• stjärnmamman

Vad skulle du tillåta din ca 15åriga dotter/son göra

Vilket/vilka av dessa alternativ skulle du tillåta ditt 15åriga barn göra

Bestämma läggningstider vardagar?

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger?

Shoppa för flera tusen i månaden?

använda saker med 18års åldersgräns?

Dricka alkohol?

Röka?

vara borta från skolan utan giltig frånvaro?

vara ensam hemma en vecka?

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre?

tatuera sig?

ha piercing?

Motivera gärna dina svar. Varför och varför inte???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 10:45
    Ja vill poängtera att shoppa för flera tusen i månaden menar jag för era pengar. det är alltså inte pengar barnet själv tjänat. Glömde säga det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 15:11
    vara tillsammans med nån mycket äldre, så menar jag någon i typ ca 30 årsåldern

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-29 18:37
    även om man som förälder inte tillåter så är det ju inte säkert att ens barn/ungdomar gör som man tillåter.. Men ja alla föräldrar är olika.. Endel tycker fri uppfostran är rätt andra är mycket strikta.. Därför jag undrade

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 20:51
    många undrar vad som menas med tillåta saker med 18års åldersgräns. Med det menar jag t.ex soft air gun, dataspel, porrfilm, besöka någon klubb ( där dom inte frågar efter leg då alltså)

• Svar på tråden Vad skulle du tillåta din ca 15åriga dotter/son göra
  • JuliaåRonjasmammis
    Det gör han redan, han fyller 15 om en månad. Jag tröttnade big time på att tjata och tjafsa flera timmar varje kväll och sa sonika "nu får du sköta det här själv, men du SKA upp på morgonen oavsett hur trött du är!". Det tog nån vecka, sen har det flytit hur smidigt som helst! Och 9-åringen hängde på och får göra samma sak. Gud, så skönt det är att slippa en massa trams varje kväll, och även på morgonen!

Ute och ränna planlöst - nej. Vara hos nån kompis och Lana/kolla film/hänga - ja. Och på sommaren om de t ex tältar, är på läger eller nåt.

Inte för våra pengar, nix! För sina egna, om han har några, visst.

Använda saker med 18års åldersgräns?
    Filmer och spel - ja. Vapen(luftgevär) och fyrverkerier - ja, med någon vuxen. Lotter och energidryck - ja.

Dricka alkohol?
    Jag vill såklart inte att han ska hänga ute och supa, men inser att det är svårt att styra helt om jag inte punktbevakar honom. Fast han verkar hittills inte intresserad, men har fått smaka någon klunk vin/skumpa/öl här hemma.

Röka?
    Lika där, jag vill såklart inte att han ska röka men...jag gör ju det själv.Skäms Ingen bra förebild mao. Men han har sagt att det är ute att röka nu, så jag hoppas det håller i sig.

Vara borta från skolan utan giltig frånvaro?
    Generellt inte. Dock har han nästan varje vecka för sen ankomst till två lektioner pga att de har TIO (!) minuter på sig att duscha efter gympan och sen ta sig en halv kilometer till klassrummet! Han är inte ensam om för sen ankomst till de lektionerna, och jag tycker det är rätt anmärkningsvärt att det är så kort tid. I höstas skolkade han två lektioner en eftermiddag, då tog vi ett rejält snack. Det visade sig att han bara velat "prova", men lovade att inte göra om det. Inte mer dramatiskt än så.

Vara ensam hemma en vecka?
    Jag skulle nog vilja kolla med en helg först, men funkar det så är inte en vecka några problem. Vissa regler skulle dock gälla; inga röjfester, var rädd om våra saker, STÄDA UPP, lås dörren ordentligt osv.

Vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre?
    Hm, upp till 18 kan jag tänka mig. Sen skulle jag nog undra över vad en 20-åring såg hos en 15-åring.

Tatuera sig?
    Nope, inte före 18!

Ha piercing?
    Ja, det skulle vara ok, tror jag.
    Don't mess with my integrity!
  • mikroE

Ja om barnet skötte skolan med de tider de valde

Nej men till kanske två om den klarade av det

För egna pengar ja, för mina nej

Beror på, tex tvspel skulle jag nog tillåta

Dricka alkohol?

Nej, kanske få smaka en klunk champagne på nyår hemma.

Röka?

Nej men det kan vara svårt att upptäcka

Inte om jag upptäcker det

Nej

Inte någon i trettioårsåldern, kanske 20 max

tatuera sig?

Under inga omständigheter speciellt som de tatuerare som tatuerar underåriga dessutom ofta är usla.

ha piercing?

Kanske, om barnet diskuterar det med mig först men inte om barnet gör det i smyg
  • Princess84

Bestämma läggningstider vardagar? Beror helt på hur sonen är.

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? Inte en chans!

Shoppa för flera tusen i månaden? Nej.

använda saker med 18års åldersgräns? Beror på vad det handlar om. Tv-spel kan funka.

