Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

Normal 3-åring plötsligt "autistisk" på dagis (långt)

Hej!
    Tack för dina långa och ingående beskrivningar av din  snart 3-åriga dotters situation.
    Det är inte på något sätt ovanligt att barn beter sig helt annorlunda i så olika situationer som hemmiljö och dagismiljö, men efter att du varit där och själv konstaterat att din dotter inte verkar ha det så bra på dagis tycker jag att ni har vidtagit precis rätt åtgärder.
    Det är svårt att säga vad det kan handla om och eftersom jag tycker att det är både onödigt och skrämmande att börja gissa på olika diagnoser, det är ungefär som att läsa en läkarbok, man känner igen sig i alla sjukdomar, så tycker jag att ni ska vända er till BUP där ni får experthjälp med utredning och framförallt bedömning av vad ni ska hjälpa henne med, om det nu behövs.
    Att ni valt att bryta med dagis låter helt rätt i mina öron då hon inte verkar må bra där. Personalens inställning är också märklig och inte så lätt att hantera för er som föräldrar. Än mindre för er lilla dotter förstås.
    Eftersom ni uppenbarligen kan ordna så att hon får vara hemma över sommaren kan det ju vara ett bra tillfälle att sakta vänja henne vid nya situationer för att så småningom gå över i ett familjedaghem till hösten.
    Men kontakta BUP och be om hjälp så kan ni få stöd i om ni är på rätt väg eller inte.
    Lycka till!
    Margit 

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Jag har absolut hört talas om liknande reaktioner, så det är inte unikt. Det som är svårt att avgöra är vad de betyder i just ert fall eftersom varje barn också har sin egen personlighet.
    Det är också därför jag tycker att ni ska ta hjälp från BUP för att följa hennes utveckling över bytet till dagmamma och få en säkrare bedömning.
    Av det du berättar låter det verkligen inte som om ni brustit i att ge henne den sociala träning som behövs . Det hindrar inte att hennes starka reaktioner måste hanteras i förhållande till vad hon klarar av, vilket ni säkert också förstått. Försök att ge henne så lugna förutsättningar som möjligt så ska säkert sommaren göra sitt.
    Med vänlig hälsning
    Margit

Svar på tråden Normal 3-åring plötsligt "autistisk" på dagis (långt)