• Cornellia

Hjälp mig med kattmat!

Vår katt har ätit Hills W/D torrfoder dom senaste åren, men vi känner att det är ganska dyrt, och undrar om det finns några alternativ?
    (finns det inga billigare men samtidigt bra alternativ så kommer v givetvis fortsätta köpa detta foder)

Hon är en innekatt som har lätt att lägga på vikt, så hon behöver ett dietfoder eller liknande.
    Dessutom hade hon för kanske 4-5 år sedan ordentliga problem med urinsten, så det måste vara ett foder som inte triggar igång bildande av urinstenar.

BF 1/9 2011
  • Svar på tråden Hjälp mig med kattmat!
  • Havanna82

Då skulle jag helt klart rekommendera att gå över enbart till MJAU eller Bozita blötmat som du kan köpa på affären! Blötmaten gör att din katt inte får i sig onödiga spannmål eller andra onödiga ingredienser, samt motverkar urinsten eftersom den får i sig bra med vätska.

• Cornellia
    Havanna82 skrev 2011-04-21 18:37:31 följande:
    Då skulle jag helt klart rekommendera att gå över enbart till MJAU eller Bozita blötmat som du kan köpa på affären! Blötmaten gör att din katt inte får i sig onödiga spannmål eller andra onödiga ingredienser, samt motverkar urinsten eftersom den får i sig bra med vätska.
    Det fungerar tyvärr inte. Blötmat är alldeles för gott, och vår katt slutar aldrig äta, alternativt slutar aldrig tjata om mat.
    BF 1/9 2011
  • IceJossan

Tror du verkligen inte det? Det kan vara jääääättegott i en övergångsperiod, men sen blir det troligen mest "bara mat".

Du kan blanda ut maten med lite mer vatten dessutom, så blir det lite mer bukfylla på köpet.

Dessutom kan du som komplement och som tandvård ge henne en kycklingvinge varje vecka så att hon får nåt att gnaga bort tandsten på.

Sen måste ni vara extremt konsekventa med när hon får mat. Ge alltid på fasta tider och ge INGENTING däremelan. Inte ens smaka nåt. På så sätt lär hon sig (förhoppningsvis) att det inte är någon idé, även om det antagligen kommer ta ett tag.

• IceJossan

Förresten, är katten avmaskad ordentligt eller kan hon ha mask som gör att hon är så hungrig?

• Havanna82

Men har ni testat att ge obegränsat med blömat? Precis som Jossan säger kan det vara en fix idé och det kan brytas med att avdramtisera detta med mat. Om ni låter katten äta blötmat till den slutar, hur mycket äter den då? I bra blötmat (som nämda ovan) är det ju praktiskt taget bara protein och vatten och nyttigt för katten.
    Ge som sagt en eller två kycklingvingar per dag så katten får jobba lite för maten också.

Ju mer protein och mindre spannmål, ju mättare håller sig katten längre. Orijen och Olivers är två torrfoder man annars brukar rekommendera. Lightfoder innehåller mindre fett (men ofta mycket annat skit), vilket gör att katten förvisso får i sig mindre kalorier, men blir fortare hungrig och behöver mat oftare=lika mycket kalorier i slutändan.

• Cornellia
    Havanna82 skrev 2011-04-21 20:25:24 följande:
    Men har ni testat att ge obegränsat med blömat? Precis som Jossan säger kan det vara en fix idé och det kan brytas med att avdramtisera detta med mat. Om ni låter katten äta blötmat till den slutar, hur mycket äter den då? I bra blötmat (som nämda ovan) är det ju praktiskt taget bara protein och vatten och nyttigt för katten.
    Ge som sagt en eller två kycklingvingar per dag så katten får jobba lite för maten också.

Ju mer protein och mindre spannmål, ju mättare håller sig katten längre. Orijen och Olivers är två torrfoder man annars brukar rekommendera. Lightfoder innehåller mindre fett (men ofta mycket annat skit), vilket gör att katten förvisso får i sig mindre kalorier, men blir fortare hungrig och behöver mat oftare=lika mycket kalorier i slutändan.
    Hon slutar inte äta om hon får obegränsat med mat.

Dessutom är det otänktbart att ha maten framme eftersom hunden då blir galen och envisas med att äta upp den, och matte blir galen av att det stinker äckel i hela lägenheten.

Så blötmat fungerar inte för oss. Dessutom är ju blötmaten dyr, det blir ju dyrare än torrfodret. Dom gånger vi testat mjau så har vi köpt på rea 2 för 18, och det går ju typ en sån om dagen, och det är ju typ 300 i månaden.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    IceJossan skrev 2011-04-21 19:53:03 följande:
    Förresten, är katten avmaskad ordentligt eller kan hon ha mask som gör att hon är så hungrig?
    Ja hon är avmaskad, och kollad av veterinär. Hon är egentligen inte hungrig, hon bara tycker om maten för mycket.
    BF 1/9 2011
  • Envira

blötmat blir INTE mycket billigare. 
    Jag använder eukanuba som jag tycker är jättebra. Men nej, jag tror inte du kommer billigare undan om du vill att din katt ska må bra.
    Börjar du köpa skiten friskies till exempel, så är det en massa spannmål och andra saker i som katten inte behöver. Då bajsar den mer, för det blir mer restprodukter, och i och med det äter den mer av det fodret än den skulle göra av ett bra foder. Alltså blir det lika dyrt ändå, för du behöver köpa mer mat. 

• Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 20:42:43 följande:
    blötmat blir INTE mycket billigare. 
    Jag använder eukanuba som jag tycker är jättebra. Men nej, jag tror inte du kommer billigare undan om du vill att din katt ska må bra.
    Börjar du köpa skiten friskies till exempel, så är det en massa spannmål och andra saker i som katten inte behöver. Då bajsar den mer, för det blir mer restprodukter, och i och med det äter den mer av det fodret än den skulle göra av ett bra foder. Alltså blir det lika dyrt ändå, för du behöver köpa mer mat. 
    Jo, det är absolut inte ett alternativ.

Tänkte mer på tips på foder runt 100-200 kr/månad, idag köper vi för 250 kr, och den räcker en knapp månad.
    BF 1/9 2011
  • Envira
    Cornellia skrev 2011-04-21 20:53:45 följande:
    Jo, det är absolut inte ett alternativ.

Tänkte mer på tips på foder runt 100-200 kr/månad, idag köper vi för 250 kr, och den räcker en knapp månad.
    Men hur stor säck med foder köper ni per gång?
Svar på tråden Hjälp mig med kattmat!