Anonym skrev 2011-04-16 00:20:09 följande:
Nej, vi har inte vågat ansöka än. Men har kontakt med enheten där det handläggs så det är bara vår ansökan som ska in så är det färdigt. Jag har en diagnos som gör att jag behöver avlastning, eller skulle behöva så jag kan orka vara den mamma jag egentligen är, eftersom inget kontaktnät finns runt i form av familj så är detta enda utvägen tyvärr. Hade hellre önskat så klart att familjen fanns.
Tack för din beskrivning hur det går till. *kram*
Du fyller du i din ansökan
Se det som en extra mormor/morfar till barnet. Eller om familjen är yngre moster/morbror.
För oss är det jättebra hjälp och framförallt en stor trygghet!
Vi hade sån tur att vår granne tar uppdrag från soc. så barnen redan känner dom
Särskillt som vi ibland behöver akut hjälp nattetid är det jättebra att ha en granne som kan komma inspringande i morgonrocken.
Först trodde vi det skulle bli lite konstigt med en granne. Personer som trots allt jobbar för soc som ser vartenda steg vi tar och känner till våra liv in i detalj.
Men det har bara varit en stor fördel hittills.
Bl.a kan dom se om vi har det lite jobbigt utan att vi ringt till dom(jag är ju kroniskt fysiskt sjuk) och då kommer hon in och pratar en stund på kvällen när barnen har somnat och erbjuder sin hjälp. Vi kan då göra upp några avlastningsdagar de närmsta dagarna på deras intiativ.
Likaså när barnen är ute och leker, cyklar eller vad de nu gör har de möjligheten att gå dit och prata en stund osv. Barnen tycker jättemycket om dessa människor som verkligen ger massvis.
Både ditt barn och du själv kan få ut så mycket av en kontaktfamilj!!
Jag vet hur det känns. Vanmakten och att VÅGA inse att man inte kan vara den där perfekta mamman man planerade att vara. Det dåliga samvetet. Vad folk ska tycka. Och sen den där tanken som nog kommer hos nära p¨å alla - kommer de se något som gör att de tar våra barn?
Men det hela handlar om att hjälpa till och ge barnen ytterligare tryghet.
Så ta emot den hjälp du kan få