Inlägg från: Anonym (jätteorolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jätteorolig)

Normal 3-åring plötsligt "autistisk" på dagis (långt)

Min dotter som fyller 3 i juni är enligt min uppfattning en helt normal och på vissa sätt väldigt tidig och begåvad tjej. Vi har aldrig märkt något konstigt eller "känt på oss" någonting märkligt med henne. Hon har en jättebra anknytning både till mig och pappan och har alltid varit sprallig, busig, lagom och normalt trotsig och motvalls, pratat som en kvarn vilket hon började med tidigt, ständigt tjatat på oss att leka med henne osv. Hon har redan knäckt läskoden och skriver korta enkla ord på datorn själv. Motoriskt har hon alltid varit helt normal.

Hon har också alltid haft en ganska räddhågad läggning och varit svårflörtad för andra vuxna och barn. Hon har inte direkt lekt "med" andra barn utan brevid. När vi haft barn hemma hos oss har hon dock gärna lekt med dem, så vi har sett att hon både kan och vill göra det, men på öppna förskolan, parker osv har hon hållit sig till oss och inte velat leka med andra barn trots att vi försökt "bjuda in" andra barn i leken. När vi varit bortbjudna har hon helst hållit sig till oss, även om det funnits barn. Men med oss föräldrar har hon aktivt lekt med länge och gör det nu också, både avancerade fantasilekar och vanligt "bus", spring och stoj.

Vi har gått på öppna förskolan och många aktiviteter med henne sedan hon var väldigt liten, men skolade in henne på dagis jämförelsevis sent, när hon var drygt 2. Inskolningen tog lite tid och hon fortsatte vara ledsen vid lämning, men sen gick det bra. Personalen påtalade i början att hon tog avstånd från andra barn men det oroade vi oss inte för eftersom hon alltid varit svårflörtad på det sättet. Sen sa de att det hade blivit bättre och att hon "tinat upp". Ibland har de sagt att hon varit ledsen och nästan "ångesfylld" men ledsna är väl alla barn ibland och vi vet att hon är skrajsig av sig, så vi har inte oroat oss för det heller. Hemma har hon fortsatt vara sitt vanliga spralliga jag. Ibland har de sagt att hon varit på "strålande humör" och att det gått "jättebra".

Nu har hon gått på samma dagis i 8 månader och vid det senaste utvecklingssamtalet meddelar de plötsligt att det är en massa "fel" med henne och att de är oroliga. Enligt dem pratar hon knappt med varken dem eller de andra barnen, hon tar aldrig kontakt med de andra barnen och leker inte med dem även om de andra barnen drar med henne, ber inte pedagogerna om hjälp med någonting, pratar i stort sett inte med dem heller, svarar på direkta frågor enstavigt eller inte alls, och när hon svarar säger hon bara "ja" till allting. De undrade oroligt om vi verkligen kan föra "en dialog" med henne. Dessutom vägrar hon tydligen enligt dem se dem i ögonen, till den grad att de har börjat lyfta upp hakan på henne för att "få kontakt". De säger att hon "går in i sig själv" och knappt är intresserad av någonting utom några bondgårdsdjur (vilket är hennes favoritleksaker hemma också men hemma leker hon med en massa annat också). Hon har "svårt att ta instruktioner" (vad nu det betyder när det gäller en knappt 3-åring). Hon är "stel" när hon sitter i knät mm mm mm.

Kort sagt - de fick det att låta som att hon var autistisk och när hennes pappa tog upp det rakt ut sa de "ja det finns ju många sorters autism men vi är ju inga experter". De rådde oss att prata med BVC och sa att de skulle koppla in psykolog.

Det är som om de pratar om någon helt annan. Vår dotter fortsätter att vara sitt helt normala glada, bubbliga spralliga jag hemma. Jag är fullständigt övertygad om att hon är helt normal - däremot har jag nu läst om Selektiv Mutism som kan bryta ut hos barn som är blyga och räddhågade när de blir överväldigade i en miljö där de inte känner sig trygga. Något åt det hållet skulle kunna passa in, men jag är inte säker på det heller.

