• Åsa MG

3-åring som endast sover 10 tim/dygn!

Är det fler här som har det "problemet"? De ska ju enligt experter (?) sova 13 timmar per dygn, men tyvärr kan jag inte få honom till att sova mer. Har verkligen försökt, men det är omöjligt. Har hållt på så här i 8-9 månader. Han är väldigt trött på kvällarna.

• Svar på tråden 3-åring som endast sover 10 tim/dygn!
  • Barbabok

Njae, ´min tvååring sover 19-6, samt vilar middag 1½h. Det är totalt 12½h max som hon sover. Jag ser det som helt normalt.

• Barbabok
    Barbabok skrev 2011-04-18 16:56:05 följande:
    Njae, ´min tvååring sover 19-6, samt vilar middag 1½h. Det är totalt 12½h max som hon sover. Jag ser det som helt normalt.
    Men, äsch vad jag är dålig på att läsa rubriken! Läste att han sov 13h.

Ja det kanske är i minsta laget även om man skippar middagsvilan.
  • ullis83

Alla är olika, kanske har han mindre behov av sömn..det finns många kvällar där vi lägger sonen vid 21 och han vaknar mellan 06-07.. det har pågått sen han var cirka 3

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • April Mamma

Detta med sömn är så olika, finns ingen mall som stämmer på alla barn. Om 10 h verkar räcka för ditt barn så är det väl ok.

Min snart 2 åring sover runt 19-06, ibland 20-7. Samt ca 1 h på dagis. Dock lite för kort för honom tror jag...jag hämtar vid 15 och då är han rätt trött...Ibland på helgen så kan ha sova 2-3 h hemma .

• Zinara

Om han verkar pigg är det nog ingen fara min 2,5-åring sover bara från åtta på kvällen till 6-7 på morgonen och sover inget på dagen. Har en vän vars son är lika dan och grannens dotter i jämförelse sov säkert en 15 timmar per dygn när hon var runt 3

• MammaMia88

Sedan min dotter var 2½ har hon enbart sovit 20-07...händer ibland att hon sover middag om vi sitter och gosar eller åker bil, men är väldigt sällan...

• WimZy

Min treåring sover också 10 timmar och inget på dagen. Så har det varit sedan han var två.

• ninnione

min 3 åring sover inte på dagen, lägger sig runt 19 tiden o vaknar mellan 5-6 tiden, oftast närmare 5tiden. visst hade de varit skönt om hon sov lite mer på morgonen men hon är pigg hela dagen så hon har väl inte större sömnbehov. sen har hon perioder där hon sover iaf 12 timmar, men aldrig 13 timmarsnätter...

• Gladabarnensmamma

Min 3-åring sover ca. 8-9 timmar om natten och ca. 1 timme på dagen. På sistone har han börjat vägra middagsvilan och sover i alla fall kl.21-06. Han verkar klara sig på det men jag önskar inget hellre än att han kunde sova lite mer, jag är så enormt avundsjuk på föräldrar som har barn som sover strax efter 19... Jag och mannen har "egentid" när vi borstar tänderna typ - tillsammans är vi bara när vi sover. :(

• vittra

Precis som allt annat är ju även sömnbehovet individuellt. Om han inte verkar trött och orkar med dagarna så är det ju troligtvis tillräckligt för honom. Sen vet jag inte riktigt det där med 13 timmar... det låter i överkant för en 3-åring tycker jag? Vad jag läst/hört så bör de sova mellan 11-13 timmar (alltså en viss variation mellan barn). Vår dotter sov 13 timmar som 2-åring men nu sover hon ca 11½-12 timmar och ser då inget fel alls med det!

• Linastrumpan

Mina barn sover inte särsklit mycket de heller. Min 2åring sover ca 10.5 timmar och min 5åring 9 timmar/dygn. De är helt normala enlig mig Själv har jag ett sömnbehov på 6.5timmar så alla är olika även barn.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • timmy97

Min 1,5 åring sover 23-08 och en timme på dagen. Alltså 10 timmar. Visst är jag avis på föräldrar som har barn som somnar 19 och sover till 08, men men, en del behöver inte sova så mkt tydligen.

• 1969

Min store sov ca 10 timmar/dygn i den åldern (ca 21-06 på natten och nån timme på dagis). Började faktiskt sova mer när han slutade sova dag, då blev det uppåt 11 timmar natt.

• Åsa MG

Åh så skönt att det är olika för alla! Tack för alla svar! Nu är jag en smula klokare ;)

• Catti41

Min son sover för det mesta mellan 20-06. Sällan mer eller mindre, och ytterst sällan på dagen. Sen kan han ha nån slags tillväxtperiod när han sover nån timme mer några nätter i rad. Han är som sin far, inte så stort sömnbehov och är pigg och glad och aktiv hela dagen utan att bli övervarvad av trötthet. Han har en kortare trötthetsperiod när vi kommit in på eftermiddagen innan kvällsmaten är klar, typ halv fem, men så fort han fått nån grönsak att mumsa på så är han pigg igen, så det är nog snarare blodsocker än trötthet.

Jag vet inte vilka "experter" som säger att alla treåringar ska sova 13 timmar per dygn... Det är väl bara Anna Wahlgren som säger det och hon är ju knappast någon expert.

• Havsluft

Anna Wahlgren tycker ju att de skall sova 13 timmar i den åldern, ja, men henne litar inte jag på för fem öre! Min 3-åring sover ca 10,5 tim/dygn. Jag vet att det förmodligen är lite mindre än de flesta jämnåriga, men hon har altlid haft ett mindre sömnbehov än andra barn och verkar klara sig bra ändå.

• mithrandil

Tycker inte 10tim låter alldeles för lite. Låter väl ganska så normalt?
    Alla barn är ju olika.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • vittra

Ja jag insåg ju sen efter att jag själv läste artikeln i aftonbladet att det antagligen är Anna Wahlgren du menar med "experter" och 13 timmar? Dock är hon ju absolut ingen expert. Inte på något område. Och absolut inte vad gäller sömnforskning. Galenpanna är hon. Inte expert

De flesta sover mellan 11-13 timmar i den här åldern men somliga har ju som sagt ett mindre sömnbehov och man kan liksom inte tvinga dem att sova när de inte behöver!

AW anser ju däremot att det viktigaste är att man ger förutsättningar för sömn, och inte att de faktiskt sover. Med andra ord ska man tvinga ner dem i sängen 1½ timme varje dag (eller vilket schema man nu lagt upp) och låtsas som att det regnar, eftersom det är barnets "sovtid". Hon anser ju därför också att spjälsäng ska användas i flera års tid så att barnet kan hållas instängt (man bör bygga upp högre spjälor om barnet börjar försöka klättra ur).

Jag hoppas du förstår att en som kommer med så galna idéer egentligen inte har så mycket att komma med när det gäller expertkunskaper om sömn...

Svar på tråden 3-åring som endast sover 10 tim/dygn!