• Anonym (Slutkörda morsan)

Frågor att ställa till au-pair?

Vår familjesituation gör att vi nu måste börja se oss om efter en au-pair, men varken min man eller jag har varit en själva någon gång, så vi undrar vad man ska tänka på.

Vi har förstått genom att läsa på vad vi har hittat via googling att vi måste ha någon som inte är svensk medborgare. Vi har vidare förstått att en au-pair ska vara som en extra familjemedlem. Problemet det kan vara att inte ha samma modersmål om man anställer en utländsk medborgare tror vi oss ha löst genom att titta efter finska, svensktalande tjejer. Att få en extra familjemedlem blir trevligt och känns bra.

Min stora fråga blir nu vad man egentligen ställer för frågor till en au-pair för att få en bild av henne. Har ni några förslag?

Och har ni andra tips? Vad ska man tänka på?

Finns något forum för au-pair-familjer? Hittar bara för au-pairer.

Jättetacksam för seriös respons!

• Svar på tråden Frågor att ställa till au-pair?
  • Kanelstjärnan

Jag förstår inte varför ni måste ha en utländsk medborgare? Vet flera svenska tjejer som varit barnflickor hos familjer i t ex Stockholm.

Själv var jag au-pair ett kort tag i min ungdom. Jag var totalt värdelös eftersom jag inte var speciellt intresserad av barn utan använde jobbet som en ursäkt att få stanna i landet. Mitt råd är därför att fråga varför personen i fråga vill jobba som au-pair. Försök att ställa frågor kring vilket umgänge personen har. Är det bara partyfolk är risken stor att det blir många sena kvällar. Gärna lite äldre (några över 20) som har gjort något annat här i livet än bara gått i skolan.

Kanelstjärnan skrev 2011-04-17 08:14:58 följande:

Jag förstår inte varför ni måste ha en utländsk medborgare? Vet flera svenska tjejer som varit barnflickor hos familjer i t ex Stockholm.

Själv var jag au-pair ett kort tag i min ungdom. Jag var totalt värdelös eftersom jag inte var speciellt intresserad av barn utan använde jobbet som en ursäkt att få stanna i landet. Mitt råd är därför att fråga varför personen i fråga vill jobba som au-pair. Försök att ställa frågor kring vilket umgänge personen har. Är det bara partyfolk är risken stor att det blir många sena kvällar. Gärna lite äldre (några över 20) som har gjort något annat här i livet än bara gått i skolan.

Anledningen till att man måste ha en icke-svensk au-pair är enligt http://www.aupairguiden.se/au-pair-resmal/au-pair-destinationer/sverige/:

"Att vara au pair i Sverige

Syftet med au pair jobb

Au pairen ska få internationella erfarenheter och möjligheter att lära sig svenska språket och kulturen och ska därför bo med sin familj - antingen i eget rum eller i en egen separat lägenhet i anslutning till familjen. Au pairen får därför inte heller arbeta heltid som barnskötare.

Eftersom syftet med au pair jobb är att lära känna en ny kultur kan inte svenska medborgare bli au pairer i Sverige. Däremot går det bra att svenska familjer bosatta utomlands tar emot en svensk au pair."

Vi bor så till att barnflicka nog är svårt, det är lättare med någon som bor i familjen, mer spännande också, och förhoppningsvis roligare

Tack för dina förslag på frågor. Jo, vi tar gärna någon som är över 20 om det går, och helst med körkort, så det är två av kriterierna jag tittar efter -- ett plus är givetvis någon form av utbildning som har med barn att göra så att man åtminstone kan hoppas att barnintresset finns. Har t o m hittat någon som gillar att baka på fritiden -- ja tack!

