Inlägg från: telefon |Visa alla inlägg
  • telefon

Varför gnäller lärare över sina löner?

Hej!
    Att lärare har längre semester stämmer men den är inarbetat under läsåret. ( Detta system gör bla. att lärare kan ha utvecklinsgsamtal på tider som passar föräldrar, föräldrarmöten, telefonkontakt med föräldrar under kvällstid. kan planera lektioner och rätta prov m.m. under termnens gång istället för enbart under loven). Visst kan man tvinga lärare att fylla hela sin arbetstid med undervisning, men jag tror inte det är rätt väg för att göra utbildningen så bra som möjligt.

När det gäller lönen: Nej, lärare är inget man väljer för att bli rik. Men det är en nästan 5 årig högskoleutbildning.
    TS du nämner att inte alla är värdiga en högre lön. MEN tanken är att om man höjer insitamenten för att vilja bli lärare så kan FLER vilja bli lärare och DÅ kommer de "sämre " lärarna att sållas ut. Vi vill väl ha de bästa till att utbilda våra ungdomar? Varför ska en duktig kemist vilja bli lärare och lönen är hälften av vad ett annat jobb skulle ge ( OBS! Nu vet jag inte vad en kemist tjänar på ett stort läkemedlesföretag, men ta det bara som ett exempel).
    Förstår du hur jag resonerar?

• telefon

Till dem som diskuterar hurvida det finns många lärarjobb eller ej:
    Det må finnas en del ute på amv.se men det handlar ju också om att man som lärare ska ha "rätt" utbildning för just de tjänsterna. Hur många SO tjänser hittar ni? SO lärarutb är på 4.5 år men du får inget jobb om du inte dessutom har tex ett språk. För att även bli behörig i SV måste du läsa 1,5 termin till.... Så visst finns det jobb ute, men vilka tjänster är det? Längt ifrån " alla" arbetslösa lärare kan söka dem....

Svar på tråden Varför gnäller lärare över sina löner?