• Anonym (dum fråga?)

fråga ang skog- 3 hektar? är det mycket o vad är det värt??

Alltså -kanske en dum fråga? men jag vet inte......
    har sett ett litet torp jag vill ha.men det har 3 ha skog,vilket jag egentligen inte alls är ute efter! Går de tsälja på nå vis om man skulle köpa tro? vad är det värt?
    torp o mark är i en by i norrbotten där hus är billiga o detta skulle kosta 230 000-eller högsta bud,varit till salu länge så de får det nog inte sålt.
    Men 3 ha skog-säjer mig inget.
    Min man vet men jag får inte tag på honom just nu o jag är så nyfiken.

• Svar på tråden fråga ang skog- 3 hektar? är det mycket o vad är det värt??
  • Anonym

300*300 meter är tre hektar. Priset vet jag inte...

• Anonym (dum fråga?)

aha-jaja,det är ju inte jättemycket,men 300 meter är ju ändå ett ganska stort område...
    tack för det!

• Anonym

3 ha är inte så stort.

Beror på vad det är för skog som står nu. Bland, löv, tall,gran eller ädel...

Sen beror det på behöver det gallras i år, är det färdigvuxet, nyplantering

ja allt sånt spelar in, även vad det är för mark, myrmark eller fin skogsmark, sammanhängande

Du kan ju lägga bud på inägomarken-eller är det redan delat så inägot inkluderar dessa 3 ha

• Libbe7

300x300 är väl 9 hektar om jag inte är ute o reser. Det blir väl 100x300 meter

• Anonym (dum fråga?)

jo,jag fattar att det beror på vad för skog o mark! det stod nåt om nästan 1ha myrmark o de andra bra mark  eller vad jag ska säja,en del var ung närmast huset. tja,lite olika alltså........
    jaja,får visa maken då han kommer hem

• La Lola

Är det ett sk Per-Albintorp?

Ett sånt är jag uppvuxen i o de hade oftast 3 hektar skog.
    Det är inte så jättemycket.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (gardenowner)

Tre hektar kostar inte så mycket, det hela hänger på vart torpet ligger och vad det är för typ av mark.
    Ligger det ovanför Stockholm kostar det inte speciellt mycket.
    Ligger det runt Stockholm kan du räkna med några miljoner.
    Ligger det under Stockholm ligger det på normalnivå, några hundra tusen gissar jag på.

Men tre hektar är inte särskilt mycket och jag skulle väl gissa på några hundra tusen.

Vi var och tittade på en gård i sydsverige på 20 hektar och det kostade 1,5miljon.
    Vet att vänner har gård på 150 hektar som är värt runt 15-16miljoner, men de kan lika gärna kosta 20, beroende på om hur mycket skog det är eller om det är åkermark. Och om det går att hugga skogen eller om man måste vänta 20-30 år. Allt sånt tas oxå in i beräkningen. Även hur huset ser ut, om det är renoverat eller renoveringsobjekt.
    Gå in på Hemnet och sök efter liknande objekt så får du ett hum innan din sambo kommer hem.
    Lycka till!

• Anonym (suck.)

1 meter x 1 meter = 1 kvadratmeter.
    10 000 kvadratmeter = 1 hektar

3 hektar = 30 000 kvadratmeter
    30 000 kvadratmeter = 30 000 meter x 30 000 meter

• Anonym
    Libbe7 skrev 2011-04-14 18:54:22 följande:
    300x300 är väl 9 hektar om jag inte är ute o reser. Det blir väl 100x300 meter
    tror att du har rätt och jag fel.
  • Kjell2
    Anonym (suck.) skrev 2011-04-14 19:00:04 följande:
    1 meter x 1 meter = 1 kvadratmeter.
    10 000 kvadratmeter = 1 hektar

3 hektar = 30 000 kvadratmeter
    30 000 kvadratmeter = 30 000 meter x 30 000 meter
    30 000 kvadratmeter = 100 meter * 300 meter

30 000 meter * 30 000 meter = 900 000 000 kvadratmeter
  • Kjell2

3 ha har litet marknadsvärde då det bara är intressant om du bedriverr skogsbruk på närliggande område.

Dock kan din mark ha ett rätt högt värde pga jakträtten som kan vara intressant. Men sånt frå du kolla upp lokalt.

• Anonym (dum fråga?)

lalola-ingen aning om vad det kalllas!ett litet hus,stort kök o ett sovrum på nb o så uppe var det ett kök o två sovalkover . en stor ladugård till.

• La Lola
    Anonym (dum fråga?) skrev 2011-04-15 08:07:19 följande:
    lalola-ingen aning om vad det kalllas!ett litet hus,stort kök o ett sovrum på nb o så uppe var det ett kök o två sovalkover . en stor ladugård till.
    Här är bild på ett sånt torp jag menar.

oar.vbm.se/byggnader/asele_peralbin.html
  • Anonym

Vi köpte en skog-och jordbruksgård 2007 med 9ha skog, lägdor, sjötomt, två stora boningshus på 125 och 135 kvm, ved-trädgårdsredskapsförråd- snickarbod på 60 kvm, pärlkällare 60 kvm, dubbelgarage, häbre, för 650.000:- i västernorrland, utgångspriset var 850.000 + bud men vi lyckades köpa allt detta för 650.000:- mot av vi tog det på en gång.

3 ha skog är lagom mycket för att kunna sälja ved, virke men hör med en granne om det är någon som är intresserad av köp! 

• Anonym (dum fråga?)

lalola-ser ut exakt så!

men det är inget för oss,står nära en väg.........(att sälja veden skulle inte va nå problem.)

• La Lola
    Anonym (dum fråga?) skrev 2011-04-15 08:36:21 följande:
    lalola-ser ut exakt så!

men det är inget för oss,står nära en väg.........(att sälja veden skulle inte va nå problem.)
    Aha, ett Per-Albintorp alltså.
    Kul!
  • Kjell2

Ett tips - behåll skogen!
    Ni får koll på närområdet, ingen plötslig avverkning och kalhygge precis utanför
    Ni får tillgång till ved mm
    Ni får bättre möjlighet att bygga ut och förändra i framtiden

• Asmir

Hej mitt namne är asmir jag hade tänkte sälja mitt skog i Bosnien jag har 100 tum skog

• chrilleP

tre hektar är verkligen inte 300m*300m. för helvete
    1 hektar = 100m*100m = 10000m2
    3 hektar 10000m2 * 3 = 30000m2
    300m*300m = 90000m2 = 9 hektar

sitt inte och lura folk

Svar på tråden fråga ang skog- 3 hektar? är det mycket o vad är det värt??