Svintolina skrev 2011-04-25 21:47:21 följande:
Tack för alla svar!
Ja, det är mycket att fundera över. Hade det varit trisomi 13+18 som varit förhöjd risk på, så hade det ju inte varit något att tveka om.
Jag vill inte sticka in en nål i magen, men samtidigt så måste jag ju fundera över detta med ett funktionshindrat barn. Det är massor av tankar som snurrar. Som sagt, hade det varit T13/18 så hade det inte varit så mycket att fundera över, men med Downs syndrom så är det ju lite skillnad.
De barn jag har träffat på med Downs tycks leva ganska vanliga liv. Vuxna med Downs har jag inte så mycket erfarenhet av, men av det jag har förstått så lever dom ofta liv med mening, glädje och kärlek. Visserligen skiljer sig deras tillvaro från min och din, men är det verkligen tillräckligt för att avsluta livet nu? Vem vet hur meningsfulla någons liv blir? Vissa barn växer upp och våldtar och mördar, andra blir elaka, dömande och fördomsfulla. Är det verkligen rätt att sortera bort barn pga att deras framtid inte ser ut som andras? Vill jag verkligen leva i ett sånt samhälle? Och vill jag verkligen bidra till det samhället genom att abortera ett barn som inte uppfyller mina förväntningar på utveckling, självständighet och potentiell framgång?
Om jag gör en abort pga Downs syndrom så är det ju inte för barnets skull (även om det kanske vore skönare att intala sig det) utan för att JAG inte vill vara med på den resan. Att jag inte vill ha ett barn som kräver mer stöd från sina föräldrar än vad "normal" barnet gör. Att jag inte vill avstå från att tro att framtidsutsikterna för mitt barn är oändliga. Vill jag vara en sån förälder som sträva efter det perfekta barnet? Måste mina barn vara normal begåvade för att ha ett existensberättigande?
Usch, det är så många tankar som snurrar runt i huvudet på mig. Och vissa av tankarna skäms jag för, för de är inte smickrande för mig som person.
Har exakt samma funderingar som dig! Sitter och väntar på morgondagen då det kan hända att vi får svaret på FVP vi gjorde förra onsdagen.
Håller med dig om att det inte är så mycket att fundera på om det är trisomi 13 eller 18.
DS är svårare, men kollar man på alla följdsjukdomar så inser man att man kan få väldigt mycket jobb framför sig. Sämre immunförsvar och 40-50% av alla DS barn som föds har dessutom hjärtfel.
Har även läst om att de aldrig blir mer än 12 år i psyket och därför aldrig kommer kunna klara av eget boende osv. Så det är ju helt enkelt vi föräldrar som får granska oss själva och komma underfund med vilket liv vi är beredda att leva.
Läkaren vi pratade med ang att bestämma om vi skulle göra FVP eller inte berättade för oss att det är många som är väldigt sjuka. Och samhällets bild över DS ofta är snedvinklad, då de man ser ute och på tv är den "friskare" skalan utav dem.
Vi har beslutat oss för att ta bort barnet om det har kromosom-avvikelser.
Jag hoppas att det visar sig vara trisomi 13 eller 18 om det visar på avvikelser, känns absolut jobbigare att välja abort om det är DS, Men det är ingen annan än vi som ska ta hand om våra barn, och därför ligger beslutet hos oss!
Men det här är de absolut värsta veckorna i hela mitt liv!! Vill att mardrömmen ska ta slut nu!
Styrkekramar till dig!