Cornellia skrev 2011-04-21 22:06:08 följande:
IceJossan skrev 2011-04-21 21:50:46 följande:
Sen rekomenderar jag starkt att du serverar all hennes mat i samband med någon form av aktvering. Senaste jourkatten jag hade fick endast torrfodret i en plastäggkartong eller under en trasmatta så fick hon arbeta för fullt för att få tag på godsakerna. När hon var hyfsat mätt så tröttnade hon och åt därmed inte för mycket. Just att hon fick jobba så för maten gjorde att båda mage och hjärnans behov av stimulans blev tillfredställt.
Ska även kika på möjligheten att ge henne maten på något annat sätt. Inte för att jag tror att det förändrar hennes aptit nämnvärt, men för att jag tror att det är nyttigt för henne ändå
Problemet är att det är bara på diskbänken som katten kan äta, annars jagar hunden bort katten och snor käket. Men vi får kika på lite lösningar.
Har ni nån bra bänk att lägga en gammal filt på eller en trasmatta så lägg maten lite här och var där i och under så att hon får leta.
Grejen är att aptiten inte bara sitter i magen, utan även i hjärnan. Att få mat är antagligen en riktig höjdpunkt för henne och äter det hon får tag i för att det är sååååå gott och ku att äta. Men ger du henne en utmaning i samband med ätandet så kan det ge henne en bra stimulans (som hon annars skulle lägga på själva ätandet), och när magen inte skriker efter mat längre kanske hon tröttnar på att jaga maten (det är inte lika enkelt att äta längre och därmed inte värt att fortsätta hur länge som helst med letandet). Därmed får hon inte i sig lika mycket men har ändå fått ett behov av stimulans tillfredställt till viss del.
Men undertiden måste ni vara mycket konsekventa och inte ge henne någonting annat - vill hon ha mat får hon vackert rota fram den själv. Gör det inte enkelt för henne. Senaste jourkatten jag skrev om fick det ju så. Hon älskade torrfoder och åt tills hon spydde, så hon fick bara blötmat, tills jag introducerade Porta 21 Sensible för henne i äggkartongen och under mattan. Tillslut kunde hon ta torrfodret framme jämt och det i äggkartongen och under mattan var inte intressant längre - maten var inte lika rolig längre. Men med henne gjorde jag misstaget att ge mat när hon skrek efter det, eftersom jag hade svårt att portionera ut blötmaten (som hon helst inte åt). Det resulterade i att hon skrek på mig så fort jag var i köket :P Så fasta rutiner är bäst, och inget smygemellan med mat eller godsaker.