Inlägg från: Madame Mom |Visa alla inlägg
  • Madame Mom

Nackspalt på 2,5 mm :-(

Min lilla hade 2,2 mm... Risksiffra 1:37.  Jag är 38. Blev erbjuden fostervattensprov men avböjde. När jag pratade med läkaren som utförde organscreeningen som jag var på i v. 20 så sa hon att 2,2 inte alls var nåt oroväckande..  Allt upp till 3,0 mm räknas som helt normalt.

Hur såg resultaten ut från blodprovet?

• Madame Mom
    Svintolina skrev 2011-04-29 22:01:19 följande:
    Ja, fast vi har nu bestämt oss för att INTE gå vidare med fostervattensprov. Vi ser inte hur det skulle hjälpa oss utan tvärt om. Så vi har bestämt oss för att köra stutsen, stoppa huvudet i sanden och bara hoppas på att allt går bra. Jag har varit med om 3 sena missfall i 4:e och 5:e månaden och jag vill verkligen inte hamna i det där hemska sjukhusrummet igen. Vare sig pga ett missfall eller en abort. Det har varit så uppslitande och detta barn är (om än inte planerat) så ändå otroligt efterlängtat.

Vi har också funderat mycket på det här med olika handikapp. Aldrig är man garanterad att få ett friskt barn. Om vi inte känner att vi klarar av att ta hand om ett barn med Downs Syndrom, då ska vi inte skaffa fler barn. För det finns så otroligt många handikapp som vårat barn skulle kunna födas med. Många dessutom betydligt värre än Downs syndrom. Och vad gör man om man får ett barn med något av alla de otaliga sjukdomar, handikapp och funktionshinder som barn kan födas med? Jo, man tar helt enkelt hand om sitt barn och löser situationen så gott det går. Det är så livet fungerar.
    Jag skrev tidigare i tråden..  Vi fick dåliga siffror på DS men tackade nej till FVP och MKP. Ansåg att det skulle vara värre att förlora bebisen än att få ett barn med DS. Gjorde en organscreening i v. 20 som visade ett barn utan missbildningar någonstans. Det räckte för oss. Vi anser att ett barn med DS kan vara helt friskt (DS är inte en sjukdom för oss) och det finns många barn utan DS som är sjuka...

Så vi har väntat och väntat på att få se hur det verkligen låg till...  och i torsdags morse (2 dagar sedan) föddes hon...  vår efterlängtade lilla tjej..  helt frisk..  hel och fin...  och med "rätt" antal kromosomer..  Som det sades i tråden tidigare så finns det ju en del som tyder på att de foster som får sämre resultat ofta är flickfoster och det stämde alltså för oss..  Nu njuter vi av våran lilla prinsessa och en ny resa har tagit sin början..  Håller tummarna för att allt går väl också för Er.

Kram!
Svar på tråden Nackspalt på 2,5 mm :-(