Dricka alkohol? Nej!

Röka? Absolut inte!

vara borta från skolan utan giltig frånvaro? Beror på varför! Jag fick stanna hemma någon gång när det var saker jag inte ville göra då handlade det om (vad heter det nu...) sånda där aktiviteter man får göra ibland, inte när det var riktiga lektioner.

vara ensam hemma en vecka? Beror helt på hur sonen är.

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? Tvivlar mycket starkt på det!

tatuera sig? Nej!

ha piercing? Nej!

• RainMan1x7x

Bestämma läggningstider vardagar? Ja Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? Nej Shoppa för flera tusen i månaden? Ja använda saker med 18års åldersgräns? Film/spel, ja. Lotteri och energidryck har visserligen ingen åldersgräns här men om de hade det skulle de få det med. Dricka alkohol? Ja, ibland. Röka? Tobak-NEJ!! Crack-NEJ!! Weed-Ifrån 16 och uppåt. vara borta från skolan utan giltig frånvaro? Nope. vara ensam hemma en vecka? Ja. Med regler. vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? Min flicka-nej min pojke-ja. tatuera sig? Nej ha piercing? Kanske att min flicka skulle kunna få pierca naveln och öronen.

• Kina33
    mildamatildas skrev 2011-04-13 10:39:53 följande:

Man kan och bör sätta upp regler för tonåringen. Om de sedan följer dem är en annan femma. Sak samma hur god och öppen relation man anser sig ha till sitt barn.

Därför säger jag nej på en del av punkterna ovan men väl medveten om att det inte följs.

De testar sina vingar. Ibland blir det kraschlandning, men så småningom lär de sig. Har en snart 17-åring nu. Det är häftigt att se att det bär. Vi gjorde inte allt fel, hon har utvecklats till en fantastiskt fin människa.
    (Som blir för full ibland, som skolkar från tyskan ibland, som har en piercing i naveln men trots det är en alldeles ljuvlig stor liten flicka :)

Du verkar vara en klok och fin förälder..

Det är bara att inse att man är gisslan när det kommer till sin unge :P

Min dotter är femton och jag kan erkänna att säkert allt ovan har hon gjort. Att en nära relation kommer att hindra henne från att testa saker tror jag inte ett skvatt på! (men det gäller min unge, alla är de olika, även om man tycker att de ser exakt likadana ut..)

Det är annars väldigt spännande att läsa skillnaden i bestämdhet hos dem som ännu inte har tonårsbarn ("skulle de ALDRIG få göra") och de som faktiskt befinner sig i denna helvetiskt underbara berg-och-dal-bana

:D
  • Gunny
    Bestämma läggningstider vardagar? Nej, jag tror på att även tonåringar mår bra av regler och det är väl mer av en förhandlingsfråga.

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? Om jag visste vad de skulle göra som krävde att de var uppe så länge så skulle jag väl eventuellt vid enstaka tillfälle ge mitt OK till det.

Om det var ihopjobbade egna pengar javisst.

använda saker med 18års åldersgräns? Dataspel och film inga problem.

Dricka alkohol? Nej, det skulle jag inte tillåta men när det nu snart kommer hända kommer jag nog prata med dem om det på ett resonabelt sätt.

Röka? Egentligen samma sak som alkohol, jag förstår spänningen i det och att testa på det är väl ett sätt att förstå sig på vuxendomen.

vara borta från skolan utan giltig frånvaro? Det kan jag nog inte hindra dem ifrån, om de vill skolka kommer de skolka.

vara ensam hemma en vecka? Ja, det tror jag och räknar med att huset kommer se ut som ett bombnedslag efteråt. Jag tror det är viktigt att de får ett sådant ansvar och att jag visar att jag litar på dem.

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? Ja, men jag skulle nog prata med dem om mognad och syn på förhållanden som kan skilja sig åt mellan honom/henne och den äldre personen.

tatuera sig? Här skulle jag göra som så att ta dem till en seriös tatuerare och låta den personen förklara att de inte tatuerar omyndiga. Detta överhörde jag en gång när jag själv tatuerade mig.

ha piercing? Är väl egentligen samma sak som att ha örhängen, ja, varför inte.
  • Mandarin

Ha en piercing om jag måste välja, den kan man ta bort sen om man vill.

Amandas Mamma
  • busgrodan

Bestämma läggningstider vardagar? till en viss gräns

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? absolut inte

Shoppa för flera tusen i månaden? aldrig

använda saker med 18års åldersgräns? nej

Dricka alkohol? nej

Röka? nej

vara borta från skolan utan giltig frånvaro? nej

vara ensam hemma en vecka? ja kanske

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre?nej 

tatuera sig? kanske

ha piercing?  ja såvida det inte blir extremt mycket

• Malinpralin
    Jag tror på samtal och gradvis ökat ansvar och återkommande utvärderingar av nya regler/friheter/ansvar som ett sätt att lära ut och uppfostra. Just nu bestämmer jag läggtider på vardagar, men på lov har han större möjlighet att bestämma själv när han ska lägga sig.

