• Anonym

P-plåster någon som använder/använt?

Är det någon som har p-plåster? Hur funkar det för dig? Hur var blödningarna i början, när ni började använda plåstren?

Känns inte som p-plåster är så vanligt men hoppas det finns någon här som har det!

• Svar på tråden P-plåster någon som använder/använt?
  • Anonym

Oj lät inte posetivt. till och med gravid, dom ska ju vara lika säkra som p-piller enligt min Bm (men det är klart inget skydd är ju 100)

Var det längesedan ni hade plåster? Tänkte om dom blivit bättre i klistret för på mig sitter dom bra och jag duschar i stortsett varje dag.

• Anonym
    Anonym (2) skrev 2011-04-13 11:03:05 följande:
    Skulle klart rekommendera p-ringen istället. Samma grej att man låter sitta i tre veckor och tar bort en vecka. Får mens sen stoppar in igen tre veckor. Behagligare än jäkla plåster Tyst
    Tyvärr inget för mig då jag inte tycker om att ha nåt i mig och gillar inte tanken på att stoppa in den heller.
  • Anonym

Jag hade plåster för nåra år sen o på vinterhalvåret då man kunde ha de på skuldran satt de ok. Men på sommaren då man vill kunna sola(de ska ju inte utsättas för sol) hade jag på skinkan o då släppte en liten kanst ganska ofta vilket kan göra att man itne har de skydd man tror sig ha så för mig funkade de inte heller.
    P ringen kom ut då jag tog i vid hård avföring
    o sen har jag garva problem med migrän så jag ha egentligen itne mått bar av något p medel över huvudtaget. mycke/konstiga blödningar, mellanblödningar, migrän nedstämdhet osv e de biverkningar jag haft m p medel. Mår sååå mycke bättre när jag är utan. Tur jag har en man som va nöjd med våra 2 o steriliserade sig trots sin unga ålder.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-13 11:22:21 följande:
    Jag hade plåster för nåra år sen o på vinterhalvåret då man kunde ha de på skuldran satt de ok. Men på sommaren då man vill kunna sola(de ska ju inte utsättas för sol) hade jag på skinkan o då släppte en liten kanst ganska ofta vilket kan göra att man itne har de skydd man tror sig ha så för mig funkade de inte heller.
    P ringen kom ut då jag tog i vid hård avföring
    o sen har jag garva problem med migrän så jag ha egentligen itne mått bar av något p medel över huvudtaget. mycke/konstiga blödningar, mellanblödningar, migrän nedstämdhet osv e de biverkningar jag haft m p medel. Mår sååå mycke bättre när jag är utan. Tur jag har en man som va nöjd med våra 2 o steriliserade sig trots sin unga ålder.
    Det har jag inte läst/hört att plåstret inte får utsättas för sol, än är det ingen fara men som du skriver i sommar kanske.
    Jag har också haft svårt för piller av olika sorter men tycker jag får behålla mitt humör med plåstren men börjar bli trött på blödningar.
  • Anonym

puffar! Någon mer?

• Anonym
    hallåja skrev 2011-04-13 17:29:39 följande:
    Jag använde p-plåster innan vi skaffade barn. Det är det preventivmedel som funkar bäst för mig. Jag har provat att ha det på olika delar av kroppen, men det funkar bäst på skuldran. Där lossnar den inte för man rör inte den huden särskilt mycket. Sen födde jag barn i USA och när det var dags att snacka preventivmedel på efterkontrollen så sa de att p-plåsterna har blivit återkallade för att de inte var tillräckligt pålitliga. Då provade jag p-spruta istället. Väl hemma i Sverige igen så blev jag fundersam då de används fortfarande.
    Jaha, tycker det nästan borde återkallas här i sverige med då. Blir lite fundersam om det verkligen är så säkert som det står.
  • Anonym
    hallåja skrev 2011-04-13 18:14:24 följande:
    Fast man vet ju aldrig om det är i såna fall då plåstret har åkt av och de inte har satt på något nytt snabbt nog. Jag har väldigt lätt för att bli gravid men har inte blivit det under de 2 åren jag använde plåsterna iallafall. Jag vet inte hur man ska tolka det. Kanske bäst att fundera på något annat om du känner dig osäker? Det verkar inte ha fungerat så bra för de flesta som har svarat heller.
    Även jag har haft lätt att bli gravid så det är därför jag nu börjar fundera på säkerheten. Men tycker jag mått bra under dom veckorna jag använt plåstren nu, förutom blödningar men hoppas den ska försvinna.
  • Anonym

Verkar vara vanligt att blödningen minskar. Själv började jag med plåstren när jag hade mens och den fortsatte i 9dagar  hade uppehåll 5dagar sen fick jag blödning igen och nu är jag inne på veckan utan plåster och blöder än. Det är rätt irriterande och när ni skriver att ni fick mindre blödning börjar jag fundera på vad som är fel.

• Anonym

Undrar om det finns någon mer som har nåt att säga om p-plåster?

