• Maruid

Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)

Ja, som jag skrivit tidigare i tråden hade jag gärna börjat försöka i maj/juni. Men på grund av tusen skäl så har vi sagt att vi väntar ett tag till. Jag vill hinna börja jobba och så vill vi hinna flytta först.

Å andra sidan tror jag att det där med barn är en del av ödet. Är det meningen så blir det när det blir. Oavsett vad man tänkt och planerat. Men jag hoppas i alla fall på sikt få två till ; )

• Maruid

Jodå, här äts det bitar i maten utan problem. Jag lagar nästan allt själv men Ruqayyah har testat både en åttamånadersburk och en ettårsburk och det fungerade bra med bitarna. Hon äter också macka på morgonen och kan få oliver, banan eller annan frukt i bitar utan problem.

10 månaders kontrollen har vi inte kommit till riktigt än men snart nog så. Här är i alla fall en bild tagen för ett par dagar sedan.

• Maruid
    Hiavatha skrev 2012-03-16 18:49:59 följande:
    Här går det också bra med bitar i maten. Elias har fått macka med leverpastej ett par gånger nu.

Passar på att fråga: Ni som ger smörgås till era små, vad har ni på den? Jag har ju hört och leverpastej, men där är ju faktiskt lite salt...
    Alltså många föräldrar ger ju sina barn smörgåsrån och till och med i dem är det salt...

Här är jag absolut inte nitisk. Ruqayyah äter osaltat smör och kycklingpastej eller ost på sina mackor. I brödet är där dock salt, liksom i både ost och pastej. Så får det vara.

Med maten äter hon fortfarande mat jag gjort till henne specifik. Där använder jag saltfri buljong och saltar självklart inget extra men med andra kryddor är jag generös eftersom hon gillar det.
  • Maruid
    Lovelyness skrev 2012-03-21 10:01:39 följande:
    Klädbytardagar är perfekt! Jag var på vår öppna förskola förra veckan och fyndade jacka och lite leksaker. Vi måste bara fixa bra skor till Noah nu när han går.

Jag måste bara fråga en sak jag som har sätta-i-halsen-fobi. Hur stor hals har en tio månaders bebis? Är någon som vet ungefär?

Ni som ger bebismackor, ger ni bitar som kan ätas i en tugga? Hur stora är dom?
    Jag skär macka i ganska små bitar, någon cm stora kanske. Skalkarna kan hon hålla i och äta av själv men bitarna med pålägg vill hon bara leka med så jag får fortfarande stoppa i munnen på henne. Och hon tuggar ju på bra, hon har sju tänder ute nu så det går i ett och hon verkar gilla att tugga. Hon har i alla fall aldrig satt macka i halsen, vatten har hon dock fått på tvären rätt många gånger.
  • Maruid

Misswiren : Hoppas det går bra för er. Kan tänka mig att det kommer vara kämpigt en period men sedan kan ni förhoppningsvis lägga allt detta bakom er.

• Maruid

Misswiren

Så skönt att allt gått bra! Konstigt att dem inte informerade om öronen men å andra sidan så är det ju skönt att få det åtgärdat när han ändå redan är sövd. Så slipper ni åka in fler gånger.

• Maruid

carwho - helt rätt att du bytte BM och så skönt att du kommit till folk som lyssnar och hjälper! Hoppas allt ska gå bra för er nu!

• Maruid
    Vix skrev 2012-04-02 13:32:22 följande:
    Åh vad härligt att läsa om alla framsteg på de små. Min Irma blir 11 månader den 13 april. Vid 10-månaderskontrollen var hon 74 cm lång och vägde 9370g Hon har 8 tänder, 4 uppe och 4 nere Hon går för fullt med sin gåvagn, har tagit något steg själv men tycker det är läskigt. Däremot kan hon krypa fram till leksaker och ställa sig upp mitt på golvet, utan att hålla i sig, med dem i famnen så balans har hon ;) Kan säga mamma, pappa men sen är det mesta dadada nänänän

Har en fråga. Hur ser era busars sovrutiner?
    Ruqayyah är nästan precis 10 månader nu men ännu ingen kontroll för den fick vi boka om.

Hon sover oftast två pass på dagen mellan 30 minuter till två timmar. Oftast ser man tydligt att hon är trött och hon kryper upp hos en och lägger huvudet på axeln när det är dags att sova. På kvällen kan hon dock inte komma i ro och somnar oftast inte förrän vi går och lägger oss vid tio eller elva på kvällen. Då somnar hon oftast i min famn och flyttas till sin säng. I natt sov hon fram till sex i sin egen säng och sedan fram till nio i vår säng.

