• Cornellia

Hjälp mig med kattmat!

Vår katt har ätit Hills W/D torrfoder dom senaste åren, men vi känner att det är ganska dyrt, och undrar om det finns några alternativ?
    (finns det inga billigare men samtidigt bra alternativ så kommer v givetvis fortsätta köpa detta foder)

Hon är en innekatt som har lätt att lägga på vikt, så hon behöver ett dietfoder eller liknande.
    Dessutom hade hon för kanske 4-5 år sedan ordentliga problem med urinsten, så det måste vara ett foder som inte triggar igång bildande av urinstenar.

BF 1/9 2011
  • Svar på tråden Hjälp mig med kattmat!
  • Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 22:17:13 följande:
    frakten är väl 19 kronor? eller kanske 9 till och med
    69 kr om vi skulle köpa påsarna där, och dom var ju inte direkt billiga på det fodret heller, bara 20 kr billigare än här.
    BF 1/9 2011
  • Envira

men det är ju därför du ska köpa storpack.. har du ingen klädkammare eller så där du kan förvara fodret? Källare går ju också lika bra

• IceJossan
    Cornellia skrev 2011-04-21 22:06:08 följande:
    IceJossan skrev 2011-04-21 21:50:46 följande:

Sen rekomenderar jag starkt att du serverar all hennes mat i samband med någon form av aktvering. Senaste jourkatten jag hade fick endast torrfodret i en plastäggkartong eller under en trasmatta så fick hon arbeta för fullt för att få tag på godsakerna. När hon var hyfsat mätt så tröttnade hon och åt därmed inte för mycket. Just att hon fick jobba så för maten gjorde att båda mage och hjärnans behov av stimulans blev tillfredställt.

Ska även kika på möjligheten att ge henne maten på något annat sätt. Inte för att jag tror att det förändrar hennes aptit nämnvärt, men för att jag tror att det är nyttigt för henne ändå

Problemet är att det är bara på diskbänken som katten kan äta, annars jagar hunden bort katten och snor käket. Men vi får kika på lite lösningar.

Har ni nån bra bänk att lägga en gammal filt på eller en trasmatta så lägg maten lite här och var där i och under så att hon får leta.

Grejen är att aptiten inte bara sitter i magen, utan även i hjärnan. Att få mat är antagligen en riktig höjdpunkt för henne och äter det hon får tag i för att det är sååååå gott och ku att äta. Men ger du henne en utmaning i samband med ätandet så kan det ge henne en bra stimulans (som hon annars skulle lägga på själva ätandet), och när magen inte skriker efter mat längre kanske hon tröttnar på att jaga maten (det är inte lika enkelt att äta längre och därmed inte värt att fortsätta hur länge som helst med letandet). Därmed får hon inte i sig lika mycket men har ändå fått ett behov av stimulans tillfredställt till viss del.

Men undertiden måste ni vara mycket konsekventa och inte ge henne någonting annat - vill hon ha mat får hon vackert rota fram den själv. Gör det inte enkelt för henne. Senaste jourkatten jag skrev om fick det ju så. Hon älskade torrfoder och åt tills hon spydde, så hon fick bara blötmat, tills jag introducerade Porta 21 Sensible för henne i äggkartongen och under mattan. Tillslut kunde hon ta torrfodret framme jämt och det i äggkartongen och under mattan var inte intressant längre - maten var inte lika rolig längre. Men med henne gjorde jag misstaget att ge mat när hon skrek efter det, eftersom jag hade svårt att portionera ut blötmaten (som hon helst inte åt). Det resulterade i att hon skrek på mig så fort jag var i köket :P Så fasta rutiner är bäst, och inget smygemellan med mat eller godsaker.

• Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 22:22:15 följande:
    men det är ju därför du ska köpa storpack.. har du ingen klädkammare eller så där du kan förvara fodret? Källare går ju också lika bra
    Nej, som sagt det har vi inte, och även om vi hade det skulle vi isåfall behöva det utrymmet till annat iom att vi är två vuxna och snart en bebis som ska bo här på dessa 43 kv.

I källaren får vi inte förvara foder eftersom det är problem med råttor.

Kan vi lägga ner diskussionen om storpack nu? Jag vill ha tips på andra bra fodermärken, inte andra storlekar på påsen. 
    BF 1/9 2011
  • Envira
    Cornellia skrev 2011-04-21 22:26:22 följande:
    Nej, som sagt det har vi inte, och även om vi hade det skulle vi isåfall behöva det utrymmet till annat iom att vi är två vuxna och snart en bebis som ska bo här på dessa 43 kv.

I källaren får vi inte förvara foder eftersom det är problem med råttor.

Kan vi lägga ner diskussionen om storpack nu? Jag vill ha tips på andra bra fodermärken, inte andra storlekar på påsen. 
    Ursäkta att jag försökte hjälpa. 
    Ska absolut inte lägga mig i dina trådar mer. 

• Lovey

Jag köper Perfec Fit InHome till mina katter. 
    24% kött innehåller den och jag tycker att den känns ungefär som RC som jag köpte innan.

