• Svar på tråden Vad äter ni i påsk?
  • Noiis
    Lady without tattoo skrev 2011-04-16 17:02:37 följande:
    Mat.
    Haha det låter som en bra ide!
    La Lola skrev 2011-04-16 17:03:23 följande:
    I år blir det nog ett vanligt traditionellt påskbord (lite som julbordets mat).
    Det har jag inte ätit på....15 år eller nåt.

Vi brukar annars äta det vi är sugna på just då.
    Ibland grillat, ibland något annat.

Miss Lau skrev 2011-04-16 17:08:28 följande:
    Hos oss är det ungefär samma som på julbordet fast med lamm istället för skinka. Det brukar vara lamm, ägg, sill, bröd, ost, sallad, potatis, någon "låda" och givetvis godis
    Samma som här då vi brukar köra på påskbuffe ala julbord  
    Valmar, vad har ni för lamm? Min familj är lite fega med just lamm men jag försöker så gott det går att få till lite lamm åt dom

• Noiis

äggen kommer in i påsken för att hönsen naturligt börjar värpa vid ljusets och värmens återkomst, vilket normalt sätt sker just vid påsktider och har gjort i alla år.
    Därför har det alltid funnits rikligt med ägg under påsktider som man förr ofta frossade i efter den långa vinter fastan.

därför äter vi fortfarande ägg.

kyckligarna födds senare under våren och missar där med påsken! 

• Noiis

sen kan jag tillägga att ägg har en religös mening och symbol för det "nya livet" också. 
    Även Lamm har en religös bakgrund.

Kan dock inte hitta nåt om att kyckling skulle vara mer korrekt.

Sen får man givetvis äta vad man vill till påsk! men att mena på att äta ägg vore felaktigt är bara ren okunskap!

• Noiis
    frankrike skrev 2011-04-16 18:44:07 följande:
    Ska banne mig hoppa repris av julmaten och laga lamm med smarriga tillbehör. Gud vad gott.
    eller hur jag ringde mamma och försökte övertala henne men nä buffe ala julbord blir det, men nån av påskdagarna får det bli Lamm  
    Kan det bli påsk i morgon?  
Svar på tråden Vad äter ni i påsk?