Inlägg från: Kimona |Visa alla inlägg
  • Kimona

Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?

Efter den omtalade tråden "Räddar du hellre ditt husdjur än mitt barn" så undrar jag hur ni tänker i ett annat ärende.
    Jag tror ju personligen att man av ren instinkt kommer rädda sitt barn (och övrig familj) först, men hur tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 11:34
    För att göra frågan mindre luddig utvecklar jag den såhär:

Antal barn det handlar om är det antal ni brukar ha på dagis. (Blir väl mellan 10 och 30 barn beroende på)

• Svar på tråden Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?
  • Kimona
    Trialanderror skrev 2011-04-14 08:30:56 följande:
    Skulle förövrigt nog inte offra mina husdjur heller...
    Sån är jag.
  • Kimona
    Tygtiiger skrev 2011-04-14 10:31:01 följande:
    Inte en chans. Mitt barn går först och det tycker jag också är min förbannade plikt som förälder att se till att han gör. Om min man bara kunde välja mellan att rädda mig eller vår son skulle jag förutsätta att han valde sonen först. Mitt barn är mitt ansvar och MÅSTE gå först. Som tur är säger känslorna exakt detsamma.

Den verkligt förfärande frågan är ju - skulle du kunna offra ditt ena barn för att rädda det andra? Jag är gravid med vårt andra barn och NU skulle jag utan att blinka välja min sexåring framför det ofödda barnet, som jag inte har någon relation till ännu, men när han är född - då skulle nog det valet vara helt omöjligt.
    Den frågan är verkligen hemsk att tänka sig. Om bägge barn är födda och jämnåriga skulle man kunna offra det ena för att rädda det andra?
    Man får ju tänka: Dör bägge om jag inte gör någonting? Eller förlorar jag ett av barnen oavsett vad jag gör?
Svar på tråden Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?