• An onym

Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?

Om man vill bli familjehem så kontakta socialförvaltningen i din kommun och fråga. Många kommuner annonserar i tidningar. Prova att söka på din kommuns hemsida.

Tror ålder är lägst myndig. Sedan beror nog det mesta på skulle jag tro.

Vad jag minns av vad jag läst kan man som ensamstående också vara familjehem. Att familjehemmen ser olika ut är bara bra för  barns behov är olika. Sedan kan man vara stödfamilj då har du nog barnet någon helg i bland och kanske stöd däremellan åt mamman/föräldrarna.

Man kan nog jobba men kanske vara beredd på att kunna vara ledig lite (du kommer nog få gå en del kurser och infomöten etc) och sedan skulle jag anta att det kan finnas annat man behöver gå iväg på med eller kring barnet..
    Beror ju lite på om barnet har problem eller barnets föräldrar. Du får ju ersättning för att ta han om barn/et.

Men ringa kommunen och fråga skulle tro att det är stor brist på familjer i storstäder. Och kolla hemsidor.

Gå in på tex Göteborgs stad och sök på familjehem så har de massor med info. Även om att vara stödfamilj eller kontaktfamilj.

Svar på tråden Hur gammal och hur gör man för bli fosterförälder ?