Erien skrev 2011-04-29 18:05:22 följande:
Nu låter jag fånig, men jag hittade en (1) pälsänger i min förra lägenhet och fick smått panik. Jag tvättade allt (det var efter en båtsemester) som var i närheten av den (dvs. resväskorna) på en gång och köpte som någon nämde rödcederträolja. Den där oljan gick sedan åt rejält till att smörja in golvlister och väggar, tak och golv i garderoberna. Det efter en stortstädning såklart (såpa fungerar säkert utmärkt, tror inte att du behöver använda Radar eller klorin). Jag köpte även små träkulor av rödcederträ som jag gömde här och var (i tvättkorgarna, strumplådor, förvaringsboxar etc.).
Nu vet jag ju inte om den han föröka sig eller inte (har för mig att det måste vara skalbaggar för att de ska kunna föröka sig, men är inte säker). Poängen med all olja var i alla fall att de inte skulle vilja flytta in i garderoberna om de nu kläcktes några nya/bestämde sig för att lägga ägg.
I vilket fall hittade jag aldrig någon mer, tack och lov! Jag har nu även gjort motsvarande oljeinpackning i den nya lägenheten för säkerhetsskull.

Det sägs ju att oljan ska hjälpa mot många olika skadedjur, om det är sant eller inte vet jag inte, men jag lever på hoppet.
Tänk på att du har anmälningsskyldighet om du har såna odjur inne, se till att meddela hyresvärden/bostadsrättsföreningen.
Är det verkilgen anmälningsskyldighet för pälsängrar coh tex silverfiskar?? Finns ju i de allra flesta hem faktiskt, åtminstone några enstaka.
Däremot vet jag att det är anmälningsskyldighet för kackerlackor och vägglöss t ex.
Förresten - är det någon som vet var pälsängrar kommer från? Har hört att de kan komma in när man har fönster och dörrar öppna?? De lever alltså ute i naturen då?