Cykelhjälm
Jag använde inte cykelhjälm trots att jag cyklade varje dag i stadstrafik till och från jobbet.
Inte förrän jag, en dag för snart ganska så exakt två år sen när jag krockade med en annan cyklist på en cykelbana.
Jag var en decimeter från att slå huvudet i en busskur och bröt ett ben i handen, så jag var tvungen att opereras.
När jag var på akuten med min hand fick jag fylla i ett frågeformulär om vad som hade hänt, och jag skämdes jättemycket när jag skulle kryssa i frågan om jag använt cykelhjälm eller ej. Det hade ju kunnat vara mycket värre än det var.
När jag sedan hade läkt tillräckligt, både fysiskt och psykiskt (jag blev rädd och visste inte om jag vågade sätta mig på en cykel något mer) insåg jag att jag har en liten pojke som faktiskt enligt lag måste ha cykelhjälm till han blir 15. Det är väldigt mycket lättare att motivera honom att använda om man själv också använder, därför köpte jag mig en cykelhjälm (Grå, glittrig, godkänd enligt alla sätt att se det) på Coop-forum.
Det går ju bra med skate-hjälmar också, om man inte tycker att cykelhjälmarna är snygga. Nu finns det ju också dessutom hjälmar som har överdrag som ser ut som hattar och en massa annat.