är hemma hos någon jag känner till, så visst.

Inte för mina pengar, men om h*n jobbar, så visst.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Tv-spel ja.

Dricka alkohol?

Jag kan inte förbjuda någonting. Jag var inte bättre själv.
    Dock så vill jag att h*n ringer om det är något som går fel.

Röka?

Förhoppningsvis så blir min unge mer intelligent än vad jag var och
    provar inte överhuvudtaget. Men om det händer så betalar inte jag.

Det beror på vad det är för situation. Men alla kan behöva en
    ledig dag ibland utan någonting att göra.

Javisst, varför inte?! Bara det inte är någonting går sönder eller
    om tonåringen är medveten om att allt som försvinner eller går sönder
    är tvunget är återbetalas (fest). Och att det finns någon i närheten som
    tonåringen kan ringa ifall det är någonting som händer och som kan komma dit.

Det beror på hur mycket äldre och om personen i fråga är vettig.

tatuera sig?

Ja, men beror helt på vad för motiv, vem som ska betala och om
    tonåringen är helt säker på om det är en bra idé. Inga namn!

ha piercing?

Absolut! Det har jag haft själv och det är inga fel på mig.
  • Lilia

Det beror helt och hållet på tonåringen. Om h*n lägger sig i tid så h*n klarar av skolan och klarar av att gå upp på morgonen utan att vara allt för trött, så finns det ingen anledning att lägga sig i. Klarar h*n inte det så får man sätta regler, hur stränga regler beror på tonåringen. Men jag tycker inte det ska behövas några speciella tider då man är 15 år, det borde man klara av att reglera själv. 

Vara ute till klockan 6 på morgonen, helger?

Det beror också på tonåringen, sköter h*n sig ser jag inga problem med det.

Nej, jag tycker det är viktigt att man lär sig hantera en ekonomi. Större utgifter vill jag prata igenom först och allmänt spenderande för så mycket hade jag inte godkännt.

Använda saker med 18- års gräns?

Sålänge det inte rör alkohol och tobak så ja. 

Dricka alkohol?

Absolut nej, helst skulle jag önska att mitt barn inte drack alkohol alls. Jag är själv nykterist och har bara dejtat killar som har varit nykterister, eller är det mer eller mindre. Dricka alkohol får h*n göra då h*n har flyttat hemifrån. Är kanske lite uppseende väckande att jag inte säger 18 år, utan först då h*n har flyttat,men jag känner att jag fortfarande har rätt att bestämma över vissa saker sålänge h*n bor hemma.

Röka?

Samma sak gäller som för alkohol. 

Vara borta från skolan utan giltig frånvaro?

Nej, men jag skulle inte vända upp och ner på världen om h*n skolkade någon gång, sålänge det inte blir en vana. Utbildning är viktigt och jag vill att min tonåring gör sitt bästa för att klara skolan efter bästa förmåga. 

Jag tycker det är lite för lång tid för en 15- åring, en långhelg skulle jag inte ha några problem med,men inte en hel vecka. Om h*n hade syskon över 18 år som var hemma skulle jag tycka att det var okej.

Vara tillsammansmed någon som är mycket äldre?

Javisst, varför inte? Som tonåring så provar man olika saker och det är okej tycker jag. Sålänge killen/tjejen verkar vettig så ser jag inga problem med det.

tatuera sig?

Det finns inget seriöst ställe som tatuerar någon under 18 år för det första. Jag anser att 18- års gränsen som finns är bra, det ärså lätt att ångra en sådan sak om man gör det för tidigt och en tatuering är svår att ta bort.

ha piersing?

De flesta ställen har 16-års gräns, så den tänker jag också följa. Ha hål i öronen är dock helt okej.

• HäckHäxan

Bestämma läggningstider vardagar? Japp, för det är upp på morran som gäller oavsett. Antar att hon lär sig det snabbt.

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? Nej.

Shoppa för flera tusen i månaden? Om hon jobbar och tjänar ihop dom själv så visst. Men jag skulle också förklara vikten av att spara.

använda saker med 18års åldersgräns? Sexlekssaker, japp, film, japp, alkhol nej, cigaretter allra helst nej, men jag vet också att förbud inte alltid fyller sin funktion.

Dricka alkohol? Nja, hon hade kanske kunnat få smaka på saker hemma, men jag hade aldrig köpt ut henne eller ansett att det var okej att hon drack sig full.

Röka? Nja som jag skrev ovan...

vara borta från skolan utan giltig frånvaro? Nej, det är aldig okej.

vara ensam hemma en vecka? Japp det skulle hon få vara OCH såklart ha tillgång till någon annan vuxen hon kan ringa om något skiter sig ifall jag nu är långt borta osv.

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? Nej

tatuera sig? Nej! Bättre hon väntar tills hon är vuxen är sätter ditt nått löjligt opersonligt motiv för evigt.

ha piercing? Ja, typ navel, näsan, men inget som verkligen kan förstöra ansikte eller framtida karriär på något sätt. De valen kan hon göra när hon är vuxen.

Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
Svar på tråden Vad skulle du tillåta din ca 15åriga dotter/son göra