beautifulb skrev 2011-04-29 21:06:58 följande:
Jag är i en liknande situation med min 2 veckors men jag drar mig verkligne för att ge honom ersättning för jag känner mig så totalt misslyckad om jag inte ammar.. känner att jag börjar bli knäpp på det här. Har en 2-årig pojk också som jag inte hinner med alls för att jag bara har amning i huvudet..
Grejen är den att det gick så smidigt med våran amning, jag tyckte det var supermysigt i början. Roligt till och med. Men sen var det dags för första vägning på bvc där det visade sig att han inte hade gått tillbaka till födelsevikten vid 1 veckas ålder. bvc-tanten var oroad och bara av att se hennes ansiktsuttryck gjorde ju mig oroad till max. Hon började prata om intensivamning att han måste äta minst varannantimma och det ska vara ordentliga måltider. Sen dess har jag kämpat och kämpat, visst han går upp bättre men jag har hela tiden i huvudet att jag måste amma amma amma. Har ingen koll på någe annat.. Och jag oroar mig konstant för att han inte får i sig tillräckligt.. Jag börjar som sagt bli knäpp på allt det här.. Kanske vore det lugnast att ta till ersättning så att vi alla får lite lugn och ro och njuter utav den här första tiden istället men samtidigt skulle jag känna mig så jädra misslyckad om jag bara gav upp med amningen när jag vet att det är det bästa för mitt barn..
Ååå.. jag vill bara vara glad och få njuta utav mina två pojkar nu..
Men alltså jag har alltid hört att de har TRE veckor på sig att komma upp i födelsevikt. Så ta det lugnt och amma på bara, risken är ju att det gåå sämre bara för att du är så stressad. Jag har också tokammat med en tvååring i sällskap och det är stressande men det gäller att acceptera det om amningen är viktig för en.
Det kommer bli jättebra, det kanske bara tar några veckor till innan allt känns stabilt. När min son var två veckor satt jag mest och grät och då funkade ändå amningen perfekt...