Cykelhjälm
Vad är eran åsikt om att använda cykelhjälm, vet man borde använda för huvudet finns ju ej att få i reserv men känner mej töntig använda cykelhjälm då jag cyklar med kompisar.
Hur gör ni andra?
Vad är eran åsikt om att använda cykelhjälm, vet man borde använda för huvudet finns ju ej att få i reserv men känner mej töntig använda cykelhjälm då jag cyklar med kompisar.
Hur gör ni andra?
Jag använder inte cykelhjälm, på grund av mina cykelvanor. Jag cyklar få gånger per år, på cykelvägar och villagator med försumbar trafik, i låg hastighet på grund av mitt taskiga flås. Om jag inte trillade och hade mig när jag var ung, vild och cyklade styronykter i mörkret så känns det väldigt osannolikt att jag skulle börja med det nu. Skulle jag däremot börja cykla längs trafikerade bilvägar skulle jag skaffa hjälm.
Kände mig också rätt fånig och tyckte det kändes larvigt med cykelhjälm förut.
Men det var innan min moster dog för att hon inte hade någon på sig.
Hon var på väg till sitt jobb och vi vet inte vad som hände exakt bara att hon hittades av en bilist, men då var det försent.
Hon hade slungats bakåt över cykeln och landat på bakhuvudet och dränkts i sina egna blödningar.
Hon skulle ha fyllt 50 året efter.
Sen dess cyklar ingen i min familj utan cykelhjälm.
Jag är hellre fånig (i andras ögon) än riskerar mitt liv. Jag lär mina barn att man alltid ska ha hjälm när man cyklar och självklart har jag det också!
Jag ser inget löjligt med att använda hjälm faktiskt. Ok, man ser ju inte supersnygg ut med hjälm men det gör jag inte med håret flaxandes i vinden heller. Då ser det ju ut som ett skatbo när jag kommer fram.
Först vill jag betona att jag inte är anonym nr 5.
Men det är jag med mostern som dog.
Tack för deltagande och om det är så att det kan få någon att börja använda hjälm så har hennes död åtminstone haft något positivt med sig.
Det är ganska länge sen nu hon dog, 2001, det var samma dag som pappa opererades för sin cancer, så mamma ringde mig och var rätt förstörd.
Jag bodde 80 mil bort då med 2 små barn, men satte mig på natttåget samma kväll.
Så jag vet precis när det var.
Däremot vet jag inte vilken slags hjälm jag har, sorry, det borde jag kanske ha koll på, men jag litade på min cykelhandlare där.
Jag förstår inte alls varför inte cykelhjälmen blivit en succé hos alla oberoende av ålder. Argumentet rörande utseendet är obegripligt. "Jaha, här cyklar jag omkring och är så himla snygg. Jag skulle aldrig riskera min sex appeal som cyklist genom att skydda huvudet med en fånig hjälm! Aldrig! Jag säger NEJ! Tänk om den rätte kör förbi i sjuttio knyck och så trampar jag runt utan att se mitt bästa ut."
Hur ofta har man egentligen hört talas om folk som blivit ihop genom att de cyklat förbi varandra eller mött varandra medan de varit cykelburna? Och ännu viktigare - när hörde man senast talas om någon som blivit nobbad med orden: "Mja, asså, jag gillar ju dig så va, men du vet ... du ÄR inte snygg i cykelhjälm. Tyvärr du är bara inte det. Vadå, den går att ta av? Men under tiden du har den pårej, menar jag va. Fattaru? Och sedan då när du tar av den och vi ska knulla, ja då tänker jag på att du hade den på dig tidigare och då dör ju hela grejen. Snoppen bara hänger där."
Jag har hjälm! Det är lika självklart som att ha bilbälte när jag kör. Klart man ser fånig ut, men vem 17 bryr sig? Man känner sig nog inte snygg sittandes gravt hjärnskadad heller. Jag cyklar i Stockholms innerstad dagligen, skulle aldrig göra det utan hjälm. På cykel är man så otroligt utsatt vid en kollision, även om jag kör försiktigt så kan man bli påkörd av bil, eller galet cyklebud eller behöva tvärnita eller vad som helst. Dessutom finns det snygga hjälmar, har ni sett YakKays?
Jag känner mig inte ett dugg fånig i hjälm. Mina barn har hjälm, jag är deras förebild. Tycker det är mer fånigt att inte använda hjälm och riskera sitt liv. I stan ser jag ofta föräldrar i trafiken utan hjälm med små barn i barnstol utan hjälm, skitläskigt