• Maruid

Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)

Friida11 skrev 2011-09-06 22:10:56 följande:
    Vi vill jätte gärna ha ett syskon till Frida :) Planerar att börja försöka igen efter att hon fyllt 1 det är ett tag kvar som sagt. Men jag har också nojjat lite över att jag är gravid igen :S:S Har ju inte fått min mens sedan förlossningen ännu någon annan som inte fått det än? Slutade amma helt för 1 vecka sedan ungefär och innan det var det bara på nätterna i ca 1 månads tid. Borde ja inte fått tillbaka min mens? :S Tog grav test ett par veckor sedan men det visade inget men kan inte låta bli att vara orolig. Tycker det skulle vara alldeles för tidigt nu :S Hjälp! Känns ju som att jag precis var gravid och akroppen har ju knappt läkt känns det som :P Trots att det redan är 16 veckor sedan.
    Jag tror det är helt normalt att du inte fått tillbaka din mens. Googlade själv på detta lite innen och insåg att där är många som det dröjer länge för, även om de inte ammar. Medan andra helammar och ändå får tillbaka mensen. Men som min barnmoska sa; lite inte på amninge som någon form av preventivmedel för det har man inte garantier för.
  • Maruid
    Fröken Löken skrev 2011-09-07 11:04:05 följande:
    Jag fick tillbaka min mens några dagar före lillan blev tre månader. På efterkontrollen fick jag Nuva Ring utskrivet och började med dem direkt eftersom jag inte ville bli gravid!! Då ammade jag fortfarande!

Trodde jag var gravid förra gången jag skulle ha mens för den blev så himla sen, snacka om att paniken växte! ;)
    Men antagligen har väl systemet inte kommit igång riktigt!
    Efter min förra graviditet hackade mitt system ett tag så att säga. Fick tillbaka mensen tidigt  och hade sedan en ganska oregelbunden mesn som kunde innebära många fler blödningsdagar än normalt, mycket tätare än normalt eller mycket mer utspritt. Men med tiden rättade det till sig igen. Jag tror som du skriver att det tar ett tag innan kroppen kommer tillbaka i normala gängor igen.
  • Maruid

Ruqayyah började använda storlek 68 bara kort efter tremånaders dagen. 62 är fortfarande bäst på bredden och i längden på själva torson. Men då glappar allting i ben- och armslut.  Det känns som 62 var en storlek hon bara precis rusade igenom.

• Maruid

Jag kommer absolut att göra mat själv, inte minst för att det helt enkelt måste vara färskare att ta en morot och koka, mosa, servera än att ta en burk om kommit från en industri och sedan stått i hyllan i butik i veckor.

Sedan tycker inte jag är det är fel att använda burkar om man vill det och jag kommer säkert köpa någon burk ibland. Men rent generellt så är det ju inte vidare svårt att koka lite grönsaker så det kallar jag inte att vara supermorsa. Man kan ju göra det så lätt för sig att man ger barnet avokado, då kan man ju bara skala och ge med sked ; )

• Maruid
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-09-10 18:58:26 följande:

ersättning med messmöt 1 tesked och lite mer vatten i brukar vara bra, gillar semper lemolac som är snäll mot magenSkrattande      

Länge upp i tråden har vi diskuterat messmör och där var en BVC sköterska som sagt att man inte bör ge messmör innan barnet blivit ett år på grund av saltet.
  • Maruid
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-09-11 10:16:21 följande:
    det är inte farligt med messmör en tesked går bra

de ger små bebisar på sjukhus messmör till ersättning - det är inte farligt

innehåller inget tillsatt salt - läs på innehållsförteckningen

har gett våra barn messmör och de är 100 % friskaSkrattande

Skönt att dina barn är friska men du ska nog läsa länken jag bifogar (igen).
    För även om det inte står salt på innehållsföreteckningen så står det ju natrium, alltså salt.

"Enligt reglerna för märkning behöver producenter inte ange hur mycket salt en vara innehåller på förpackningen. Denna regel gäller i hela EU. Ett undantag är Finland, där man sedan 1994 har särskilda märkningsregler för salt.

Däremot kan innehållet av salt anges frivilligt, dels som en del i ingrediensförteckningen (som % koksalt), dels som natrium i näringsvärdesdeklarationen. 1 gram natrium motsvarar ungefär 2,5 gram salt."
    (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-salt/)

Men självklart är det upp till alla att göra som de vill, jag litar dock mer till professionell nutrionsexpertis än till vad man hör från andra föräldrar eller till en vanlig bvc sköterska.

http://www.fragadietisten.se/livsmedel/messmor-till-spadbarn

• Maruid
    jakeline skrev 2011-09-12 11:12:04 följande:
    Förresten, vad har ni för minipiller? Jag har exklutena och ska ta och ringa min BM Och byta för nu har jag haft tre menser på typ 6 veckor, vilket betyder att jag har konstant PMS och det går ut över min familj och barn. Mår rent ut sagt skit till och från. Vet att jag hade ett annat märke förra gången. Men så sa en kompis till mig, som haft E förut och liknande problem, att det minsann inte fanns något annat att få. Hmf. Och så klart har MVC stängt den här veckan.  
    Har haft cerazette tidigare och varit supernöjd hela tiden. Hade gått tillbaka till dem om det inte vore för att jag vill testa att vara helt hormonfri ett tag.
  • Maruid
    tresmåfina skrev 2011-09-12 10:43:53 följande:

mysunge
    Men han är ju helt underbart söt! MashaAllah som man säger ; )
  • Maruid

Dagens omtyckta:

http://www.barnmatsburken.se/

Jag har letat efter bra formar som är stora nog för barnmat.
    Hittade fina från Beaba som jag fortfarande är lite kär i men här finns även dessa.
    Kanske någon som är intresserad.

• Maruid
    Hiavatha skrev 2011-09-16 11:56:59 följande:
    Vi har köpt ett schampo som heter N i x. Ska tydligen vara bra. Så nu står vi allihop i kö till duschen, och tvättmaskinen går varm idag! Suck!
    Usch vad drygt! Hoppas ni blir lusfria hela bunten i alla fall för det där är verkligen inget roligt.
Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)