• Resande

Frågor att ställa till au-pair?

Viktigaste av allt är väl vilken erfarenhet och intresse de har av barn. Vad vill man få ut av sin tid? Lite intressant också vad personen tycker om att göra på fritiden för om det inte finns något personen gillar i närheten av där ni bor så kanske de inte trivs så bra... Hur ser man på disciplin (vissa länder tillåter fysisk bestraffning men får ni någon från norden så är det ju inga problem). Har personen körkort och körvana?

Det är viktigt att ni som familj pratat ihop er innan intervjun så ni är tydliga med era behov och önskemål. Vill ni att personen ska vara tillgänglig 40 timmar i veckan? När hade ni tänkt personen skulle vara ledig (varje helg, bara söndagar och ibland en dag i veckan)? Hur gör ni med ev semestrar, vill ni att au pairen ska med? Kommer hon/han kunna ta sig ut på sin lediga tid (bor ni nära bra kommunikationer eller får personen låna bil?). Är ni ok med att au pairen tar emot gäster, kan de bo hos er? Vill ni att personen är hemma en viss tid på kvällarna eller är det upp till personen så länge man sköter sitt jobb.

Jag åkte med au pair in America andra gången och på deras hemsida kan man se vilka krav som ställs på au pairer. Kanske går att få några tips därifrån. Jag kommer inte på något annat just nu...

Du får gärna inboxa mig om du undrar något annat eller vill höra mer. 

• Resande

Jag åkte via förmedling och de skickade en himla massa papper till mig som jag fick fylla i (plus att jag fick göra intervjuer). Samma antar jag sker för familjerna, dvs massa pappersarbete och intervjuer. När de fått in mina uppgifter, där jag bland annat skrev vilken ålder jag var intresserad av att ta hand om, så hörde de av sig med familjer (en åt gången) som var intresserade. Jag fick info om familjen och sedan bestämde vi tid för telintervju. När vi väl kommit överrens så bestämdes en starttid för mig och förmedlingen fixade flyg, introduktionskurs mm.

Vet inte riktigt hur det fungerar med förmedlingar här i Sv men det borde väl vara ungefär likadant. Annars får man nog hitta en hemsida där andra familjer också söker au pair och höra hur de har gjort och vilka uppgifter som ni som familj sköter och vem som annars gör annat.

Angående det här med utbildning så fick jag själv välja vilka kurser jag var intresserad av (hitta dem också) och ansöka till dem. Självklart kollade jag med familjen först så att det var ok med mitt schema. Första familjen jag hamnade hos ville ha en slav som jobbade dygnet runt utan fast schema. Där kunde jag aldrig planera in fritid eller aktiviteter av något slag. Trots flera tillsägelser från förmedlingen så vägrade de följa reglerna (max 45 h jobb för mig per vecka, med schemalagd ledighet och en helg fri i månaden tror jag det var)  så efter 3 mån bytte jag familj. I den första familjen hade jag tagit hand om nyfödda tvillingar som såg mig hela sin vakna tid så det var hjärtskärande att behöva byta familj och släppa "mina barn". Men det fungerade inte att föräldrarna sa "du kan ta två timmar ledigt nu" för jag lärde inte känna några och hade noll socialt liv pga det. Det var ju utmärkt för dem eftersom de bara ville att jag skulle vara hemma hela tiden, men jag blev olycklig av att sitta instängd i ett rum på andra sidan Atlanten med bara jobb och noll eget.

Andra familjen var helt annorlunda. De hade äldre barn och var vana vid att ha au pair hos sig. De hjälpte till att fixa fram utbildningskataloger, tipsade om gym mm. De var tydliga med vad de förväntade sig, när jag hade min lediga tid men också varma och välkomnande. Det blev en helt underbar tid hos familjen och de erbjöd sig till och med att betala en extremt dyr utbildning för mig om jag valt att stanna.  

Svar på tråden Frågor att ställa till au-pair?