Inlägg från: Joico |Visa alla inlägg
  • Joico

Vad ska jag lära hunden för tricks?

Ojoj, mitt tips är att chilla ner lite Ni ska ha nåt att göra resterande 10-15åren också!

• Joico
    Amstaffpuss skrev 2011-04-13 21:48:20 följande:
    Haha, jag kan bara inte låta bli! Det är så himla skoj Skrattande
    Ja visst är det roligt förstås kör ni med klicker?

En sak som man ofta glömmer, framför allt när det är så kul att GÖRA/lära saker är faktiskt att träna på att INTE göra saker. Dvs. passivitetsträning. Det är väääldigt vanligt att man glömmer, men såå viktigt! 
  • Joico
    Amstaffpuss skrev 2011-04-13 22:10:13 följande:
    Ja, det gör vi. Efter att vi börjat med det har han blivit så mycket mer arbetsvillig!

Okej, vad ska man göra då, t.ex?
    Klicker är överlägset

Plättlätt. Man gör absolut ingenting. Gå ut och sätt er på en bänk och bara sitt och titta. Säg ingenting, gör ingenting. Ha tråkigt! Hunden måste kunna slappna av och vara lugn om ni träffar på någon ute och du stannar för att prata, om ni väntar på bussen, om ni ska träna och väntar på instruktioner. I många situationer. Och det är inte samma sak att vara hemma och göra ingentig, även om det också är viktigt förstås.
    Många hundar, framför allt de som är vana vid att de alltid händer nåt ute, blir helt vilda och förtvivlade när matte/husse bara sätter sig på en bänk och inte gör ett skit. De gnäller, skäller, hoppar, piper, kanske biter och krånglar. Men sånt beteende ska inte uppmärksammas, inte alls. Varken positiv (heej, ingen fara, nu sitter vi här) eller negativ (nej, tyst, var lugn, ligg ner) uppmärksamhet. Beröm och belöna när hunden är lugn och stilla  
  • Joico
    Amstaffpuss skrev 2011-04-13 22:18:08 följande:
    Aha...
    Det få jag också prova då ^^
    Har suttit så några gånger på en bänk. Han har mest bara suttit still, eller nosat lite, men då satt jag bara där i kanske 5 minuter eller så!
    men det ska jag absolut prova!
    Jag satt på en bänk i somras med en hyper 5månaders. Hon var inte passivitetstränad alls. Nu gick det iofs över styr, men jag fick lov att sitta där i 2 timmar innan hon äntligen lugnade ner sig. Innan dess var det mycket tok. Två timmar är lite väl länge, men jag ville samtidigt inte bara ge upp och låta henne "få som hon ville" (missuppfatta mig rätt). Eller liksom inte lära henne att tjat osv. ger nåt. Hon ville ju inte sitta där helt still, hon ville göra saker. Men vi skulle ju inte göra nåt... ingneting alls. Puh, vilken mardröm det var
Svar på tråden Vad ska jag lära hunden för tricks?