Inlägg från: Anonym (Slutkörda morsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Slutkörda morsan)

Frågor att ställa till au-pair?

Vår familjesituation gör att vi nu måste börja se oss om efter en au-pair, men varken min man eller jag har varit en själva någon gång, så vi undrar vad man ska tänka på.

Vi har förstått genom att läsa på vad vi har hittat via googling att vi måste ha någon som inte är svensk medborgare. Vi har vidare förstått att en au-pair ska vara som en extra familjemedlem. Problemet det kan vara att inte ha samma modersmål om man anställer en utländsk medborgare tror vi oss ha löst genom att titta efter finska, svensktalande tjejer. Att få en extra familjemedlem blir trevligt och känns bra.

Min stora fråga blir nu vad man egentligen ställer för frågor till en au-pair för att få en bild av henne. Har ni några förslag?

Och har ni andra tips? Vad ska man tänka på?

Finns något forum för au-pair-familjer? Hittar bara för au-pairer.

Jättetacksam för seriös respons!

• Svar på tråden Frågor att ställa till au-pair?
    Kanelstjärnan skrev 2011-04-17 08:14:58 följande:

Jag förstår inte varför ni måste ha en utländsk medborgare? Vet flera svenska tjejer som varit barnflickor hos familjer i t ex Stockholm.

Själv var jag au-pair ett kort tag i min ungdom. Jag var totalt värdelös eftersom jag inte var speciellt intresserad av barn utan använde jobbet som en ursäkt att få stanna i landet. Mitt råd är därför att fråga varför personen i fråga vill jobba som au-pair. Försök att ställa frågor kring vilket umgänge personen har. Är det bara partyfolk är risken stor att det blir många sena kvällar. Gärna lite äldre (några över 20) som har gjort något annat här i livet än bara gått i skolan.

Anledningen till att man måste ha en icke-svensk au-pair är enligt http://www.aupairguiden.se/au-pair-resmal/au-pair-destinationer/sverige/:

"Att vara au pair i Sverige

Syftet med au pair jobb

Au pairen ska få internationella erfarenheter och möjligheter att lära sig svenska språket och kulturen och ska därför bo med sin familj - antingen i eget rum eller i en egen separat lägenhet i anslutning till familjen. Au pairen får därför inte heller arbeta heltid som barnskötare.

Eftersom syftet med au pair jobb är att lära känna en ny kultur kan inte svenska medborgare bli au pairer i Sverige. Däremot går det bra att svenska familjer bosatta utomlands tar emot en svensk au pair."

Vi bor så till att barnflicka nog är svårt, det är lättare med någon som bor i familjen, mer spännande också, och förhoppningsvis roligare

Tack för dina förslag på frågor. Jo, vi tar gärna någon som är över 20 om det går, och helst med körkort, så det är två av kriterierna jag tittar efter -- ett plus är givetvis någon form av utbildning som har med barn att göra så att man åtminstone kan hoppas att barnintresset finns. Har t o m hittat någon som gillar att baka på fritiden -- ja tack!

Oj oj, stort tack, Fiji och Mirren. Så fantastiskt värdefullt med så många konkreta tips.

Har kollat in några olika familjers annonser för att se vad de lockar med -- men naturligtvis ska barnen komma i första hand, undrar vad de familjer får för au-pairer som lockar med egen jacuzzi och allt vad det är ... ;-p

Ja, vi har som sagt också kommit fram till att svenskan är jätteviktig, även om den inte behöver vara helt perfekt. Därför tänkte vi oss en finsk/finlandssvensk tjej. Vi undrar om någon vet hur det funkar med språkkurser, som ju au-pairerna har rätt att få gå -- vem fixar dem? Familjen? Förmedlingen?

Över huvud taget pappersarbetet, hur mycket måste familjen fixa med, vad gör au-pairen själv och vad ordnar förmedlingen med?

Bra, Mirren, att du påminner om maten. Vi har dessutom speciella matvanor (liknande era), som ju vore bra om även au-pairen kunde hålla sig till, åtminstone under vårt tak ... Vi får lista detaljerade regler ang allt möjligt, känner jag ...

Som svar till både Mirren och Barnflickan kan jag säga att jag kommer att behöva rätt mycket hjälp och avlastning, och det kommer att krävas att vår hjälp är flexibel, så vi tror ändå att det är enklast med just en au-pair som har till huvuduppgift att se till barnen och hjälpa till med de barnrelaterade sakerna i hushållet, istället för en extramormor, barnflicka eller utbytesstudent.

Bra idé med "provanställning" -- om förmedlingen går med på det?

Och apropå förmedling, antar att det är det bästa sättet att hitta en au-pair, det tryggaste?

Tar mer än gärna emot fler svar och råd och tips! Tack igen!

MissAdelaide skrev 2011-04-18 08:54:33 följande:
    En fråga du kan ställa är följande: Om du nu ska ta hand om våra barn, vad kommer ni att hitta på om dagarna? Hur lägger du upp en bra dag ?
    Nu vet inte jag hur stort behov ni har men sådana här frågor gör att ni kan se hur hon/han tänker vad det gäller aktiviteter, mellanmål, matlagning (om nu det ingår att göra)
    Ni får en uppfattning om hur era barns dagar kommer se ut om ni anställer just den au-pairen.

Lycka till
    Tack! Jättebra!

Tusen tack, Pyttis och Vi med!

Pyttis, jag ska ju vara hemma, så jättebra om påpekanden om befogenheter! Tack.

Vi med, oj, vad bra! Tack för alla tips. Detta verkar minsann vara en djungel att sätta sig in i. Har ni även kollat upp möjligheter till svenskkurser? Vet du vart man ska vända sig och kolla upp det, ska kurserna vara på Komvux, Medborgarskolan eller universitetet, eller spelar det ingen roll, tro?

Ska nog ringa Arbetsförmedlingen Utland i Malmö när jag kommer åt, de verkar ha lite koll på sånt här.

Anonym skrev 2011-04-18 18:09:24 följande:
    Varför inte en han, en aupair-pojke?
    Bara väcker tanken.
    Jo, vi kollar efter killar också men tyvärr verkar de flesta inte av samma seriösa slag som de flesta av tjejerna ... Plus att 90 procent av au-pairerna är tjejer, det är därför jag har valt att skriva "hon" överallt.
Svar på tråden Frågor att ställa till au-pair?