Vi har bett att få vara med henne på dagis hela dagar åtminstone någon vecka för att själva se hur hon beter sig och om det blir annorlunda när vi är med. Sen har vi bestämt att försöka med familjedaghem istället eftersom en rörig förskola med en massa barn och vuxna inte verkar passa henne alls.

Men jag är självklart jätteorolig. Kan du ge några råd?

• Svar på tråden Normal 3-åring plötsligt "autistisk" på dagis (långt)
  • Anonym (jätteorolig)

Uppdaterar - sen jag skrev sist har jag varit med dottern på dagis i några dagar och det är fullkomlig katastrof. Det är svårt att beskriva kort men hon är som förbytt där och beter sig som om jag är den enda människan som existerar i ett rum fullt av folk och att alla de andra ungefär är livsfarliga aliens. Inklusive småbarn på 1,5 år och en fröken som hon nu haft i 8 månader. Jag upplever det som att hon är så rädd att hon liksom försvinner och då måste hon skärma av alla andra och stänga dem ute. Jag har försökt observera henne och på olika sätt få henne att interagera med de andra, och hon gör det på min uppmaning och när jag finns brevid, men under stor protest. Hon visar både med ord och kroppspråk att hon inte vill ha med dem att göra. När jag försökte gå ifrån i 5 minuter efter att ha varit med henne i flera dagar fick hon en komplett panikattack. 

Dagis har nu flyttat upp alla i hennes åldersgrupp till en annan avdelning och hon som är nästan 3 är kvar med några småbarn och en rätt svårt störd pojke med resurs på en avdelning för 1,5-2 åringar som knappt kan säga "mamma". Själv pratar hon som sagt som en kvarn, rättar oss när vi kallar "veterinären" för "djurdoktorn" och sånt, kan både nästan läsa och alla siffror mm mm. Det kan inte vara bra för hennes utveckling men å andra sidan förstår jag att de inte kan flytta upp henne när hon är stel som en pinne och livrädd hela dagarna och inte kommunicerar med någon. Jag har erbjudit dem att vara med henne på avdelningen för hennes åldersgrupp ett tag och jobba med det sociala med henne, men det går de inte med på. De vill väl inte ha föräldrar där och flytta upp henne vill de inte heller. Jag får inte heller vara tillsammans med henne på den nuvarande avdelningen. Och att lämna henne där i det tillståndet vägrar jag göra, så vi har tagit hem henne med omedelbar verkan, och planerar att träna själva under sommaren och sen påbörja en långsam försiktig inskolning i ett familjedaghem i augusti.

Jag kan förstås inte vara säker men jag har fått bekräftat att det kan handla om selektiv mutism eller något åt det hållet, det är i allafall det enda som passar in på i stort sett alla punkter, som jag har läst om. Jag planerar att försöka kontakta BUP men vet inte om de kan vara till någon hjälp. Jag tar gärna emot alla tips och råd du kan tänkas ha.

• Anonym (jätteorolig)

Tack så mycket för ditt svar. Skönt att få bekräftat att vi gör rätt som tar henne från dagis, för samtidigt så inser vi ju att det hon mest behöver är att träna på det sociala och att vara i grupp med andra barn och utan mamma och pappa. Jag hoppas verkligen på att det ska fungera bättre hos dagmamman. Det märkliga är att vi inte på något sätt har levt isolerat eller hållit oss för oss själva, utan vi har varit med henne både på öppna förskolor och i lekparker, museer, bibliotek, barnevenemang, dans, allt möjligt ända från det hon var några månader gammal. Hon umgås med sina store(halv)bröder som är tonåringar och bor hos oss varannan vecka och sin mormor ofta och främst mormor har varit barnvakt rätt mycket. Vi är väl kanske inte världens mest sociala familj men träffar folk i normal utsträckning ändå. Det är också väldigt märkligt för mig att hon kan ha en så bra anknytning till oss och ändå vara så totalt otrygg och rentav skräckslagen som hon är när vi inte är där. Borde inte ett barn som har en bra anknytning till föräldrarna liksom automatiskt kunna föra över den till andra vuxna? Jag förstår att det inte är lämpligt att spekulera i diagnoser, men har du hört talas om något liknande?

