Inlägg från: poirot |Visa alla inlägg
  • poirot

Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?

lövet2 skrev 2011-04-23 12:43:30 följande:
    Innan jag fick barn tänkte jag som du. Sedan fick jag barn och upplevde hur hjälplösa och beroende spädbarn var. En 24-åring ansvarar för sig själv och har vissa chanser att klara sig även i svåra situationer. Ett spädbarn (eller i den här situationen många) har noll chanser att rädda sig själv.

Jag skulle offra mitt eget liv för ett av mina stora barn, men jag skulle inte offra 20 spädbarn.
    Fast en bakbunden 24-åring framför en galning med pistol är precis lika hjälplös som ett spädbarn framför en galning med pistol.
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • poirot
    lövet2 skrev 2011-04-25 10:17:18 följande:
    Jag håller inte med. 24-åringen kan tala för sig, försöka lirka upp knutarna i repet, kasta sig åt sidan. H*n har visserligen minimala chanser att ta sig ur situationen levande men har åtminstone någon chans.

Rent praktiskt skulle det också vara större chanser för mig att kasta babyn över axeln och springa därifrån, än om jag skulle välja att slänga 24-åringen över axeln ...
    Det vet du inte, 24-åringen kanske har drogats/har munkalvle/ har fått benen i fingrarna krossade. 

Och bebisen verkar ju ha större chans att bli räddad av någon utomstående.
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
Svar på tråden Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?