• Kimona

Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?

Efter den omtalade tråden "Räddar du hellre ditt husdjur än mitt barn" så undrar jag hur ni tänker i ett annat ärende.
    Jag tror ju personligen att man av ren instinkt kommer rädda sitt barn (och övrig familj) först, men hur tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 11:34
    För att göra frågan mindre luddig utvecklar jag den såhär:

Antal barn det handlar om är det antal ni brukar ha på dagis. (Blir väl mellan 10 och 30 barn beroende på)

• Svar på tråden Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?
  • solfrost

Mina barn först och andras barn samtidigt eller strax efter, vuxna efter det djur sist

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Grus grus

Hunden hade jag lämnat, utan tvekan. Men helt klart räddat mitt barn före andras barn.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Maria222

Mitt eget barn först. Det är en självklarhet.

Intressant dock det tygtiger tar upp, om man tvingades välja mellan sina barn. Hemsk och skrämmande frågeställning, men ändå intressant som sagt.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • MumOfThree

Nej skulle aldrig offra mina barn!

Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22 Och lillen i magen Bf 5/8
  • MumOfThree
    MumOfThree skrev 2011-04-18 07:21:14 följande:
    Nej skulle aldrig offra mina barn!
    dem skulle gått först, sen skulle jag kanske rädda andras barn innan släkt och familj med tanken att vuxna har lättare att ha en chans än små barn så om jag förklara mig rätt nu, beror på vad man skulle rädda dem i från, sjunkande båt? brinnande lokal?
    Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22 Och lillen i magen Bf 5/8
  • puss
    Tygtiiger skrev 2011-04-14 14:38:48 följande:
    Jag har funderat på det i flera år - läste en kort historia från ett av nazismens interneringsläger, där en kvinna fick order om att bestämma vilket av hennes barn som skulle dödas - och om hon inte tog något beslut så skulle båda barnen gå åt. Det är nog bland den grymmaste tortyrform jag har hört talas om.
    och sen sköt dom det andra. då blir det inte lätt minsann!" lev med det du", liksom.
    I will mustardize you
  • Shirin85

Nej mina egna går alltid först, jag skulle låta 20 barn dö för att rädda mitt egna alltså...
    Jag är otroligt glad över att jag aldrig kommer behöva ta det beslutet.

• Blygdläppen

Jag har inga barn, men jag skulle ALDRIG offra någon ur min familj för att rädda någon annans barn, mamma, pappa, kompis, bror, syster....

Alla människor har samma värde, men min familj står mig närmast och jag skulle säkert må dåligt om jag hade varit tvungen att välja att låta någon annan människa dö för att rädda min familj, men jag sklulle må ännu värre om jag låtit någon ur min familj dö för att rädda andra människor.

I en situation där det står mellan ditt barn och någon ur min familj, så betyder inte ditt barn ett jävla skit för mig.

Däremot kommer människoliv alltid först, och jag skulle lätt rädda vilken som helst människa i världen om det stod mellan honom/henne och mitt husdjur.

• Brunhilde

För att rädda sig själv kanske, men inte annars...

Svar på tråden Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?