• LindaOden

Min son börjar på förskolan 1 år gammal!! Panik!

Jag har ont i magen. Min son ska börja på förskolan den 10 maj då är han 1 år och 2 dagar gammal. Är det här alldeles förtidigt???
    Jag känner att det är för tidigt med tanke på att han inte kan gå för egen maskin än, MEN åh andra sidan tror jag att det kan vara bra för honom att få komma bort o leka lite med andra barn. Jag skulle vilja vänta några månader men som vanligt är det ju det här med pengar o jobb som står emellan..
    Jag börjar jobba i början på juli så inskolningen är ju klar då, men jag våndas av detta.
    Hur kommer det gå att lämna honom på dagis sen? Kan jag verkligen jobba 8-9 timmar o ha han på dagis så länge när han e så pass liten som han är??

Ojoj.. Många frågor och funderingar. Skulle vara kul att veta vad Ni har för erfarenheter av detta!!!

• Svar på tråden Min son börjar på förskolan 1 år gammal!! Panik!
  • Miskiou

Ingen erfarenhet av det men planerar själv att lämna min lika tidigt till hösten. Du kommer antagligen få höra av många att du förstör honom för livet och bla bla bla men försök att inte ta åt dig. I många andra länder, Danmark tex, lämnar man barnen redan från 6 månader och 10-11 månader är helt normal inskolningsålder och de barnen verkar inte fara illa.

• Alexi

För honom finns det väl inga fördelar men jag tror inte att det är skadligt heller med tanke på hur tidigt barnen förr och i andra länder börjar. Dvs med fördelar menar jag att det är nog inte något som tillför något extra för honom i den åldern, komma bort och leka med andra barn har han ju inget behov av ännu. Men varför ska han börja redan i maj om du börjar jobba i juli? Finns det inget sätt att skjuta upp starten till augusti så hinner han börja gå mm innan dess?

• Isalel

Klart att det går. Många barn som skolas in vid ett år.
    Har inga egna erfarenheter av just att skola in vid ett år, men kan intyga att det är precis lika jobbigt vid 1½...Tror att det är ens egna inställning till förskolan som gör "oron". Jag har aldrig varit nöjd med att behöva skola in så tidigt och har därför våndats och haft jobbiga inskolningar. Jag hade velat kunna ha dom hemma längre!

Men många på dotterns avdelning började runt 1 års ålder utan att deras föräldrar ens tycks reflekterat över att vara hemma längre, och dom ungarna tycks trivas som bara den!

• trolletsmamma

Min son började 2 dar efter han fyllde ett år och han kunde inte heller gå då.. Idag är han 3 år och ÄLSKAR dagis.. ångrar inte för fem öre att han började som 1 åring. han älskade dagis från dag 1 även om han inte kunde gå. Så lärde han sig gå 2-3 månader senare hade jag skolat in han senare tror jag att de hade inte alls gått lika lätt som de gjorde då. Han brydde sig inte om mig eller sin pappa när man lämnade han utan älskade och vara där redan från dag 1 aldrig vart lessen vid lämningar inte ens som 1 åring

• J W

Min son började några dagar innan han fyllde 1 år. Nu är han snart 5 år och har alltid gillat dagis (han har iof alltid haft storasyster där)... Han fick en lång och stressfri inskolning.

Om du inte har nå val så tänk inte på allt negativt!
    Det kommer säkert gå jättebra Fokusera på det positiva...

• bellsii

inga problem tror jag, min son började vid 15 mån det är bara en själv som har dåligt samvete..

dock lite jobbigt kanske att han ska börja till sommaren då många ordinarie personal har sem och ersätts med vikarier.

• Alisa

Det finns många som börjar när de är 1 år. På dotterns förskola går många små söta ettåringar som rultar omkring 
    När vi sökte plats till min dotter kunde hon inte gå och det var en av de saker jag verkligen bävade för. Men det kan ju gå ganska snabbt från att de tar sitt första steg och sedan börjar att gå, och om sonen inte ännu börjat gå när han börjar förskolan så kan det säkert sporra med allt nytt spännande han ser runt omkring sig.
    Min dotter började när hon var 1 år och 4 månader och den förskolan hon går på är jättemysig, fröknarna är goa och bryr sig mycket om barnen, så jag känner att hon har det bra när jag är på jobbet. Hon har gått hela veckorna 7:30-17:00 fram till nu, då hon är 2,5 år och jag ska gå ner i tid på jobbet.
    Lycka till med inskolningen! {#emotions_dlg.flower}

• viplanerar09
    trolletsmamma skrev 2011-04-20 14:23:33 följande:
    Min son började 2 dar efter han fyllde ett år och han kunde inte heller gå då.. Idag är han 3 år och ÄLSKAR dagis.. ångrar inte för fem öre att han började som 1 åring. han älskade dagis från dag 1 även om han inte kunde gå. Så lärde han sig gå 2-3 månader senare hade jag skolat in han senare tror jag att de hade inte alls gått lika lätt som de gjorde då. Han brydde sig inte om mig eller sin pappa när man lämnade han utan älskade och vara där redan från dag 1 aldrig vart lessen vid lämningar inte ens som 1 åring
    Det där tror jag är välidgt inviduellt för varje barn. Skönt att det gick bra för er. Jag tror inte det går lättare bara för att dem är ett år. Jag tycker faktiskt synd om barn som måste börja på dagis så tidigt, helst om de måste vara där långa dagar. 15timmar i veckan kan jag "gå med på". Men inte 8-9timmar :S

Jag tror inte det är bra för ett barn att vara så tidigt och så länge på dagis. Fast som sagt smaken och tycket är som smaken i baken och vi alla gör olika.

Ska man gå enligt studier så behöver ett barn tryggheten från sina föräldrar ända tills dem är 3år. Och även fast de är 3år ska de inte gå längre dagar...

Vår son kommer troligen inte att börja på dagis fören han är 4-5 år och vårt planerande barn inte fören den är 2-3år :)
  • pamilya

Min son var 1 år när han började och vi har bara positiva erfarenheter men så har vi också en superbra förskola med fina pedagoger.

• bellsii
    viplanerar09 skrev 2011-04-20 14:30:11 följande:
    Det där tror jag är välidgt inviduellt för varje barn. Skönt att det gick bra för er. Jag tror inte det går lättare bara för att dem är ett år. Jag tycker faktiskt synd om barn som måste börja på dagis så tidigt, helst om de måste vara där långa dagar. 15timmar i veckan kan jag "gå med på". Men inte 8-9timmar :S

Jag tror inte det är bra för ett barn att vara så tidigt och så länge på dagis. Fast som sagt smaken och tycket är som smaken i baken och vi alla gör olika.

Ska man gå enligt studier så behöver ett barn tryggheten från sina föräldrar ända tills dem är 3år. Och även fast de är 3år ska de inte gå längre dagar...

Vår son kommer troligen inte att börja på dagis fören han är 4-5 år och vårt planerande barn inte fören den är 2-3år :)
    men återigen som nämns i tråd efter tråd , alla har inte den möjligheten man måste jobba.
Svar på tråden Min son börjar på förskolan 1 år gammal!! Panik!