• Resande

Viktigaste av allt är väl vilken erfarenhet och intresse de har av barn. Vad vill man få ut av sin tid? Lite intressant också vad personen tycker om att göra på fritiden för om det inte finns något personen gillar i närheten av där ni bor så kanske de inte trivs så bra... Hur ser man på disciplin (vissa länder tillåter fysisk bestraffning men får ni någon från norden så är det ju inga problem). Har personen körkort och körvana?

Det är viktigt att ni som familj pratat ihop er innan intervjun så ni är tydliga med era behov och önskemål. Vill ni att personen ska vara tillgänglig 40 timmar i veckan? När hade ni tänkt personen skulle vara ledig (varje helg, bara söndagar och ibland en dag i veckan)? Hur gör ni med ev semestrar, vill ni att au pairen ska med? Kommer hon/han kunna ta sig ut på sin lediga tid (bor ni nära bra kommunikationer eller får personen låna bil?). Är ni ok med att au pairen tar emot gäster, kan de bo hos er? Vill ni att personen är hemma en viss tid på kvällarna eller är det upp till personen så länge man sköter sitt jobb.

Jag åkte med au pair in America andra gången och på deras hemsida kan man se vilka krav som ställs på au pairer. Kanske går att få några tips därifrån. Jag kommer inte på något annat just nu...

Du får gärna inboxa mig om du undrar något annat eller vill höra mer. 

• Mirren

Hej vännen!

Vet inte om du vet att vi har haft - inte en au-pair men en utbytesstudent boende det senaste halvåret. Vår grunddeal är att hon får mat och husrum (egentligen en egen våning, då vi har tre) mot att hon hämtar på förskolan två dagar i veckan. Vi har flera grannar som har samma konstruktion, och har svenska studenter boende hos sig (de flesta har ett litet extrahus) som tycker att detta fungerar mycket bättre än att ta hit en au-pair. Men i mångt och mycket är det ändå samma situation. 

Anledningen till att jag ändå tycker att det är klokt att börja i lite mindre skala är att det är så oerhört mycket som ska klaffa. I vårt fall har vi en högskoleutbildad pedagog som är mellanstadielärare i botten - och det funkar ändå inte (handen på hjärtat) med barnen. Men nu är ju mina vildbasar kanske lite extra krävande - vad vet jag. Risken är då att man får en extra tonåring att ta hand om - och det är kanske inte riktigt det man behöver när man är slutkörd. I vårt fall fungerar det bra på många sätt ändå, eftersom vår utbytesstudent verkligen _är_ en del av familjen. Eftersom maken är borta mycket så pratar vi på kvällarna - och hon fixar gärna med tvätt och disk istället för att gå ut med barnen . Hon är dessutom närmare 30.  

Det viktigaste tror jag att barnvakten/barnflickan/au-parien har samma språk som barnen. Jag var naiv och trodde barnen skulle lära sig. Tji fick jag. Samma erfarenhet har grannarna som hade en utländsk barnflicka.

Det bästa tipset (från grannen) är att låta den tilltänkta prova på en hel dag. Då ser man på en gång om det finns förutsättning att det ska fungera. Och - det är bättre att säga ifrån tidigare än senare.

Sedan blir det ändå aldrig som man tänkt sig. Jag var rädd, innan alltså, att barnen skulle tycka om vår student mer än mig. Hade någon annan i bekantskapskretsen vars barn började kalla barnflickan för mamma till exempel. Haha, vad jag bedrog mig! Mitt största problem var snarare att mina barn inte var snälla mot vår student (framförallt inte den stora). Nu tycker han om henne, men det är efter ett halvår. Fortfarande kör han lite för mycket med henne, delvis eftersom hon aldrig säger ifrån på skarpen. Och fortfarande har hon aldrig lyckats natta den lille (och naturligtvis inte den stora heller). Så en grundtanke är nog att man kan få en extra hand, men mycket av det som gör att man är så förtvivlat trött som mamma är det nog svårt att få hjälp med trots allt.  