• Anonym
    LinnV skrev 2011-04-14 21:26:21 följande:
    Jag tyckte inte om de! Jag var allergisk mot klistret på så fick ärr på magen (syns dock inte vid alla mina bristningar nu) Blev gravid två gånger dessutom för att hormonerna inte kunde komma igenom huden pga att jag var allergisk.. Men mina blödningar försvann så gott som helt!

I början blöder de flesta när man börjar med något nyss men det brukar rättatill sig efter tre månader! 
    fy för att få ärr och även bli gravid när man tror man är skyddad.
    Anonym (SKIT-prev!) skrev 2011-04-14 21:32:34 följande:
    Jag började med plåster för ca 5 veckor sen. Efter 3 veckor fick jag sluta. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv (jag överdriver inte). Allt var skit! Jag var arg och grinig på mina barn och min man utan anledning. Jag blev ett monster! (SÅKLART så gjorde jag ju inget man inte får!!!)
    Jag blev deppig. Kände mig värdelös. Grät utan anledning. Ja, jag tror att jag hade tagit livet av mig tillslut om jag inte hade slutat med dom.
    Plåstrena satt inte ordentligt på mig heller. Dom lossnade i kanterna. Det kliade fruktansvärt mycket där det satt också. Jag kan INTE rekomendera dom, men alla är vi olika och hoppas dom funkar bättre för dig om du väljer dom!
    Jag mådde riktigt dålig när jag ät cerazette, då blev jag ett monster men det är inget jag märkt av nu med p-plåstren.
    Låter inget vidare för dig så förstår att du sluta!

Tack för era svar!
  • Anonym

konstigt, BM sa till mig att de var lika säkra som andra medel. Testat, fungerar jätte bra! Ingen förändring med mens, humöret eller annat. HAr rätt så regelbunden mens, innan p-plåstret också. Får mens vart fjärde vecka +2/3dagar och har mens ungefär 2/3dagar :) Fungerar hur bra som helst =) hade de på skinkan eller magen någonstans :)

• Anonym

Va kul att höra att det finns några som har positivt att säga om plåstren, ska nog ge dom lite längre chans själv har jag inte använt dom så länge än.

• Anonym

jag använde också p-plåstret i flera år, är det som funkat bäst för mig, provade qlaire p-piller men ska byta tillbaka till plåster igen. Aldrig några problem med att tappa det eller så och då hade jag det oftast på höften

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-15 12:46:47 följande:
    jag använde också p-plåstret i flera år, är det som funkat bäst för mig, provade qlaire p-piller men ska byta tillbaka till plåster igen. Aldrig några problem med att tappa det eller så och då hade jag det oftast på höften
    tack för ditt svar. kul att höra att Du gillar dom.
  • Anonym
    Anonym (Kollar) skrev 2011-07-06 23:48:16 följande:
    Försöker dra igång tråden igen, har en lite äcklig fråga.
    började med p-plåster efter en abort i maj, så har snart haft de i två månader. Efter aborten blödde ja sen höll det upp i några dagar för att komma typ som blodiga flytningar i tre veckor, men det var bara mäörkt blod.
    nu när jag får "mens" så är det inte som mensblod alltså rött, utan det är alltid svart/brunt och mer som tjocka flytningar, liksom kletigt. Är det någon som varit med om det? Försvann det efter hand?

inget jag upplevt,har själv gjort en abort och kört plåster efter det i flera år och det fungerar utmärkt för mig,du borde kanske kolla upp det.

• Anonym
    Anonym (Kollar) skrev 2011-07-06 23:48:16 följande:
    Försöker dra igång tråden igen, har en lite äcklig fråga.
    började med p-plåster efter en abort i maj, så har snart haft de i två månader. Efter aborten blödde ja sen höll det upp i några dagar för att komma typ som blodiga flytningar i tre veckor, men det var bara mäörkt blod.
    nu när jag får "mens" så är det inte som mensblod alltså rött, utan det är alltid svart/brunt och mer som tjocka flytningar, liksom kletigt. Är det någon som varit med om det? Försvann det efter hand?
    Så har jag det ibland eller rätt ofta faktiskt. men aldrig funderat på vad det beror på.
  • Anonym
    Anonym (Undrar..) skrev 2011-08-16 19:01:18 följande:
    Är det mer hormoner i p-plåster än i p-piller??
    Använder p-piller Trionetta 28 nu men skulle vilja byta till annat då det är så lätt att glömma p-piller.

Om man vill flytta fram mensen en vecka så kan man väl göra det ganska lätt med p-plåster med??
    Jag har fattat att det inte är mer hormoner bara att man får det under hela dagen till skillnad från piller som man tar en gång om dagen och får i sig dom hormonerna på en och samma gång.

Man ska kunna skjuta på mensen ja!
    FridaKarin skrev 2011-08-16 19:04:22 följande:
    Jag hade plåster innan jag blev gravid. Jag älskade dom. Blödde mycket mindre och färre dagar. Var väldigt smidigt att bara behöva byta en gång i veckan (jag var dåligt på att komma ihåg p-piller varje dag) 

Mådde också mycket bättre av p-plåster än p-piller.  
    Tycker också det är mycket lättare att bara behöva komma ihåg en gång i veckan!
    Men har fått gå över till piller igen ändå.
Svar på tråden P-plåster någon som använder/använt?