• Yosa

En fråga om Liseberg. Åka attraktionerna med små barn....

Jag har en fråga om Liseberg. Förra sommaren var sonen drygt 90cm lång och fick åka vissa grejer. Men då fick vi som föräldrar åka med på "hans biljett" för att han va under en viss längd. Minns att jag då såg detta på Lisebergs hemsida och även på skyltar brevid attraktionerna.

I år är han 100 cm lång och jag tittar på hemsidan om vad som gäller med detta att ta med sig förälder på attraktionerna. Men hittar inget om detta på deras hemsida. Någon som vet vilka regler som gäller? Upp till vilken längd har man rätt att följa med på attraktionerna som vuxen? jag betvivlar nämligen att sonen kan/vill åka vissa av sakerna själv utan oss. tex elefanterna eller farfars bilar.

• Svar på tråden En fråga om Liseberg. Åka attraktionerna med små barn....
  • eliten

Det har väl inte med längden på barnet att göra utan maxlängd/ vikt på attraktionen.
    De saker ni fick åka sist får ni ju fortfarande åka?

• MajaVira
    eliten skrev 2011-04-17 11:49:06 följande:
    Det har väl inte med längden på barnet att göra utan maxlängd/ vikt på attraktionen.
    De saker ni fick åka sist får ni ju fortfarande åka?
    Jag förstår frågan mer på om föräldrarna fortfarande får åka med på sonens biljett, eller om de nu måste betala för en egen biljett. Det blir ju betydligt mycket dyrare om det krävs två biljetter för varje åk...
  • eliten

Okej ja det har ju inte heller med längden att göra utan några få attraktioner är gratis för medföljande vuxen hur långt barnet än är..

• Pethra

Det är bara några fåtal där en förälder får åka med gratis om barnet är under en viss längd, vissa (de flesta barnkaruseller) måste man betala själv för, för att kunna åka med. Några fåtal, ett par st, får inte föräldrarna åka med alls.

• Yosa
    MajaVira skrev 2011-04-17 11:52:06 följande:
    Jag förstår frågan mer på om föräldrarna fortfarande får åka med på sonens biljett, eller om de nu måste betala för en egen biljett. Det blir ju betydligt mycket dyrare om det krävs två biljetter för varje åk...
    Precis så menar jag
  • Vienzi

Jag tror att det är ändrat till i år. Finns ingen info på hemsidan om att det skulle vara gratis för medföljande vuxen. Men barnkarusellerna kostar ju bara en kupong.

• Ängelii

Var på Liseberg i lördags och för varje sak dottern (90 cm) ville åka så fick jag som förälder snällt betala samma antal biljetter som dottern, nytt för i år :( (Förra året betalade hon biljett och jag åkte med gratis)
    Nu har de infört åkpass även för barn för 195 kr och alla häfte har försvunnit, vill man köpa enstaka biljetter så kan man göra det för 20 kr styck.

• helene306

Numera får man som förälder betala samma antal biljett som barnet. Vi var på Liseberg förra sommaren och då fick vi betala när vi åkte med.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Lantani

Vi ska till liseberg med vår 2,5 åring. Hade ni tagit åkpass till honom eller bara enstaka biljetter?
    För samma pris som ett åkpass blir det 9,75 biljetter, hur hade ni gjort? "risken" är ju att det finns någon karusell som han tycker är jättekul och vill åka flera gånger, men sen vet jag inte ifall han accepterar att ha ett åkband på armen..