Nej. På sommarlovet då? Nej, inte då heller.

Rent generellt nej. Om Det behövs kläder, skor, ytterkläder, träningskläder till fotbollen m.m för att han växer som ogräs så är det klart att det ska skaffas fram och han får gärna sköta shoppandet, men nöjesshoppa för flera tusen skulle jag sätta stopp för oavsett vems pengar det var. Än så länge är han för impulsiv. Jag räknar med att han mognar och snart kan hantera pengar på ett bättre sätt och då kan han få fler friheter.

Det beror på vad det är och i vilket syfte det ska användas och i vilket sammanhang.

Dricka alkohol?
    Inte en chans innan 18. Han ska vara rädd om kroppen och hjärnan framför allt, den är känslig medan den utvecklas. Min alkohol är lika giftig som den som fyllot köper ut från systemet så att få dricka hemma är inte ett alternativ.

Röka?
    Nej.

Självklart inte, men om det ändå sker får man ju diskutera varför och repetera vissa lärdomar, som att det är bra och nödvändigt att kunna välja det långsiktigt goda/förståndiga framför det kortsiktigt roliga.

Vet inte om han är mogen för det ännu, men när den dagen kommer ser jag till att att våra goda grannar eller andra vi litar på kan ha koll. Han måste ju veta att han har hjälp/stöd i närheten om det händer något.

Nu när han är 15? Hehe, nej ingen över myndig ålder. När han är myndig? Då får han dejta 70åriga män om han så vill, även om jag skulle oroa ihjäl mig :D

tatuera sig?
    Inte förän han är myndig.

ha piercing?
    Ja eventuellt, men jag skulle se till att han gick till en betrodd salong för att minska risken för komplikationer.
  • Malinpralin

Jag räknar ju med att vilka regler och bestämmelser som helst kan och kommer att brytas både en och tusen gånger och det hör ju till tonåren. Det ändrar kanske inte på reglerna att bryta dem, men det skulle ju vara väldigt märkligt om alla efterlevs till punkt och pricka. Skolk har skett vid några tillfällen, än har han låtit bli alkohol och han kommer hem på ungefär utsatt tid även om han förhalar så gott han kan.

Vi testar nu att han får ta hand om barnbidraget själv och han gör lite misstag ibland. Men han märker ju att han inte kan köpa de där snygga brallorna om han äter för ofta på McDonalds, eller liknande. Och jag tror att det är delvis just sånt som kommer lära honom att hushålla med slantarna. Det som också gör att han lär sig är att när han har bra koll på pengarna så finns det utrymme för att nöjesshoppa en och annan grej också.

Med alkoholen har vi gjort så att vi har tydliga regler, vi pratar om de konsekvenser alkoholen kan föra med sig och lär ut smarta "undanflykter" om han utsätts för grupptryck. Detta repeteras regelbundet. Båda mina föräldrar är missbrukare och det är något vi pratar om regelbundet.

Men till syvende og sidst så lär hans alkoholdebut och andra påhitt ske av egen vilja och nyfikenhet snarare än att han är totalt ovillig och utsätts för svårt grupptryck. Grupptryck är ibland bekvämt att skylla på för att slippa det egna ansvaret. Jag hoppas att det sätt vi gör saker på ska hindra honom från att begå de allvarligare misstagen.

Jag sparar pengar till hans körkort och det gör jag med villkoret att han låter bli tobak och alkohol tills han är 18 år. Det gäller även andra droger, både olagliga och de som inte hunnit bli förbjudna än. Om han provar nånting enstaka gång så ryker inte hela körkortet, men jag miskar sparandet för varje gång han testar och blir avslöjad. Skulle han börja röka eller kröka regelbundet så avstannar sparandet, men inga pengar tas ifrån honom, intjänade pengar är säkrade. Skulle han sluta med rökningen, eller vad det nu må vara, innan han fyllt 18år så påbörjas mitt sparande igen. Metoden är knappast idiotsäker. Han kan ju t ex lura mig, eller ge upp fullständigt om sparandet minskar för mycket, eller skita fullkomligt i körkortet, men jag hoppas det hjälper honom att vara försiktig.

Regler i all ära. De är viktiga. Men man måste hitta morötter också. Om ni har någon morot som funkar så berätta gärna. Min körkort-som-morot-metod kan ju gå käpprätt åt pipsvängen och det enda jag vet är ju att jag inte bara kan ge upp mina föresatser om det sker. Och det finns ju så mycket mer som kan gå fel, inte bara röka-kröka-grejen.

Svar på tråden Vad skulle du tillåta din ca 15åriga dotter/son göra