• Anonym (Barnflicka)

Varför inte skaffa barnflicka istället? Då behöver hon inte bli en i familjen. Det finns flera förmedlingar med barnflickor. Fördelen med au-pair är att det blir billigare, iaf om ni har stort behov av barnpassning.

Jag har inte haft au-pair, men jag har varit det. Jag var 19, kunde inget om barn och trodde gott om alla människor = jag blev utnyttjad som slav av au-pairfamiljen. Jag önskar själv att jag hade haft lite mer livserfarenhet innan jag åkte. Varför inte anställa en "extra-mormor" istället?

• Mirren

En sak till, slutkörda morsan. MAT är ett kapitel för sig. Bra att göra klart vad som gäller från början. Min stora matvägrade om vår student lagade maten. Flera månader... Detta löste hon med chips, godis och kakor . Dessutom hade hon med sig en godispåse varje gång hon hämtade på förskolan...

• MissAdelaide

En fråga du kan ställa är följande: Om du nu ska ta hand om våra barn, vad kommer ni att hitta på om dagarna? Hur lägger du upp en bra dag ?
    Nu vet inte jag hur stort behov ni har men sådana här frågor gör att ni kan se hur hon/han tänker vad det gäller aktiviteter, mellanmål, matlagning (om nu det ingår att göra)
    Ni får en uppfattning om hur era barns dagar kommer se ut om ni anställer just den au-pairen.

Lycka till

Oj oj, stort tack, Fiji och Mirren. Så fantastiskt värdefullt med så många konkreta tips.

Har kollat in några olika familjers annonser för att se vad de lockar med -- men naturligtvis ska barnen komma i första hand, undrar vad de familjer får för au-pairer som lockar med egen jacuzzi och allt vad det är ... ;-p

Ja, vi har som sagt också kommit fram till att svenskan är jätteviktig, även om den inte behöver vara helt perfekt. Därför tänkte vi oss en finsk/finlandssvensk tjej. Vi undrar om någon vet hur det funkar med språkkurser, som ju au-pairerna har rätt att få gå -- vem fixar dem? Familjen? Förmedlingen?

Över huvud taget pappersarbetet, hur mycket måste familjen fixa med, vad gör au-pairen själv och vad ordnar förmedlingen med?

Bra, Mirren, att du påminner om maten. Vi har dessutom speciella matvanor (liknande era), som ju vore bra om även au-pairen kunde hålla sig till, åtminstone under vårt tak ... Vi får lista detaljerade regler ang allt möjligt, känner jag ...

Som svar till både Mirren och Barnflickan kan jag säga att jag kommer att behöva rätt mycket hjälp och avlastning, och det kommer att krävas att vår hjälp är flexibel, så vi tror ändå att det är enklast med just en au-pair som har till huvuduppgift att se till barnen och hjälpa till med de barnrelaterade sakerna i hushållet, istället för en extramormor, barnflicka eller utbytesstudent.

Bra idé med "provanställning" -- om förmedlingen går med på det?

Och apropå förmedling, antar att det är det bästa sättet att hitta en au-pair, det tryggaste?

Tar mer än gärna emot fler svar och råd och tips! Tack igen!

MissAdelaide skrev 2011-04-18 08:54:33 följande:
    En fråga du kan ställa är följande: Om du nu ska ta hand om våra barn, vad kommer ni att hitta på om dagarna? Hur lägger du upp en bra dag ?
    Nu vet inte jag hur stort behov ni har men sådana här frågor gör att ni kan se hur hon/han tänker vad det gäller aktiviteter, mellanmål, matlagning (om nu det ingår att göra)
    Ni får en uppfattning om hur era barns dagar kommer se ut om ni anställer just den au-pairen.

