• Anonym

Cykelhjälm

Kände mig också rätt fånig och tyckte det kändes larvigt med cykelhjälm förut.

Men det var innan min moster dog för att hon inte hade någon på sig.
    Hon var på väg till sitt jobb och vi vet inte vad som hände exakt bara att hon hittades av en bilist, men då var det försent.
    Hon hade slungats bakåt över cykeln och landat på bakhuvudet och dränkts i sina egna blödningar.
    Hon skulle ha fyllt 50 året efter.

Sen dess cyklar ingen i min familj utan cykelhjälm.

• Anonym
    MHoof skrev 2011-04-18 16:28:06 följande:
    Men GUD vilken tragisk historia :( :( Fy fan.....
    Det är sånt där som får en att överväga att börja använda faktiskt.
    Men samtidigt tycker man att man har ju cyklat hela livet och aldrig ramlat så....cyklar bara på cykelvägar dom få ggr man gör det med.
    Skrattar bäst som skrattar sist...
  • Anonym

Först vill jag betona att jag inte är anonym nr 5.

Men det är jag med mostern som dog.

Tack för deltagande och om det är så att det kan få någon att börja använda hjälm så har hennes död åtminstone haft något positivt med sig.

Det är ganska länge sen nu hon dog, 2001, det var samma dag som pappa opererades för sin cancer, så mamma ringde mig och var rätt förstörd.
    Jag bodde 80 mil bort då med 2 små barn, men satte mig på natttåget samma kväll.
    Så jag vet precis när det var.

Däremot vet jag inte vilken slags hjälm jag har, sorry, det borde jag kanske ha koll på, men jag litade på min cykelhandlare där.

• Anonym

Nu cyklar jag kanske 2 ggr om året och normalt brukar jag l¨ta förnuftet styra, men till att använda hjälm har jag inte kommit.
    Dumt? Ja
    Fåfängt? Ja

Jag låter faktiskt hellre bli att cykla än att använda hjälm....

• Anonym

Självklart har jag hjälm när jag cyklar. Liten undran bara; ni som har barn och sätter på dom hjälm vad säger ni när barnet frågar varför inte mamma och pappa har hjälm, vad har ni för argument??

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-18 18:39:50 följande:
    Självklart har jag hjälm när jag cyklar. Liten undran bara; ni som har barn och sätter på dom hjälm vad säger ni när barnet frågar varför inte mamma och pappa har hjälm, vad har ni för argument??
    Lätt som en plätt!
    1. Det är lag på att man ska ha hjälm om man är barn.
    2. Det finns många saker man inte får göra när man är barn men som man själv får välja när man är vuxen, dricka alkohol, röka, köra bil, svära, använda cykelhjälm osv, osv.

Mina barn har inga problem alls med det och har aldrig frågat mig varför jag inte har hjälm (det kan iofs bero på att de sett mig cykla kanske 2 ggr )
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2011-04-18 19:08:12 följande:
    Så det helt ok för dig om barnen den dagen de fyller 15 skippar hjälmen?

Ja faktiskt.Om det handlar om den typen av vägar som de cyklar på idag så.
    Om inte så kan jag försöka tvinga dem i 3 år till, men sen är min talan slut.
    Många tar ju av sig hjälmarna så fort de kommit utanför föräldrarnas synhåll och det gäller INTE bara barn till ickehjälmcyklister.
  • Anonym

Har alltid hjälm när jag cyklar och har aldrig tänkt på att jag skulle vara löjlig pga det. Har använt hjälm så länge att det är som att ha säkerhetsbälte i bil. Nått automatiskt och det känns konstigt utan.

Sambon använder inte hjälm men har lovat att börja nu när vi fått barn

• Anonym

Vad okunnigt folk det finns på sådana här trådar. Ring till närmaste akut och kolla upp lite statestik över cykel olyckor. Förstår inte hur man kan chansa och utsätta sig för risker. Själv litar jag absolut inte på mina medtrafikanter så därför använder jag hjälm. Om man är rädd om sig Och vill vara bra förebilder för barn använder man hjälm. Tycker den här disskutioner är lite töntig faktisk, vuxna människor ska väl kunna skilja på rätt och fel, och jag tycker det är fel och inte använda hjälm

• Anonym

Jag använder hjälm. Tycker att det ser rätt töntigt ut men hellre se lite töntig ut än att bli skadad.

När (det händer titt som tätt) någon tittar och skrattar brukar jag tänka "jag kan ta av den här, du kommer fortfarande se ut sådär".

Det är svårt att hitta en hjälm som passar med en kärringcykel. Vill inte ha en racer-hjälm till en sån cykel.

Stårscha skrev 2011-04-19 11:31:16 följande:
    Vad gör ni förresten av cykelhjälmen när ni kommit fram till Ica? Låter ni den hänga kvar på cykeln, eller tar ni med den in?
    Jag låser fast den på cykeln.
Svar på tråden Cykelhjälm