• Anonym

CSN har stoppat alla mina planerade utbetalningar...

Någon mer som varit med om det någongång, att CSN helt utan förvarning eller förklaring stoppat utbetalningarna av studiemedel?

Jag ansökte om studiemedel för över en månad sedan. Det tog tid innan de ville bevilja den, men i torsdags fick jag det glädjande beskedet att jag ska få bidrag+lån och jag blev så glad. Men säg den lycka som varar för evigt, igår fick jag veta, när jag loggade in på "mina sidor", att de har tagit tillbaka beviljan. De har stoppat alla planerade utbetalningar...

Förstår inte hur man ska orka studera och hitta motivation när man samtidigt får ekonomiska problem. Vad ska man leva av? Luft och vatten klarar man sig ju inte särskilt länge på

Ska ringa till dem på tisdag och hoppas att detta är något som går och lösa. Det står att de har fått nya uppgifter som kan besluta min rätt till studiemedel, men va fasen kan det vara för uppgifter de fått, som de inte hade innan?

• Svar på tråden CSN har stoppat alla mina planerade utbetalningar...
  • SilverLadyG

Har du lämnat studieförsäkran? Har du några poäng som du har fått CSN för men ej klarat poängen? Har skolan registrerat dig på kursen?

• MoonFlight

Vet hur det är med trevliga CSN... Skolan min har inte reggat poängen i tid vilket gör att jag inte fått pengar sedan i januari...
    Det är bara 2-3 p som är fel även om jag läst allt så nu håller vi på att överklaga osv... Hoppas starkt på att det löser sig så jag får det retro för jag behöver verkligen dom pengarna.

Hoppas det löser sig för dig och att det är något lätt problem!

• Anonym

TAck för era svar!

Jag har inte hunnit att  lämna någon studieförsäkran ännu, eftersom jag fick den lappen i torsdags och i fredags stoppade de utbetalningarna. Detta är min första termin på denna skola. Jag läste på KOmvux för länge sedan och då hade jag inga problem med CSN...

• riboflavin

Men oj! Jag har aldrig varit med om att någon fått en beviljad ansökan indragen(däremot "pausas" utbetalningar tills CSN fått in både studieförsäkran och kursregistrering), om det har tillkommit något efter beviljat studiemedel brukar man ju får skit för det först inför nästa ansökansperiod.

Jag har haft samma problem som MoonFight med att lärare varit långsamma med att rapportera in, och nu så sitter halva klassen i skiten inför hösten (som tur är inte jag) eftersom alla poäng från ht10 inte rapporterades före 15 april (man får nämligen inte söka våra programkurser utan att ha fullständiga betyg) så de kommer får vänta till efter antagning 2 och sen ta platserna som blir över (men de har platsgarati) och sen söka studiemedel. Vilket kommer ta en massa extra tid. Det innebär ju även att de i klassen som ska läsa sommarkurser inte kommer bli beviljade studiemedel med största sannolikhet.

Ring och fråga vad i helvete de håller på med och hur du ska lösa problemet, sen går du till din skoladministratör och går inte därifrån innan de fixat det. Har du tagit alla dina poäng (eller tillräckligt för att bli beviljad studiemedel) så är problemet troligtvis att du inte blivit registrerad på kursen som du ska (om du skickat in din studieförsäkran)

• LovleyMamma

Csn brukar inte bara dra tillbaka betalningarna utan anledning. Så något måste du eller skolan ha gjort fel. 
    Hur länge har du studerat? Har du varit "sjuk", dvs borta från skolan alltför mycket? 

• Anonym (Avslag)

Du måste ha fått ett meddelande om avslag för att CSN ska stoppa utbetalningarna. Eller är det något som gått fel på vägen mellan skolan och CSN (t ex att skolan inte rapporterat dig som student).

• SilverLadyG
    Anonym skrev 2011-04-23 10:45:28 följande:
    TAck för era svar!

Jag har inte hunnit att  lämna någon studieförsäkran ännu, eftersom jag fick den lappen i torsdags och i fredags stoppade de utbetalningarna. Detta är min första termin på denna skola. Jag läste på KOmvux för länge sedan och då hade jag inga problem med CSN...
    Hur vet du att de stoppade utbetalningarna? De betalar aldrig ut några pengar utan studieförsäkran! Studieförsäkran ska lämnas, då har du rätt till några utbetalningar. Lämna den idag via telefon eller csn.se
  • Anonym

Det kan vara att din studie försäkran inte har kommit in då kan dom stoppa betalningen. Men står det något på din sida om lånet är beviljat trots de har stoppat utbetalningar?
    Sen kan det vara att skolan har uppgivit för låga poäng för utbetalning, så vart det för mig då jag hade varit sjuk men det löste sig i alla fall, dom var trevliga och fortsatte betala. Man har rätt och få bidraget trots man är sjuk med men då måste de ha intyg om det.
    Bäst och ringa och höra varför och vad du ska göra

• Anonym (Avslag)
    Anonym skrev 2011-04-23 10:57:05 följande:
    Det kan vara att din studie försäkran inte har kommit in då kan dom stoppa betalningen. Men står det något på din sida om lånet är beviljat trots de har stoppat utbetalningar?
    Sen kan det vara att skolan har uppgivit för låga poäng för utbetalning, så vart det för mig då jag hade varit sjuk men det löste sig i alla fall, dom var trevliga och fortsatte betala. Man har rätt och få bidraget trots man är sjuk med men då måste de ha intyg om det.
    Bäst och ringa och höra varför och vad du ska göra
    Och glöm inte att det är 30 dagars karens hos CSN.
  • Anonym

Skolan har registrerat mig, jag pratade både med skolan och CSN förra veckan. Jag har studerat sedan 28 mars och har skött alla närvarorapporter samt delprov (läser på distans)

Jag kan inte lämna studieförsäkran via nätet, måste lämna in på papper och den lappen fick jag ju först i torsdags och i fredags stoppade de alla planerade utbetalningar. De kan ju inte räkna med att jag ska hinna få lappen påskriven av skolan och sedan ivägskickad och att den kommer fram till dem inom 24 timmar...

Så himla konstigt och deprimerande. Det som känns jobbigast är att det är påsk - långledigt så att jag måste vänta ända till tisdag för att få reda på vad det handlar om..

Det jag kan tänka mig isåfall är att jag hade sjukersättning från FK innan jag började studera. Jag meddelade FK för flera veckor sedan att jag skulle börja studera, men de är så jävla långsamma så trots att jag meddelat att jag börjat studera så betalade de ut ersättning till mig den 18:e.  Jag ringde till dem och sa att jag har fått pengar jag inte ska ha. Jag kommer få ett återkrav på dessa pengar.

Kan ju vara så att CSN tror att jag har bidragsfuskat och därmed inte betalar ut pengar till mig. Men jag har ju inte gjort något fel. Tänk om jag straffas för detta nu och aldrig mer får pengar för att studera.....

Svar på tråden CSN har stoppat alla mina planerade utbetalningar...