Vår intention är att införa strikta dagsrutiner och väcka henne tidigare på morgonen för att på sikt få henne i säng i bättre tid på kvällen. Har läst en hel del och det i olika böcker men under de senaste två månaderna har det varit tänder och förkylningar och influensor om vartannat och då är det inte ens lönt att ge sig på några projekt. Min förhoppning är i alla fall att hon ska sova vid 20 på kvällen så att jag får två eller tre timmar ifred, vilket hade behövts då jag ska börja söka jobb och dessutom har en hel del annat att stå i.
  • Maruid
    Neith skrev 2012-04-04 12:39:36 följande:
    Åh, han är ju toksöt!
  • Maruid

Det där med barns utveckling är ju så olika. Ruqayyah säger inga ord än trots att hon är tio månader. Det är bara massa gagaga, dadda, babba. Hon står inte heller utan stöd och har därför inte tagit sina första steg.

Men helt ärligt så är det där ju olika från barn till barn. Så länge dem är friska, växer i förhållande till sin egen kurva och mår bra så får resten väl komma när det kommer.

• Maruid
    mammatilljames skrev 2012-04-12 09:38:37 följande:

Här är min lilla busunge, James, för några dagar sedan.

Nu har han lärt sig gå också! Han går mest hela tiden, men kryper såklart också. Får han bråttom slänger han sig ner och kryper (han springer fast på alla 4)..

Men jag har ett par frågor! Han är otroligt trottsig (11månader). Hela morgonen har han skrikit i ren ilska, för att han itne får som han vill. Det han vill är att vara i soffan (som på bilden) men inte lika stillsamt. Han ska krypa runt ÖVERALLT och ställa sig upp, utan att hålla i. Han klättrar även över till vardagsrumsbordet.. Jag blir så orolig att han ska ramla och slå sig, så jag är jättenoga med att säga NEJ. Men jag tror vi vart lite "dubbla"med det där.. För ibland får han vara i soffan.. Med oss! När vi ltåer han komma. Men han får inte vara där själv. Kanske för tidigt för honom att förstå det?

Och sen vill han gärna skrika några minuter, när jag ska natta honom (apropå det, hur nattar ni era barn? Vi vaggar i famnen, med en speciell filt han älskar, och välling samtidigt, till natten. Likadant utan välling på dagarna). Och att försöka få honom att somna själv i sin säng.. Är omöjligt. Jag trodde inget var det. Men det finns inte en sportmacka att det ska funka! Han skriker tills han knappt får luft. Vi har testat allt.Att gå in varje gång han gråter/är ledsen, emn låter han vara om han bara gnyr. 5min metoden (att vi låter han vara u 5min, sålänge han inte gallskriker) och tassmetoden (vet dock inte om vi gjort rätt?) men alltså INGET går. Han måste verkligen vara typ inlindad i den här "mysfilten" och vaggas till sömns, i min eller min sambos famn. Det är inte särskillt jobbigt, eller svårt. ÄN. Men det förvärrar verkligen nätterna. Han kan ju absolut inte somna om själv när han vaknar.. Eftersom vaggas i famnen är det enda. Nattetid funkar     det att vagga sängen- vi har vyssanlull tassar- men det känns som detta "problem" ALDRIG tar slut. I snart ett år, har vi vart trötta. Jag vet att det tillhör småbarnstiden, men alltså.. Många barn somnar ju om av sig själva i varje fall, somnar själva på kvällen eller kanske sover hela nätterna..      

Ja, nattningarna är inte lätta här heller. På dagen är det oftast inga problem men på kvällen är det ett rent skämt. Jag försöker desperat med alla trick i alla böcker. Just nu försöker jag införa rutiner för både natt och dag med samma tider för uppstigning, lunch, läggning etc. Men i alla böcker står det; "lägg ditt barn i sängen sömnigt men vaket". Och visst har jag provat. Det resulterar i att hon kryper runt, ställer sig upp, klappar händer och jag vet inte vad. Och går jag därifrån och stänger dörren så gråter hon efter en stund och stannar vi borta längre gallskriker hon tills hon inte kan andas. Och i min värld är det sannerligen inget sätt att få någon att somna på.

Just nu har vi försökt i tre dagar med rutiner men igår kväll var det värre än någonsin och jag känner mig både arg och upprörd. Vi bråkar om allt känns det som. När jag skulle ge henne lunch så bara matvägrar hon, vad jag än ger henne, det gör ingen skillnad om det är mat eller frukt eller risifrutti eller gud vet vad.