Lycka till
    Tack! Jättebra!
  • Resande

Jag åkte via förmedling och de skickade en himla massa papper till mig som jag fick fylla i (plus att jag fick göra intervjuer). Samma antar jag sker för familjerna, dvs massa pappersarbete och intervjuer. När de fått in mina uppgifter, där jag bland annat skrev vilken ålder jag var intresserad av att ta hand om, så hörde de av sig med familjer (en åt gången) som var intresserade. Jag fick info om familjen och sedan bestämde vi tid för telintervju. När vi väl kommit överrens så bestämdes en starttid för mig och förmedlingen fixade flyg, introduktionskurs mm.

Vet inte riktigt hur det fungerar med förmedlingar här i Sv men det borde väl vara ungefär likadant. Annars får man nog hitta en hemsida där andra familjer också söker au pair och höra hur de har gjort och vilka uppgifter som ni som familj sköter och vem som annars gör annat.

Angående det här med utbildning så fick jag själv välja vilka kurser jag var intresserad av (hitta dem också) och ansöka till dem. Självklart kollade jag med familjen först så att det var ok med mitt schema. Första familjen jag hamnade hos ville ha en slav som jobbade dygnet runt utan fast schema. Där kunde jag aldrig planera in fritid eller aktiviteter av något slag. Trots flera tillsägelser från förmedlingen så vägrade de följa reglerna (max 45 h jobb för mig per vecka, med schemalagd ledighet och en helg fri i månaden tror jag det var)  så efter 3 mån bytte jag familj. I den första familjen hade jag tagit hand om nyfödda tvillingar som såg mig hela sin vakna tid så det var hjärtskärande att behöva byta familj och släppa "mina barn". Men det fungerade inte att föräldrarna sa "du kan ta två timmar ledigt nu" för jag lärde inte känna några och hade noll socialt liv pga det. Det var ju utmärkt för dem eftersom de bara ville att jag skulle vara hemma hela tiden, men jag blev olycklig av att sitta instängd i ett rum på andra sidan Atlanten med bara jobb och noll eget.

Andra familjen var helt annorlunda. De hade äldre barn och var vana vid att ha au pair hos sig. De hjälpte till att fixa fram utbildningskataloger, tipsade om gym mm. De var tydliga med vad de förväntade sig, när jag hade min lediga tid men också varma och välkomnande. Det blev en helt underbar tid hos familjen och de erbjöd sig till och med att betala en extremt dyr utbildning för mig om jag valt att stanna.  

• Gladhannapanna

Jag har jobbat som aupair i England för ca 20 år sedan. Det var rätt tydligt om vilka arbetsuppgifter jag hade.
    Fixa frukost, lämna, hämta på skolan. Fixa mellis och ha hand om dem till middagen. utöver det småhandlade jag lite mjölk mm som behövdes utöver storhandlingarna som förädlrarna fixade. Jag hade också ansvar för barnens kläder samt städade deras rum och röjde i köket varje dag. FAmiljen hade städerska som städade resten.

Jag har fortfarande kontakt med min härliga familj!!!

Att vara tydlig med vad man förväntar sig tror jag är a och o! Att fundera igenom vilka uppgifter man vill ha hjälp med och att också kunna lämna ifrån sig ansvaret.

Jag hade vänner som var aupairer i familjer där en förälder var hemma, det var jättesvårt att kunna fixa sina egna rutiner med barnen eftersom de sprang till mamma hela tiden! Inte så lätt att sätta gränser inför barnens föräldrar! Det är vitkigt att ni som föräldrar är tydliga både mot barnen och aupairen vem som bestämmer vad och vilka "befogenheter" hon har. Tex neka barnet ngt de sett fram emot för att det inte gjort som överenskommet!

När "mina" barn gick till föräldrarna och klagade på mig var deras fråga alltid. "Vad gjorde du först? Varför blev Pyttis arg?" Jättebra för mig! Sedan var de ju inga mesar när vi tyckte olika heller! Men jag hade fria händer faktiskt.

Jag gick några kurser medan barnen var i skolan och var ledig i princip alla kvällar och helger. men jag var ju mycket med familjen då med, jag var ofta medbjuden till deras vänner mm.