89-99 :- brukar 1400 g kosta och den varar i två veckor till mina två katter. 
    Sist jag handlade köpte jag en på 700 g som kostade 50 :- , för att jag såg att det kommit en ny med samma märke som heter steril.

Finns att köpa i de flesta matbutikerna!

• Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 22:29:20 följande:
    Ursäkta att jag försökte hjälpa. 
    Ska absolut inte lägga mig i dina trådar mer. 

Du får gärna säga saker i mina trådar, och det är snällt att du försöker hjälpa till.
    Ber om ursäkt om jag lät sur, ville bara lämna storpacksdiskussionen eftersom det inte på något sätt är aktuellt för oss.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Lovey skrev 2011-04-21 22:33:52 följande:
    24% kött innehåller den och jag tycker att den känns ungefär som RC som jag köpte innan.

Sist jag handlade köpte jag en på 700 g som kostade 50 :- , för att jag såg att det kommit en ny med samma märke som heter steril.

Tack för tipset.
    BF 1/9 2011
  • IceJossan
    Lovey skrev 2011-04-21 22:33:52 följande:

Dyr mat som inte är någe vidare innehållsmässigt tyvärr! RC är inte heller så värst. 24% kött till ett djur som borde ha 100% köttprodukter (inklusive ben m.m.) är inge vidare alls.

• IceJossan

Eller rättare sagt, 24% av maten är bra istället för 100% som det borde vara.

• Lovey
    IceJossan skrev 2011-04-21 22:47:04 följande:

Dyr mat som inte är någe vidare innehållsmässigt tyvärr! RC är inte heller så värst. 24% kött till ett djur som borde ha 100% köttprodukter (inklusive ben m.m.) är inge vidare alls.

Jag tycker att det känns bra. Mina katter gillar fodret.
    Jag tycker att det känns bättre att ge de det än Friskies tex som bara har 4% köttinnehåll. 

Jag kompletterar med lite tonfisk ibland och ibland annan blötmat.
    De ser ut att må toppen båda två .

89-99 kronor är inte farligt för två veckor tycker jag. Det är ju två katter som har denna maten framme 24/7. Det är drygt 6 kr / dag (jag betalar 89 här för 1400 g). 
  • IceJossan
    Lovey skrev 2011-04-21 22:56:38 följande:
    Jag tycker att det känns bra. Mina katter gillar fodret.
    Jag tycker att det känns bättre att ge de det än Friskies tex som bara har 4% köttinnehåll. 

Jag kompletterar med lite tonfisk ibland och ibland annan blötmat.
    De ser ut att må toppen båda två .

89-99 kronor är inte farligt för två veckor tycker jag. Det är ju två katter som har denna maten framme 24/7. Det är drygt 6 kr / dag (jag betalar 89 här för 1400 g). 

Du betalar ca 64 kr/kg för ett foder som inte är så värst. Jag säger inte att det är dåligt, dina katter kanske mår bra på det. Men jämför inte med Friskies, det är nästan en svordom. Friskies är inte kattmat, även om det säljs som det..

Jag kan däremot jämföra med Porta 21 Sensible som jag köper. Jag köper 10 kg åt gången för 399 kr och frakten ligger på 79 kr. Det blir tillsammans knappt 48 kr/kg. Då är det ändå 80% köttinnehåll i det och inget spannmål alls. Jag beställer över internet och hämtar i mataffären som andra köper sin kattmat i. Smidigt, billigt och bra.

• Lovey
    IceJossan skrev 2011-04-21 23:02:12 följande:

Du betalar ca 64 kr/kg för ett foder som inte är så värst. Jag säger inte att det är dåligt, dina katter kanske mår bra på det. Men jämför inte med Friskies, det är nästan en svordom. Friskies är inte kattmat, även om det säljs som det..

Jag kan däremot jämföra med Porta 21 Sensible som jag köper. Jag köper 10 kg åt gången för 399 kr och frakten ligger på 79 kr. Det blir tillsammans knappt 48 kr/kg. Då är det ändå 80% köttinnehåll i det och inget spannmål alls. Jag beställer över internet och hämtar i mataffären som andra köper sin kattmat i. Smidigt, billigt och bra.

Tur i båda har så vi trivs då Flört
  • semlorna

Tycker absolut inte du ska ge ett lightfoder till katten av flera anledningar. Den främsta är att katten faktiskt behöver fett och animaliska proteiner som den typen av foder innehåller för lite av. Helst skulle jag vilja rekomendera blötmat då det både är bra för att motverka urinsten, mättar bra och gör att katten lättare håller vikten men ser att du inte vill eller kan ge det. Förstår inte riktigt hur du kom upp i en kostnad på 300 kr/månad på det dock. Tror vi ligger på ca 120 kr/månad och katt om vi köper mjaus burkar.

Bra torrfoder är eukanuba bland annat. Du kanske kan dryga ut med nått mål blötmat emellanåt? Dom flesta katter brukar lugna ner sig med aptiten efter att ha haft ett foder ett tag. Mina som enbart får blötmat blir som tossiga av torrfoder men skulle dom få det oftare skulle det släppa igen.

Svar på tråden Hjälp mig med kattmat!