• Anonym (jätteorolig)

Tack så mycket Margit, det ska vi göra!

• Anonym (jätteorolig)

Hej! Nu har det gått drygt ett år sen jag skrev denna tråd och tänkte uppdatera hur det har gått.

Jag började kolla upp dagmammor i samma veva som allt det ovanstående hände och hade den otroliga turen att få kontakt med en i vårt område som egentligen hade väldigt lång kö, men som just letade efter en 3-åring. Det var en väldigt trygg och moderlig lite äldre kvinna som varit dagmamma i 35 år och hade sin verksamhet i en helt underbar omgivning, superfin villa med naturtomt, rådjur på tomten och katter hemma (dottern älskade och älskar fortfarande djur), alla leksaker både ute och inne ett barn kunde önska sig, hemlagad mat varje dag och en liten grupp på 7 barn med 3-5 åringar. Så det bestämdes att dottern skulle få börja där efter förra sommaren.

Nu har dottern fyllt 4 och gått hos dagmamma i ett år. Det har tagit sin tid men nu är alla konstigheter från förra våren i princip helt borta. Hon trivs som fisken i vattnet hos dagmamman och funkar jättebra både i sin "lilla" grupp på 7 barn och när hennes dagmamma jobbar ihop med två andra dagmammor som alla har ca 7 barn vardera, och de är "stor grupp" på ca 20 barn åtminstone 1-2 gånger i veckan.

Vi föräldrar har gått hos BUP och pratat ca 4 gånger, men eftersom dottern nästan omgående började göra så bra framsteg hos dagmamman har de aldrig träffat henne, och nu i höst avslutar vi antagligen kontakten. Det har varit väldigt bra och skönt för oss att få ventilera vår oro och få bolla allt detta med BUP.

Dottern är fortfarande ett väldigt försiktigt och på många sätt kan jag tycka "räddhågat" barn men min oro släpper allt mer över att det ska vara frågan om någon "störning". Hon pratar i stort sett obehindrat med både främlingar, bekanta och vänner även om det kan ta ett tag för henne att "tina upp", hon leker med både äldre och yngre barn och har format flera egna relationer med barn i olika åldrar. Med dagmamman trivs hon jättebra, har knutit an till henne och känner sig helt trygg med henne uppfattar jag det som. Intellektuellt är hon ordentligt tidig och läser redan riktigt bra, och räknar enklare tal utan problem.

Men enligt vad dagmamman beskrev och vad jag själv märkte, tog det i stort sett hela sommaren och höstterminen efter att hon hade slutat på förskolan och det gick långsamt för henne att börja prata och verkligen bli trygg hos dagmamman. Så jag undrar vad sjutton de egentligen sysslade med på det där dagiset och funderar faktiskt nästan på att anmäla dem. Med facit i hand fick vi ett helt bedrövligt bemötande, ingen information om hur dottern mådde eller trivdes förrän efter 8 månader när de i princip påstod att hon var autistisk, och utan att erbjuda några som helst åtgärder eller gå med på det jag föreslog. Det är också mycket märkligt att denna förskola hela tiden annonserar efter barn och har lediga platser, när det är extremt dåligt med barnomsorgsplatser och överfullt precis överallt med köer annars där jag bor.

Det är skrämmande att tänka på att hon mer eller mindre utvecklade någon sorts social fobi och selektiv mutism under tiden som hon gick där. Usch!

Svar på tråden Normal 3-åring plötsligt "autistisk" på dagis (långt)