Inlägg från: Anonym (förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förälder)

Ni som är kontaktfamilj, vad täcker ni upp för behov?

Vi är inte kontaktfamilj - men har en kontaktfamilj och tycker att denna fråga kan besvaras lika väl från denna synvinkel.

Vi har fått kontaktfamilj pga kronisk svår sjukdom hos mig som förälder. Barnens andra förälder kan vara väldigt svår att få tag på. Likaså har den andra föräldern ett sådant jobb det är svårt att vara borta ifrån en längre period så när jag några gånger per år ligger 2-4 veckor på sjukhus utnyttjar vi kontaktfamiljen jättemycket. 

Jättesnälla människor som kommer hem till oss och hjälper till vid behov med vardagssysslor som matlagning, läxläsning etc.

Så i vårt fall blir det avlastning för barnens föräldrar med barnens basala vardagsbehov, men inte pga något psykiskt utan för fysisk sjukdom samt att det är svårt att få ihop det när anhöriga saknas.

Är så glad och så tacksam över den hjälp vi får som är uppbyggd exakt på det sätt vi vill ha det.

• Anonym (förälder)
    Anonym skrev 2011-04-15 14:35:47 följande:
    Tror det finns en rädsla i att bli tittad ner på, och kanske att alla ska få veta. Om inte annat har ju väldigt många fördomar ute i samhället. Kanske är det en tröskel man måste över för att våga och sen skita i vad foolk säger, men bor man på liten ort finns dock rädslan i första skedet.

Vad säger ni till dem som frågar? Det är ju lite svårt att gömma ett barn, ja du fattar tror jag.
    Om man känner så ska man nog inte vara kontaktfamilj.
    Barnen har det ju redan tuffare än andra, är därmed känsligare och detta är ju det sista de behöver känna från personer som ska göra deras tillvaro tryggare och enklare.

Det finns en tystnadsplikt att följa.
    Vår kontaktfamilj ställde frågan från början "ni vet att vi har tystnadsplikt, men vi kan inte komma ifrån att grannar etc. kommer att se och undra - hur ser ni på det?" Vi pratade om det och kom överens om hur dom/vi skulle göra. Det är nog enklast. 
  • Anonym (förälder)
    Anonym skrev 2011-04-15 17:02:34 följande:
    Vad skönt att de tog upp det!

Måste fråga, hur funkar det med pengar och så? Skickar man med det om de ska på en utflykt som kostar osv?

Är tacksam för alla era svar, det känns skönt att bolla lite med allt som snurrar även om jag stulit tråden :S
    Ja det var jätteskönt och inget vi själva ens hade tänkt på.

Vi har inte varit i den situationen att de åker bort med våra barn så kan tyvärr inte svara.
    För den hjälp vi får betalar vi ingenting, det är soc som betalar ersättning. Men om de
    skulle ta med våra barn någonstans skulle jag först fråga dom och sen oavsätt skicka med barnen fickpengar.
  • Anonym (förälder)
    Anonym skrev 2011-04-16 00:20:09 följande:
    Nej, vi har inte vågat ansöka än. Men har kontakt med enheten där det handläggs så det är bara vår ansökan som ska in så är det färdigt. Jag har en diagnos som gör att jag behöver avlastning, eller skulle behöva så jag kan orka vara den mamma jag egentligen är, eftersom inget kontaktnät finns runt i form av familj så är detta enda utvägen tyvärr. Hade hellre önskat så klart att familjen fanns.

Tack för din beskrivning hur det går till. *kram*
    Du fyller du i din ansökan

Se det som en extra mormor/morfar till barnet. Eller om familjen är yngre moster/morbror. 
    För oss är det jättebra hjälp och framförallt en stor trygghet!

Vi hade sån tur att vår granne tar uppdrag från soc. så barnen redan känner dom
    Särskillt som vi ibland behöver akut hjälp nattetid är det jättebra att ha en granne som kan komma inspringande i morgonrocken.

Först trodde vi det skulle bli lite konstigt med en granne. Personer som trots allt jobbar för soc som ser vartenda steg vi tar och känner till våra liv in i detalj.
    Men det har bara varit en stor fördel hittills.
    Bl.a kan dom se om vi har det lite jobbigt utan att vi ringt till dom(jag är ju kroniskt fysiskt sjuk) och då kommer hon in och pratar en stund på kvällen när barnen har somnat och erbjuder sin hjälp. Vi kan då göra upp några avlastningsdagar de närmsta dagarna på deras intiativ.

Likaså när barnen är ute och leker, cyklar eller vad de nu gör har de möjligheten att gå dit och prata en stund osv. Barnen tycker jättemycket om dessa människor som verkligen ger massvis.

Både ditt barn och du själv kan få ut så mycket av en kontaktfamilj!!
    Jag vet hur det känns. Vanmakten och att VÅGA inse att man inte kan vara den där perfekta mamman man planerade att vara. Det dåliga samvetet. Vad folk ska tycka. Och sen den där tanken som nog kommer hos nära p¨å alla - kommer de se något som gör att de tar våra barn?

Men det hela handlar om att hjälpa till och ge barnen ytterligare tryghet.
    Så ta emot den hjälp du kan få
Svar på tråden Ni som är kontaktfamilj, vad täcker ni upp för behov?