• Dreams Never Ends

Slapphänta tonårsföräldrar

Tillåter du din 14-åring ha stringtrosor? Tillåter du henne ha sex? Får hon vara ute till 12 på natten? Får hon pierca sig och gå ut i trasiga mjukisbyxor?

Jag tycker INTE att ngt av dessa åvanståenden är OK. Jag är själv ung och det var inte längesedan jag var 14. Jag minns hur det var. Man ville ju göra allt man INTE fick. Men en del föräldrar tror att man behöver gå igenom ngn slags "fas" att bli vuxen när man är 14-15, men det kan man gott och väl göra när man fyllt 18! Jag tackar mina föräldrar idag för att dom sa NEJ när jag ville sova hos en kille, att dom så gott som släpade in mig ifall jag inte gick in kl 10 på kvällen (för jag ville ju vara ute med alla coolingar som snackade om förbjudna saker).

Vart fan är Sverige påväg seriöst alla tonårsföräldrar!? Hur svårt är det att sätta gränser? Jag ser så mycket skabbiga tonåringar på stan och brukar fråga mig själv vart fan håller deras föräldrar hus egentigen? Varför vara för slapphänt? Jag skulle kunnat vara 1 av dom men jag är smartare och har bättre föräldrar än så.

Och glöm inte! Tänk på att även om ni tror att er son/dotter är värsta ängeln som gör dom så mycket bakom era ryggar! Ni må tro att överbeskyddning skapar ännu mer motsättningar, JA det gör det nog, men då är det erat ansvar som förälder att sätt STOPP! Då ska inte tonåringen få gå ut alls på kvällarna om det inte sköts! Då blir det hemmamyskväll framför tv:n istället med familjen :) Sååå bra för gemenskapen i familjen!

Tonåringen må sura för dina regler men tro mig, DET HJÄLPER och du får en ängel som behandlar sina föräldrar med respekt. Jag gör allt för min familj. Dom är värd det! Dom förstod att man inte knullar så fort man får chancen och tvingade mig att följa detta! DET är respekt!

• Svar på tråden Slapphänta tonårsföräldrar
  • IsaViolia

Min mamma lät mig sova hos min första kille när jag va 13, hon lät mig vara hemma och dricka hembränt min bror fixade. Hon lät mig klä mig hur jag ville, och färga håret hur jag ville. Jag fick börja använda stringtrosor när jag var 13. Jag vart nog ganska bra ändå, men de tack vare att jag efter hennes död flyttade till egen lägenhet och fick klara mig själv. Hade jag haft mer regler i yngre tonåren hade jag mest troligt sluppit väldigt mycket skit. Men som sagt, jag vart rätt bra ändå. Lär barnen att allt handlande har konsekvenser, så lärde jag mig.

• tideloo

Ok!! Jag håller med till en viss gräns,men man kan inte döma genom att se en tonåring en gång!! Jag har haft föräldrar som varit allt enligt reglernas konster! De har
    Hämtar när ja va ute för länge, de hade koll på kläder med mer!! Men va jag gjorde när de inte såg eller visste va dumt
    Å tror själv det hör ungdomen till,testa, vägra lyda ,men självklart ska föräldrar hålla reglerna å vara konsekventa! Men för många är det kanske lättare å
    Säga än att utöva i praktiken

• lunkentuss

Det enda "hemska" av detta tycker jag är sexet, men vadå tillåta? Man kan försöka uppfostra på ett visst sätt o försöka lära ut en sund syn på sex men sen hänger allt på tonåringen ändå =) Man kan inte tvinga ett 14-åring att inte ha sex xD

Du verkar föresten fått en himla sund syn på tonåringar tack vare din uppfostran ^^

• lillronya

Jag tycker det är bättre med lite färre förbud och istället försöka få tonåringarna att förstå vad som är bra och inte.
    Som du själv skriver så vill man ju ofta göra det man inte får.
    Då är det ju smartare att få tonåringen att inse att det inte är så smart att göra vissa saker istället för att förbjuda.
    Har hittills funkat bra här iaf.

Dock håller jag med dej om att det saknas engnagemang och koll från många tonårsföräldrar.
    Det gäller ju att våga lägga näsan i blöt och ha koll på vad de håller på med.

Vill avsluta med att säga att vi såklart har regler som ska följas även i vårt hem.
    Ömsesidig respekt är viktigt...

Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio > www.femsmahjartan.blogspot.com <
  • Dreams Never Ends

Men jag tycker inte att man ska låta dom "testa sig fram". Tycker det är en fånig ursäkt för att inte ta sitt ansvar. "testa sig fram" kan man göra när man fyllt 18. Man bör inte testa sig fram när man inte är mogen för det och då är det förälderns ansvar att hindra det om man så måste låsa in tonåringen. Men med en bra uppfostran förstår oftast tonåringen det själv. Att man tex inte har sex som barn.

Och JA, jag skulle nog fjort det mesta för att hindra min 14 åriga dotter ha sex. Men inte på ett provocerande sätt. Man behöver bara tala om bestämt att sånt håller inte 14 årigar på med och det är fel osv. Och tala om ev konsekvenser om det händer. Och konsekvenskerna får gärna vara ganska rejäla.

Men kom ihåg! Nyckeln till det hela är kärlek! MYCKET kärlek! Gör allt för din dotter! Var inte snål med kärlek! Men när det kommer till sånt här måste man vara bestämd och har man gett barnet kärlek så mrespekterar hon/han oftast ett NEJ utan krångel.