Alvin 081114 och Alice 100807
  • helene306
    Lantani skrev 2011-05-16 09:45:35 följande:
    Vi ska till liseberg med vår 2,5 åring. Hade ni tagit åkpass till honom eller bara enstaka biljetter?
    För samma pris som ett åkpass blir det 9,75 biljetter, hur hade ni gjort? "risken" är ju att det finns någon karusell som han tycker är jättekul och vill åka flera gånger, men sen vet jag inte ifall han accepterar att ha ett åkband på armen..
    Kolla om Liseberg har någon hemsida. Vad jag har läst lite i tidningar och hört från vänner s finns inte åkhäftet med åkbiljetter kvar och man får köpa ett åkpass i vilket fall som helst. Jag tycker det borde vara möjligt för er att ha ett åkband på armen. Det är ju inte så att han kommer köa själv utan ni finns ju med.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Lantani
    helene306 skrev 2011-05-16 17:05:15 följande:
    Kolla om Liseberg har någon hemsida. Vad jag har läst lite i tidningar och hört från vänner s finns inte åkhäftet med åkbiljetter kvar och man får köpa ett åkpass i vilket fall som helst. Jag tycker det borde vara möjligt för er att ha ett åkband på armen. Det är ju inte så att han kommer köa själv utan ni finns ju med.
    Nä tydligen kan man bara köpa en och en biljett numera för 20 kr/st och som du säger så kommer han ju inte stå själv i kö till något, han kommer säkert inte åka själv heller, utan vi kommer åka med honom.

Kanske ska ta och maila liseberg och höra om man kan göra så med åkpasset.
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Thursday

De har dels ändrat reglerna igen så nu åker medföljande vuxen gratis i småbarnsattraktionerna igen.

Sen vet jag inte om jag hade köpt åkpass... det beror väl på vad man vill ha ut av det hela? Vi bor i Göteborg och är där en del med sonen, som precis är över 90 cm i år. Vi kan lätt fördriva en eftermiddag med att gå runt i parken, kolla på alla roliga attraktioner, låta pappan åka Balder, ta en glass. hälsa på kaninerna ock åka Ponnykarusellen ett par gånger. Hade nog känt mig tveksam till att pytsa ut nästan 200 kr innan jag visste hur han reagerade. Vi har åkt Ponnykarusellen, Farfars bilar och Kaninresan med honom förra året, men jag vet inte hur han ställer sig till sånt som är lite mer våldsamt.

Hur som helst, bokar man på nätet dagen innan så kostar entré och fria åk 185 kr för dem under 110 cm.

• Yosa
    Thursday skrev 2011-05-16 17:40:28 följande:
    De har dels ändrat reglerna igen så nu åker medföljande vuxen gratis i småbarnsattraktionerna igen.

Sen vet jag inte om jag hade köpt åkpass... det beror väl på vad man vill ha ut av det hela? Vi bor i Göteborg och är där en del med sonen, som precis är över 90 cm i år. Vi kan lätt fördriva en eftermiddag med att gå runt i parken, kolla på alla roliga attraktioner, låta pappan åka Balder, ta en glass. hälsa på kaninerna ock åka Ponnykarusellen ett par gånger. Hade nog känt mig tveksam till att pytsa ut nästan 200 kr innan jag visste hur han reagerade. Vi har åkt Ponnykarusellen, Farfars bilar och Kaninresan med honom förra året, men jag vet inte hur han ställer sig till sånt som är lite mer våldsamt.

Hur som helst, bokar man på nätet dagen innan så kostar entré och fria åk 185 kr för dem under 110 cm.
    När ändrades detta? Precis nu i dagarna? Upp till vilken längd på barnet får man följa med dem?
  • Thursday
    Yosa skrev 2011-05-16 18:42:30 följande:
    När ändrades detta? Precis nu i dagarna? Upp till vilken längd på barnet får man följa med dem?
    För drygt två veckor sen om jag minns rätt, stod i GP om det. Jag tror att det är olika på olika attraktioner, framgår om man läser på varje attraktion på deras hemsida. Typ Farfars bilar är gratis för medföljande vuxen upp till 110 cm.
  • Yosa
    Machapuchare skrev 2011-05-18 13:41:04 följande:
    Härligt om de ändrat tillbaka igen. Det är ju kanondyrt ändå att besöka Liseberg..
    *gilla*
Svar på tråden En fråga om Liseberg. Åka attraktionerna med små barn....