Och BVC är rena skämtet. Alla gånger jag tagit upp att vi har problem med kvällarna, att hon inte kommer i ro trots mysbelysning, kramar, kel, ingen TV... Så säger tanten bara, "det är helt normalt, helt normalt. Det löser sig". Tar jag upp det med min mamma eller min man eller någon annan i min närmsta krets och menar att andra barn faktiskt somnar själva och sover hela natten så säger dem bara att det inte är sant och att folk överdriver. Ja, tack för hjälpen. Det är ju konstruktiv till tusen att tro att alla andra har fel eller ljuger.

Känner mig helt ärligt väldigt ensam i detta och totalt misslyckad. Så nej, några råd har jag verkligen inte men jag kan i alla fall säga så mycket som att du är inte ensam.
  • Maruid

Jag började med smakisar redan vid fyra månader eftersom vår flicka var så intresserad av när vi åt med bestick. Hon satt och stirrade på oss och dregglade så snart hon såg att vi åt.

Sedan dess har jag gett egen mat i princip alltid. Det har varit burkar någon enstaka gång då vi varit bortbjudna eller då jag inte hunnit laga mat tills det varit dags att äta.

Men jag har lagat efter samma principer som jag gör till oss men utan salt självklart. Dock har det varit svårt med maten den senaste tiden. Gröt vägrar hon och välling ger jag inte. Så det har blivit väldigt mycket mackor, frukt och ersättning den senaste tiden vilket jag själv inte känner är vettig mat på längre sikt.

Dock pratade jag med min syster om just detta och hon gav mig rådet att ge henne mat i sin renaste form och i bitar så att hon kan äta själv. Så igår lagade jag en kycklingfilé och ångkokte broccoli som jag la lite smör på. Skar allting i små bitar och ställde framför henne. Och hon åt som hon aldrig sett mat förr. Så nu ska jag testa varianter på samma tema och se om det går bättre än grytor och ihoprörda saker.

Men för min del försöker jag insistera med just mat och försöker se till att inte ge massa annat  för jag märker att dottern mer än gärna äter sig mätt på riskakor eller liknande och då senare ratar maten. Så nu försöker vi renodla och ge ordentliga måltider på mer fasta tider och försöka få hungern att bli någon form av rutin.

• Maruid

Det har bara blivit så att Ru alltid äter protein och grönsaker. Helt enkelt för att vi själva äter på samma sätt och dels för att hon ofta avfärdat exempelvis pasta och ris medan hon ätit grönsakerna utan problem.

Men jag tror att man inte ska se varken sitt eget eller barns ätande en måltid i taget utan analysera det under ett par dagar eller kanske en vecka. Jag har en systerson som vid vissa måltider i princip bara äter protein och vid en annan måltid äter han bara kolhydrater. Så det jämnar helt enkelt ut sig.

Ett tips med egen mat är att titta på hans favorit burk. Kolla ingredienserna på baksidan och gör en liknande variant med samma ingredienser. Konsistensen kommer du inte få till eftersom burkmaten oftast är stabiliserad med rismjöl. Jag har ofta gjort så när jag inte har inspiration och vet vad jag ska laga. Själv har jag också gjort mycket spagetti och köttfärssås här och det är en av rätterna som Ru i princip alltid äter utan problem. I början mixade jag den mycket och nu har jag låtit det bli mer och mer bitar. Nu äter hon hela små makaroner utan problem.

• Maruid

Här har vi en till som inte går än men idag märkte vi att hon står väldigt stadigt utan att hålla i sig så det är nog inte långt borta. Annars väntar vi på ettårsdag den 28 maj och har en väldigt nöjd och glad tjej numer. När vi började sätta in fasta rutiner, mycket utevistelse och skippade eftermiddagsvilan har vi en plötsligt en dotter som somnar utan bråk och som sover bra på nätterna utan ersättning. Så skönt!

Dagis börjar någonstans i augusti/september och jag ska försöka hitta jobb igen. Känns konstigt eftersom de senaste tre åren bokstavligt talat har varit en berg och dalbana i alla bemärkelser. Syskonverkstaden är inte igång än, kanske till våren men jag känner att jag inte orkar stressa just nu. Det hade varit kul med en liten men samtidigt börjar vi verkligen hitta våra former nu och det njuter jag gärna av ett tag till.

• Maruid

Jag har filosofin att den som är hungrig äter. Så äter Ru inte ena måltiden så låter jag det vara och då äter hon oftast vid nästa tillfälle. Men vi har i alla fall märkt att det underlättar om hon själv får hjälpa till och hålla i skeden eller äta något med händerna. Men ibland (som igår) är det i princip matvägran både vid lunch och middag och då undrar man ju. Men är det bara dagar här och där så tänker jag inte så mycket på det.

Dock har vi i alla fall åsikten att om hon inte äter mat får hon inte heller frukt, riskakor eller något annat. Hon dricker dock fortfarande en del ersättning så det får hon som mellis om hon ätit dåligt.

Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)