• lillronya
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-24 10:53:59 följande:
    Men jag tycker inte att man ska låta dom "testa sig fram". Tycker det är en fånig ursäkt för att inte ta sitt ansvar. "testa sig fram" kan man göra när man fyllt 18. Man bör inte testa sig fram när man inte är mogen för det och då är det förälderns ansvar att hindra det om man så måste låsa in tonåringen. Men med en bra uppfostran förstår oftast tonåringen det själv. Att man tex inte har sex som barn.

Och JA, jag skulle nog fjort det mesta för att hindra min 14 åriga dotter ha sex. Men inte på ett provocerande sätt. Man behöver bara tala om bestämt att sånt håller inte 14 årigar på med och det är fel osv. Och tala om ev konsekvenser om det händer. Och konsekvenskerna får gärna vara ganska rejäla.

Men kom ihåg! Nyckeln till det hela är kärlek! MYCKET kärlek! Gör allt för din dotter! Var inte snål med kärlek! Men när det kommer till sånt här måste man vara bestämd och har man gett barnet kärlek så mrespekterar hon/han oftast ett NEJ utan krångel.
    Vet inte om det är mej du skriver till, men jag vill förtydiga en sak i mitt inlägg.
    Med att inte förbjuda så menar jag inte att tillåta.
    Jag menar att det är bättre att hela tiden prata mycket med sina barn så att man inte behöver förbjuda utan att de istället förstår vad som är mindre bra att göra ändå.
    Att man istället kan säga att jag helst inte vill att de har sex eller dricker alkohol så tidigt eftersom det inte är så bra.
    Här funkar den varianten än så länge iaf.

Håller dock med dej om kärleksbiten.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio > www.femsmahjartan.blogspot.com <
  • linathegirl

Min dotter går i 6an och hänger en del med äldre kompisar och träffar även killar från nätet. Jag har bestämt mig att inte förbjuda henne att leva livet. Hon är mycket mer mogen än de flesta i hennes ålder så hon får ha vilka kläder hon vill, pierca sig om hon vill, träffa de killar hon vill, gå ut i trasiga och utmanande kläder, festa  och vara ute på nätterna på helgerna. Jag vet att detta provocerar en del men jag tycker inte att man ska hindra dom att ha roligt så länge det inte är farligt. Och alla tonåringar dricker alkohol. Det hör till när man är ung att man ska testa gränserna. Hoppas det finns fler föräldrar som resonerar som jag.

• Kimona

Hur kan man inte tillåta dom att ha sex? Hur ska man förhindra det hade du tänkt?
    Vill man ha sex så har man det oavsett ålder.

En 14 åring väljer väl underkläder själv? Visst, man kanske får i present, men jag valde alla mina själv. Hade även push up BH när jag var 14...

Jag var också tvungen att vara hemma runt tio, men det hindrade ju inte mig att göra "sånt man inte borde". Jag drack inte, rökte inte, tog inga droger, men man kan allt hitta på annat.

Jag vet inte riktigt varför du tycker det är slapphänt. När man är 14 håller man på att finna sig själv och då måste man få umgås med folk, hitta sin stil o.s.v.

Jag var punkare när jag var 14, efter det var jag goth, sedan var jag nån sorts industrial svartrockare och tillslut blev jag den jag är nu - glada färger och vintage galning.
    Jag är varken vilding eller ligist

• Dreams Never Ends
    linathegirl skrev 2011-04-25 13:40:28 följande:
    Min dotter går i 6an och hänger en del med äldre kompisar och träffar även killar från nätet. Jag har bestämt mig att inte förbjuda henne att leva livet. Hon är mycket mer mogen än de flesta i hennes ålder så hon får ha vilka kläder hon vill, pierca sig om hon vill, träffa de killar hon vill, gå ut i trasiga och utmanande kläder, festa  och vara ute på nätterna på helgerna. Jag vet att detta provocerar en del men jag tycker inte att man ska hindra dom att ha roligt så länge det inte är farligt. Och alla tonåringar dricker alkohol. Det hör till när man är ung att man ska testa gränserna. Hoppas det finns fler föräldrar som resonerar som jag.
    Men om något farligt händer då? Det kan du aldrig veta. Om hon blir tvingad sex mot sin vilja som avdeck på en fest? Hon är 12 ÅR!!! Ungdomar MÅSTE ha gränser. Man vet ingenting om livet som 12 åring och vad som helst kan hända!
  • linathegirl
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-25 17:09:26 följande:
    Men om något farligt händer då? Det kan du aldrig veta. Om hon blir tvingad sex mot sin vilja som avdeck på en fest? Hon är 12 ÅR!!! Ungdomar MÅSTE ha gränser. Man vet ingenting om livet som 12 åring och vad som helst kan hända!
    Nej jag kan inte veta allt som min dotter gör och jag vill inte det heller. Hon ska få leva sitt eget liv utan att jag lägger mig i. Jag tror dessutom att hon vet mer om livet som 12åring än många vuxna tack vare att jag låter henne testa gränser själv. Och varför är det så farligt om dom skulle ha sex innan dom är 15. Vill min dotter ligga med en kille kommer inte jag att hindra henne utan det ska vara hennes eget val.
Svar på tråden Slapphänta tonårsföräldrar