• Amazina

Varför blir jag inte trött trots alla vändor på nätterna?? Hormoner??

För exakt en vecka sedan fick jag mitt andra barn. Vi har en dotter på 2 år sedan innan. De första nätterna hemma var lite småjobbiga. Den nyfödda ville inte riktigt komma till ro och sova, även om hon inte var ledsen. Nu går det dock bättre. Hon sover mest och annars ligger hon lugnt och tittar sig omkring. Jag har ännu  inte mycket mjölk och vi måste komplettera md en hel del mjölkersättning. Hon äter ca var 3-4 timme och tar då goda 20 min på sig för att sluka 50 ml. Inatt tog jag båda matningarna inkl blöjbyten och väckning/rapning + att jag gick upp vid 06 då stora tjejen vaknade. Min man vaknade säkert också till inatt men låg kvar i sängen och blundade när jag matade och höll på. ÄNDÅ är jag jättepigg och han jättetrött idag. Jag minns att  jag upplevde samma sak när första dottern kom för 2 år sedan. Jag blev bara inte trött, hur många gånger jag än var uppe på natten. Jag har dock haft rätt lugna barn (hittills) och de sover ju mellan varven, kan tänka mig att det är annorlunda med en kolikbebis...

Är det hormoner som ger denna energi?? Vilket hormon i så fall?? 

• Svar på tråden Varför blir jag inte trött trots alla vändor på nätterna?? Hormoner??
  • Cia o krabaten

Absolut hormoner.
    När lillebror kom så vaknade han väldigt ofta. Åt varannan timme mest hela dygnet.
    Vid 7mån ville jag försöka ändra på det och slutade amma på natten, men det enda det resulterade i var att jag var tröttare för han vaknade fortfarande lika ofta och jag fick inte samma mängd hormoner från amningen
    Vet dock inte vad det heter. 

• Viktorsmamma2010

Tröttheten kommer nog. i början va jag inte heller trött, fast jag hade en kolikbebis!
    Men d hann i kapp en senare! :P Vet inte varför det är så men man ska väl orka med början :P Tror det är hormoner o så men vet inte vilka :P

• lövet2

Ja, det är hormoner. Dels ska det finnas någon hormon som påverkar direkt efter förlossningen, och dels är det amningshormonerna. Just vid amning inträffar det märkliga att kroppen kräver mindre sömn än annars. Teorin är visst att amningen gör att man sover effektivare de stunder man får sova ...

• lightfish

Man brukar krascha efter ca två veckor, det gjorde jag med första och sen nu med andra som är 4 veckor.

• Pumpkin

Ja, första tiden är man ju hög på hormoner. Jag kunde vara vaken dygnet runt utan att jag behövde, för jag kände inte behovet att sova. Men förr eller senare tvärvänder det

• u77

Det är ju adrenalinet som skjuter till hos oss mödrar för att vi ska orka med nattvak etc. Det försvinner dock efter ett tag.

Tröttheten kommer...det lovar jag...Flört

• brallison

Det behöver komma - tröttheten. Jag blir lite trött nu - när min dotter är nästan 6 månader. Och jo, det är hormoner som hjälper mamman att sova effketivare (som det redan sagts tidigare).

• ddalia

Samma här, njut av den tiden du. Här har tröttheten slagit för fullt sen tjejen blev 4,5-5 månader. Kolikbarn här med, men de första månaderna gick så bra. Nu kan jag somna var och när som.

• Empiiis

Jupp hormorer. Jag var vaken dygnet runt i en vecka efter vi kommit hem. Satt bara vaken och väntade på att hon skulle vakna.

Nu, när hon är 2 månader ärjag jättetrött. Har varit trött i ca 3 veckor. Önskar bara att det ska bli helg hela tiden så jag får sova Tungan ute

• Malin 79

har en dotter på 7 veckor och de 2 försa veckorna var jag inte trött heller,,
    men nu hua ligen,, tycker jag e trött jämt,, =( så njut så länge de varar

Svar på tråden Varför blir jag inte trött trots alla vändor på nätterna?? Hormoner??