• FruSen

Holy shit, ungen har ju 40 graders feber!

Hjälp!
    Har gett alvedon nu och så sitter hon och äter en piggelin....
    Är det farligt att ha 40 grader feber???
    Hon har nyss sovit en stund, en timme ungefär så jag gissar att alvedonen hon fått på morgonen slutat verka (ca 6 timmar sedan). Men hjälp, såhär hög feber har hon aldrig haft förr!!
    Hon är ändå relativt pigg. Självklart påverkad men hon går och skrattar åt katten när han busar och sånt..
    Hur hög feber är farligt?? Har verkligen ingen koll, själv har jag just aldrig feber och då det väl händer har jag aldrig över 38...
    Hon är 2 år btw.

• Svar på tråden Holy shit, ungen har ju 40 graders feber!
  • karolin79

Små barn får ofta hög feber men vila p glass är toppen. Är du orolig ring 1177
    Men den brukar gå ner efter Alvedon

• She is Me

Det är vanligt att små barn får högre feber än vuxna.  kolla så att alvedonen tar ner febern, typ efter 30 min att den sjuker mellan en halv till en grad. Annars kan man behöva varva med ipren, det tar ofta febern bättre.  Se till att hon dricker och att hon kissar. 

Google is my friend ♥
  • Juno

Det är inte bra om man har 40 grader under längre tid. Men om hon svarar på Alvedonen och feber går ner då, om hon dricker och är "klar" när hon är vaken så är det ingen fara. Om hon däremot har lika hög feber imorgon skulle jag kontakta sjukvåden för råd.

Under tiden kan du hjälpa kroppen att kyla sig. Ge kall/sval dricka och glass. Badda panna och handleder med kallt vatten, bada i svalt vatten (om hon vill) ha tunna kläder och tunn filt, ha svalt i rummet utan att det blir drag

Hoppas att hon piggar på sig snart

• linjes

Allmäntillståndet är viktigast att hålla koll på,graderna är mindre viktigt....

• FruSen

Hon hade feber i går och i tisdags också, men inte såhär hög... Då hade hon "bara" omkring 39. Är såklart inte så matfrisk men fick i henne lite välling till lunch. Och så trugar jag med vätskan såklart. Tänkte att piggelin är både vätska och kallt så det kanske är bra.

• Ebba23

Jag fick ett bra tips av en kompis, blöt ett par strumpor i lagomt kallt vatten och ta på dottern, då kan feber minska.

• ingensignatur

att bada mindre barn med feber är väldigt bra, då får de automatiskt i sig vätska när de biter på leksaker osv :)
    sen är 40 grader inte alls farligt på barn (i normala sjukdomsfall) o sålänge de är någotsånär med så är allt toppen. Glass är juh superbra, huvudsaken är juh vätskan, o jag brukar även ge nåt gott om de vill ha, för sockrets skull. Om febern inte vill gå ner (ex på natten när ni behöver sova) så  kan du varva med ipren som någon nämnt tidigare. Alltså fortfarande 6 timmar mellan samma märke men 3 timmar mellan varje tillfälle du ger. Lycka till! :)

• Echidna

på Sjukvårdsupplysningen säger de att så länge barnet är "klar" och dricker är det ingen fara. Blir barnet däremot "borta" och inte kissar måste man åka in. Då är det njurarna som inte fungerar som de ska. Jag ger Alvedon vid 40 grader och baddar med fuktiga (ej iskalla) trasor, ibland även bad eller dusch.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Alexi

Min tvååring hade 39-40 graders feber söndag till torsdag, sen ringde vi 1177 och fick råd att åka till läkare. Samma dag konstaterades då halsfluss.

• tessan27

Har man så hög feber under flera dagar så kan det vara bra att kolla hos läkare så det inte är nått bakeriellt som kräver antibiotika.
    Min dotter är 5 år och hade för ett par veckor sedan mellan 39-40 grader i 5 dygn, men hon blev slö och ville inte dricka (ville inte ha nått inte ens isglass och saft)  så hon kissade knappt, då fick vi åka in till barnakutenMen det enda dem gör där är att kolla om barnet är uttorkat och så får man pyttsa i vätska.Här var det bara virus och hon blev inte uttorkad..

Men att ha hög feber som barn är inte farligt.

• FruSen

Hon fick alvedon igen vid 19:30 igårkväll och när den slutat verka har hon fått vara utan, hon har sovit genom hela natten tack och lov. 38.4 då jag kollade imorse. Kan det ha varit en såkallad "febertopp"? Svägerskans pojk brukar ha sådana, kanske kan det ha varit nått sånt?

• Busbellan
    FruSen skrev 2011-04-15 07:59:47 följande:
    Hon fick alvedon igen vid 19:30 igårkväll och när den slutat verka har hon fått vara utan, hon har sovit genom hela natten tack och lov. 38.4 då jag kollade imorse. Kan det ha varit en såkallad "febertopp"? Svägerskans pojk brukar ha sådana, kanske kan det ha varit nått sånt?
    Är ganska vanligt med höga toppar när det gäller barn, febern går upp och ner så bli inte förvånad om den går upp igen. Bara barnet får i sig dricka så är det ok och allmäntillståndet inte är för påverkat (lite påverkat blir det ju såklart av febern)
    Min dotter får över 41 grader nästan varje gång hon har feber, det är ite läskigt men så länge det går ner med febernedsättande så är det inte farliget med så hög feber
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Holy shit, ungen har ju 40 graders feber!