• Anonym (Barnflicka)

Jag tror att det är väldigt viktigt att båda parter är tydliga från början med vad de vill. Kanske en enkel arbetsbeskrivning? Där det står var som inte ingår i arbetet, när arbetsdagen är slut etc. Då vet alla inblandade parter vad som förväntas. Hade jag vetat från början vad värdfamiljen krävt av mig, då hade jag aldrig åkt.

• Anonym (Vi med)

Hej

Vi är också på jakt efter en barnflicka/Au pair. vi har skrivit ner vad vi behöver hjälp med, och hur det ska göras.

Ex, vi behöver hjälp mån-tors. lämning och hämtning på dagis, skola. sen är det lite olika för varje dag, men främst mat, aktivitet osv. Vi har idag städhjälp, men tänker fråga om hon vill ha det också, mot högre ersättning.

Vi har möjlighet till eget rum med tv, dator. Våra tider möjliggör för någon att faktiskt kunna studera. Vi behöver hjälp var 4:e helg på lördagar. Vi har fasta tider som hon kan följa, men ibland så krävs lite flexibilitet. Vi har sommarstuga och reser en del, och vi vill gärna att hon följer med på det också.

Vårt ena barn har ett fuktionshinder, som gör att personen kanske får arbeta lite mer än vanligt, vilket vi också kommer betala extra för. Vi tänker att hon ska ha mat, husrum, tv och internet samt hjälp med resor hem, och sen ca 4-6000kr i månaden (beroende på upplägg) 

jag kommer själv, pga allergier laga all mat, som de sen bara kan värma. 

Vi har pratat via en auparsida med några flickor, nån kan man direkt säga att nej. Medans några ska komma hit på besök Ska bli så spännande

Hur behöver ni hjälp? 

• Anonym (Vi med)

Just det, jag ringde skatteverket, och de förklarade för mig hur man redovisar allting själva. det var faktiskt ganska enkelt.

arbetsgivaravgift mm drar man av mot RUT, Skatten på hennes BRUTTOlön räknar vi ut själva, och betalar in senast den 31/12 det året. Eller om hon ska betala skatten själv (rekomenderas inte) Och att man skriver löneutbetalningar varje månad med allt specificerat, arbetsgivaravgifter, skatt plus andra förmåner. Mat husrum beskattas som förmån, därför behöver man dra lite extra i skatt.

Men enklast är om ni själva ringer skatteverket. Han jag pratade med hade stenkoll, sen när jag ringde 2 gånger till för att dubbelkolla (har lärt mig från FK) så stämde det  

• Anonym

Varför inte en han, en aupair-pojke?
    Bara väcker tanken.

• Lizzyy

Vi har intervjuat 2 killar med, men har "fallit in" på en tjej, därav hon ;)

Tusen tack, Pyttis och Vi med!

Pyttis, jag ska ju vara hemma, så jättebra om påpekanden om befogenheter! Tack.

Vi med, oj, vad bra! Tack för alla tips. Detta verkar minsann vara en djungel att sätta sig in i. Har ni även kollat upp möjligheter till svenskkurser? Vet du vart man ska vända sig och kolla upp det, ska kurserna vara på Komvux, Medborgarskolan eller universitetet, eller spelar det ingen roll, tro?

Ska nog ringa Arbetsförmedlingen Utland i Malmö när jag kommer åt, de verkar ha lite koll på sånt här.

Anonym skrev 2011-04-18 18:09:24 följande:
    Varför inte en han, en aupair-pojke?
    Bara väcker tanken.
    Jo, vi kollar efter killar också men tyvärr verkar de flesta inte av samma seriösa slag som de flesta av tjejerna ... Plus att 90 procent av au-pairerna är tjejer, det är därför jag har valt att skriva "hon" överallt.
Svar på tråden Frågor att ställa till au-pair?