Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)
Glömde skriva att Agnes inte gick ner mer än 100g efter förlossningen, så hon hade ju inte lika mycket att ta igen där..
Glömde skriva att Agnes inte gick ner mer än 100g efter förlossningen, så hon hade ju inte lika mycket att ta igen där..
La vie en rose: Har en Medela handpump som jag tycker fungerar suveränt. Väldigt olika hur mycket jag får ut, men ibland är det inte så mycket.
Tror Agnes är inne i någon utvecklingsperiod, hon är som ett klistermärke på mig. Har alltid kunnat ligga själv på dagarna och sova (i sitt babynest bredvid mig i soffan) men nu dröjer det bara några minuter så vaknar hon och gallskriker. Känns nästan som att hon drömmer mardrömmar och börjar skrika i sömnen. Sen har hon fortfarande ont i magen och skriker av den anledningen. Är glad om jag hinner duscha och andas någon minut när maken kommer hem, för han verkar inte riktigt duga just nu :/ Jaja, det är väl bara att bita ihop och hoppas att det vänder igen.
Cassie: Usch, låter som ni har det väldigt tufft! Hoppas det hjälper med mer ersättning och Lemolac.
Tror nog att jag skrev lite tokigt i mitt förra inlägg. Menade ju såklart att det är en manuell pump jag köpt :)
Handpumpa hade jag jättesvårt för i början och nu har jag inte provat på länge. Har mycket mjölk, så det hade kanske gått bättre nu.
Kan inte använda mjölkuppsamlare för jag blir helt galen! Är ju lufthål högst upp, så när jag böjer mig fram (för att t.ex. lyfta Agnes från skötbordet) så rinner ju mjölken ut. Glömmer alltid att tömma dom innan och sen tycker jag de gör så att bröstvårtorna får så konstig form vilket gör att Agnes får svart att greppa när hon ska amma :S
Här kommer en alldeles färsk bild på min stora (lilla) älskling, tagen för bara någon minut sen!
Hon blir hela 10 veckor imorgon!
Har inte varit på BVC sen förra veckan. Då vägde hon 3910 och var 54,5 cm. Så hon har väl ökat några hundra gram och växt kanske en halv cm sen dess (ungefär vad tillväxten brukar ligga på per vecka med några undantag när hon växt mycket på en vecka).
La vie en rose: Jo, hon kom i v36+0, så en månad tidigt. Då vägde hon bara 2260g. En "normalviktig" bebis väger ungefär 2800g då, men min havandeskapsförgiftning påverkade näringstillförseln i navelsträngen så därför var hon extra liten. Men det är så skönt att hon växer som hon ska :) har aldrig varit något problem med amningen och så tack och lov.
Alltså jag håller på att bli smått galen.
Allt började i lördags. Vaknade med ont i magen och lite illamående. Trodde det var pga hunger, men frukost hjälpte inte. Gick långpromenad med hunden i tron om att frisk luft skulle vara bra. Blev ännu sämre. När jag kom hem hade jag fortfarande ont i magen, mådde illa, hade yrsel och frös som bara den. Låg nedbäddad i sängen fullt påklädd och frös så jag skakade (kändes dock inte som att jag hade feber, brukar ju kännas lite speciellt i huvudet då). Frossan blev bättre efter några timmar, men var matt och hade ont i huvudet och magen. Sedan dess har jag haft ont i magen varje dag. Kommer och går och ibland hugger det till så att jag nästan börjar gråta. Har ont i hela magen ibland, ibland högre upp typ magsäcken och ibland längre ner mot buken. Vandrar runt liksom... (när jag inte har ont i hela magen samtidigt då)
Tänkte att det kanske var mens på gång, men det verkar inte så. Eller kan man ha fått helt annan PMS nu efter förlossningen?
För det känns ju inte riktigt som att det kan vara något men efter snittet, det borde väl ha dykt upp tidigare? Det är ju ändå över 10 veckor sen nu.
Innan jag ger mig in i Försäkringskassedjungeln tänkte jag kolla med er andra här om ni vet något om saken. Har fått löneförhöjning nu på jobbet kan man få SGIn ändrad till den nya lönen då? Behöver man skicka in alla papper på nytt? Eller måste man ringa dom och vänta i telefonkö i tusen år?
Min telefon är kass nämligen, ska lämna in den på måndag, så det är svårt att ringa innan dess
Glad midsommar allihopa önskar jag och Agnes :)
Hur ofta ammar ni i snitt per gång? Efter hur lång tid blir era bebisa<r mätta?
Min dotter kan amma ca 1 tim och inte va nöjd då ger jag ersättning och då äter hon ca 120ml så hon kan ju inte få i sig mkt av min mjölk om jag måste kompletera meed så mkt eller? Hon blir liksom ALDRIG mätt på bara bröstet förutom på natten ocg morgonkvisten då räcker bara bröstet. Vad tror ni det kan bero på ?
Skulle säga att Agnes äter aktivt runt 10-15 minuter kanske. Det följs ofta av snuttande (hon vägrar ju napp så hon har ju bröstet istället, på gott och ont). Då kan hon snutta rätt länge, men hon släpper ju (eller somnar ifrån snuttandet) till slut. Ibland tar jag bort tutten om hon somnar och det brukar gå bra.
Mjölk tror ja det finns gott om tack och lov, men märker att den antagligen är mycket tunnare på natten. Efter första nattamningen (då hon sovit i 4-5 timmar) vill hon ofta amma igen rärr snart, efter ca 2-3 timmar.
Hur går det för er på nätterna? Agnes har skapat lite egna rutiner här verkar det som :) Senaste 2-3 veckorna har hon somnat runt 22-23 (hon har börjat sova i sin spjälsäng) och sover till 3-4. Då vaknar hon, äter och somnar om. Sedan sover hon till ca 6 och då tar jag upp henne och lägger henne bredvid mig och liggammar och myser lite. Då somnar hon om igen och sover till ungefär 8. Helt okej nätter tycker jag.
Hon bajsat nästan aldrig på nätterna nuförtiden heller. Så oftast behöver vi inte byta blöja vilket är bra eftersom hon då inte vaknar till på samma sätt. Sen på morgonen kommer ett rejält lass istället ;)