• vittra

3-åring som endast sover 10 tim/dygn!

Precis som allt annat är ju även sömnbehovet individuellt. Om han inte verkar trött och orkar med dagarna så är det ju troligtvis tillräckligt för honom. Sen vet jag inte riktigt det där med 13 timmar... det låter i överkant för en 3-åring tycker jag? Vad jag läst/hört så bör de sova mellan 11-13 timmar (alltså en viss variation mellan barn). Vår dotter sov 13 timmar som 2-åring men nu sover hon ca 11½-12 timmar och ser då inget fel alls med det!

• vittra

Ja jag insåg ju sen efter att jag själv läste artikeln i aftonbladet att det antagligen är Anna Wahlgren du menar med "experter" och 13 timmar? Dock är hon ju absolut ingen expert. Inte på något område. Och absolut inte vad gäller sömnforskning. Galenpanna är hon. Inte expert

De flesta sover mellan 11-13 timmar i den här åldern men somliga har ju som sagt ett mindre sömnbehov och man kan liksom inte tvinga dem att sova när de inte behöver!

AW anser ju däremot att det viktigaste är att man ger förutsättningar för sömn, och inte att de faktiskt sover. Med andra ord ska man tvinga ner dem i sängen 1½ timme varje dag (eller vilket schema man nu lagt upp) och låtsas som att det regnar, eftersom det är barnets "sovtid". Hon anser ju därför också att spjälsäng ska användas i flera års tid så att barnet kan hållas instängt (man bör bygga upp högre spjälor om barnet börjar försöka klättra ur).

Jag hoppas du förstår att en som kommer med så galna idéer egentligen inte har så mycket att komma med när det gäller expertkunskaper om sömn...

Svar på tråden 3-åring som endast sover 10 tim/dygn!