Frågor att ställa till au-pair?
Viktigaste av allt är väl vilken erfarenhet och intresse de har av barn. Vad vill man få ut av sin tid? Lite intressant också vad personen tycker om att göra på fritiden för om det inte finns något personen gillar i närheten av där ni bor så kanske de inte trivs så bra... Hur ser man på disciplin (vissa länder tillåter fysisk bestraffning men får ni någon från norden så är det ju inga problem). Har personen körkort och körvana?
Det är viktigt att ni som familj pratat ihop er innan intervjun så ni är tydliga med era behov och önskemål. Vill ni att personen ska vara tillgänglig 40 timmar i veckan? När hade ni tänkt personen skulle vara ledig (varje helg, bara söndagar och ibland en dag i veckan)? Hur gör ni med ev semestrar, vill ni att au pairen ska med? Kommer hon/han kunna ta sig ut på sin lediga tid (bor ni nära bra kommunikationer eller får personen låna bil?). Är ni ok med att au pairen tar emot gäster, kan de bo hos er? Vill ni att personen är hemma en viss tid på kvällarna eller är det upp till personen så länge man sköter sitt jobb.
Jag åkte med au pair in America andra gången och på deras hemsida kan man se vilka krav som ställs på au pairer. Kanske går att få några tips därifrån. Jag kommer inte på något annat just nu...
Du får gärna inboxa mig om du undrar något annat eller vill höra mer.