Inlägg från: Stårscha |Visa alla inlägg
  • Stårscha

Cykelhjälm

Jag använder inte cykelhjälm, på grund av mina cykelvanor. Jag cyklar få gånger per år, på cykelvägar och villagator med försumbar trafik, i låg hastighet på grund av mitt taskiga flås. Om jag inte trillade och hade mig när jag var ung, vild och cyklade styronykter i mörkret så känns det väldigt osannolikt att jag skulle börja med det nu.  Skulle jag däremot börja cykla längs trafikerade bilvägar skulle jag skaffa hjälm.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Stårscha

Såsom ickeanvändare av hjälm så måste jag påpeka att det inte alls är estetiken som hindrar mig. (I så fall skulle jag inte ha mössa heller!) För mig handlar det mer om frihet - att det inte ska vara så komplicerat att slänga sig upp på cykeln och trampa iväg till Ica. Att inte ha ÄNNU en otymplig grej som ska ha en plats i farstun, och som man kan slarva bort. Och så den där känslan av att faktiskt fortfarande vara berättigad frihet under ansvar.

• Stårscha
    Raskask skrev 2011-04-18 16:50:05 följande:
    Olagligt också väl? Upp till 15 måste man ha cykelhjälm.

Här har alla idéer om fånighet och fåfänga flygit sin kos sedan länge. Hur förklara för en sexåring och en fyraåring att deras huvuden måste skyddas på den dagliga cykelturen a 2 km till dagis på cykelvägar i stadstrafik medans mammas huvud inte behöver det? Numera är jag så van vid cykelhjälmen att jag handlar med hjälmen på huvudet. Känns oklätt utan .

/cyklar ca 15 km per dag i Malmös excentriska trafik
    Det funkar eftersom alla deras kompisar har hjälm. Men det är klart att jag inte har några vettiga argument, eftersom jag tycker att lagen är sisådär.
  • Stårscha
    Anonym skrev 2011-04-18 19:05:31 följande:
    Lätt som en plätt!
    1. Det är lag på att man ska ha hjälm om man är barn.
    2. Det finns många saker man inte får göra när man är barn men som man själv får välja när man är vuxen, dricka alkohol, röka, köra bil, svära, använda cykelhjälm osv, osv.

Mina barn har inga problem alls med det och har aldrig frågat mig varför jag inte har hjälm (det kan iofs bero på att de sett mig cykla kanske 2 ggr )
    Samma här, bortsett från att mina barn har sett mig cykla oftare. Och jag kommer inte att tvinga dem att ha på sig hjälm när de fyllt 15. Men förmodligen kommer de att fortsätta använda hjälm ändå, av gammal vana.

Ni som är så upprörda över ickeanvändandet av hjälm - blir ni lika upprörda av gamla fiskegubbar som inte använder flytväst när de ska ut med ekan och meta också?
  • Stårscha
    stor grön drake skrev 2011-04-19 08:54:04 följande:
    Har alltid cykelhjälm.

Vad spelaar det för roll om det ser töntigt ut?
    Jag är 27, i de flesta ungdomars ögon (vilket för övrigt är ungefär de enda som bryr sig om att tycka andra är töntiga...) är jag töntig vad jag än gör och hur jag än ser ut. Så hjälmen gör nog varken till eller från.

De som har något i huvudet värt att skydda gör det oxå.

Och argumentet att man inte cyklar så fort, inte faller så högt, ser sig för m.m. BULLSHIT!!! Det finns en halv miljon andra trafikanter runt omkring dig, och ca hälften av dem kör som om de fått kortet i kellogspaketet. Dem kan du inte kontrollera, och kör de på dig i 90km/h spelar det ingen roll att du kör sakta, faller kort bit och har sett dig för.
    Men det förutsätter ju att du cyklar på vägar som är trafikerade av bilar. Om du bara är ute på cykelvägar med god sikt då? Bilar dyker faktiskt inte bara upp ur det blå!

Men ni som använder hjälm verkar ha hakat upp er på att andra låter bli att använda den för att det ser töntigt ut. Det stämmer säket för vissa, men långt ifrån alla!
  • Stårscha

1. Bilen går fortare
    2. Bilbältet har den fördelen framför cykelhjälmen att det är fast monterat i bilen. Du behöver varken köpa, komma ihåg eller förvara bilbältet någonstans, eftersom det redan är på plats och är mycket enklare att använda.

Men i princip så är det rätt meningslöst att använda bilbälte när du kör 30 rakt fram på en platt väg ute på en öppen slätt och det inte kan komma några andra bilar.

• Stårscha
    sextiotalist skrev 2011-04-19 11:10:32 följande:
    Vill inte hålla med dig, när min då lilla snutt vägrade ha bilbälte på sig, så gjorde jag en test, körde inte ens 20 km i timmen och gjorde in lite kraftigare inbromsning och jag blev förvånad över vilka krafter som fanns. Efter det så åker inte jag utan bilbälte överhuvudtaget (och vi hade inga diskussioner om det heller)
    Så 30 km/h och kraftig inbromsning är tillräckligt för att man skall fara framåt och skada sig
    Ja, absolut är det starka krafter redan vid 30 km/h - men vilken orsak skulle du ha att pallnita på den väg jag beskrev i exemplet?
  • Stårscha
    sextiotalist skrev 2011-04-19 11:22:08 följande:
    Det finns flera stycken, om du inte är totalisolerad från omgivningen vill säga. Men det hör knappast till normalfallen.
    De enda gångerna jag kan vara utan bälte är när jag fickparkerar
    I mitt exempel så var man totalisolerad från omgivningen... Men det är ju en teoretisk fråga. Själv har jag svårt att låta bli bältet när jag backar ut ur garaget...
  • Stårscha

Vad gör ni förresten av cykelhjälmen när ni kommit fram till Ica? Låter ni den hänga kvar på cykeln, eller tar ni med den in?

Svar på tråden Cykelhjälm