• Anonym

Min bebis får kramper

Min bebis på snart tre månader har sedan hon var 1 månad fått vad vi tror är kramp. Helt plötsligt kastar hon ut armarna, blir helt stel i hela kroppen och har ett skräckslaget uttryck i ansiktet. Så sitter hon i några sekunder, knäpptyst och nästan hyperventilerar, för att sen när det släpper bara vråla. I början hände detta bara när hon redan var arg, och bvc-sköterskan trodde då att det handlade om att hon blev så arg att hon spände kroppen, men nu händer det när som helst. Är det någon som varit med om nåt liknande och kan ha någon aning om vad det kan handla om?

• Svar på tråden Min bebis får kramper
  • Lillave

Det finns ju ngt som kallas affektkramp men jag hade absolut sökt läkare för detta.

Lycka till!

• ELLEoClara

Du ska absolut prata med familjeläkaren, filma gärna några kramper så du kan visa.

• Anonym

Jag tror inte jag hinner filma det eftersom det pågår under så kort tid, men jag ska kontakta läkare om detta.

• sprätthöna

Jag tycker det låter som epilepsi .Såg en föreläsning på Kunskapskanalen i veckan.  Föreläsaren nämnde den här formen som finns hos små barn där dom helt kort bara slår ut med armarna. Här är länken:
    urplay.se/163660 

• Anonym

Gå till läkaren så att de inte är epilepsi eller något sånt.. Affektkramp finns de 2 varianter av vad jag vet och ena blir man blå eller får Missfärgningar på läppar, händer tex.. Och sen en ovanlig då man blir blek bl.a men ni kan läsa om de. Men som sagt de bästa är att gå till läkaren om de har hållt på så länge.

• Anonym

Har tittat på länken, och nog kan det vara det. Usch vad orolig jag blir. Ska ringa läkaren direkt på tisdag...

• Anonym

seriöst, om du misstänker att hon kan ha infantil spasm så tycker jag du ska ringa jourmottagningen i morgon, det är allvarliga saker.

• Anonym (S)

Låter ganska exakt som våran dotter gjorde en period som bebis, man blev ju så himla rädd när det hände. Jag vågade aldrig släppa henne med blicken, ställde tom klockan varje kvart på natten för att titta på henne. Jag berättade för barnmorskan så vi fick prata med läkare. Tror dom menade som så att hon fick upp lite bröstmjölk och fick lite "panik" av det. Iallafall så slutsde det när hon blev några månader äldre. Tror inte alls att det behöver vara nåt "farligt/allvarligt" men det är såå läskigt och det är ju alltid värt att kolla upp.

• Lizzyy

Jag tycker också att det låter som epilepsi. Ring 1177 och prata med dem där, så ni får komma in! Ni bör prata med en doktor snarast. Inte så bra att vara obehandlad.

Kram till er och liten!

• sprätthöna

Skulle bara tillägga det också: Lycka till!
    Hoppas det löser sig och att ni får en utredning till stånd. Samt att det inte är något allvarligt förstås!

• Kaosmamma

Min dotter lider av affektkramper... Men dessa utlöses av olika sinnestillstånd som arg, ledsen och glad. Hon tappar andan och kan inte ta några andetag och tillslut svimmar hon. Ibland vaknar hon snarkande till efter ca 5-10 sek, alltså snabba kramper. Men ofta har hon varit uppe i 20-25 sek där också stelhet och fysiska kramper/skakningar kommer. Hon har problem med andningen i botten.

Kolla absolut upp detta. Sker det något särskilt när detta händer? Är hon vaken eller sker det när hon ska somna eller sover?

• sprätthöna

TS, undrar hur det har gått? Har ni varit i kontakt med sjukvården? Vad har de sagt?

• mamma till tre busungar
    sprätthöna skrev 2011-04-24 19:59:12 följande:
    Jag tycker det låter som epilepsi .Såg en föreläsning på Kunskapskanalen i veckan.  Föreläsaren nämnde den här formen som finns hos små barn där dom helt kort bara slår ut med armarna. Här är länken:
    urplay.se/163660 
    Detta var en bra länk! Den tänker jag sprida!
  • Friedegard

Det kan inte vara en kraftig fallreflex?  Den kan även utlösas av ljud eller om barnet blir skrämt.

• Anonym

Jag ringde 1177 på måndagen i förra veckan, som sa åt mig att vänta till dagen efter för att kontakta Bvc. Sagt och gjort, ringde på tisdagen och trodde hon skulle be mig komma in för att träffa läkaren, men hon sa åt mig att åka in akut. På akuten gick allt fort. Vi fick läggas in direkt och tidigt på morgonen efter fick vi göra EEG. (Kan säga att de misstänkte infantil spasm.) Det var det absolut värsta dygnet i mitt liv. Jag bara grät och grät. Även om vi hemma misstänkte samma sjukdom, så tänker man nånstans bak i hjärnan att det drabba ju inte mitt barn, och att när vi väl får prata med läkare kommer de säga att vi nojjar oss. Men det blev tvärtom. De trodde mer på det än vad vi gjorde.
    Svaret kom på onsdagseftermiddagen: EEG:t visade ingenting! Vilken lycka! Vi ska på uppföljning imorn, för de vet fortfarande inte vad det är som utlöser kramperna, men det värsta är iaf eliminerat. Dessutom hade hon sin sista kramp tisdag morgon, och sen dess har hon inte haft något!

• sprätthöna

Oj, vad skönt för er, vilken lättnad det måste vara. Både att ni togs på allvar och at det inte var någonting.  Hoppas ni får reda på mer imorron, för man vill ju ändå  veta vad det berodde på.

• CatrinS

Hej! Hur gick det för er? Min dotter har precis samma kramper, De kom är ho var ca 1 mån och hon är u 3 måader. Ska på eeg imon..

• jjoelle

Hej! Har precis läst om ditt inlägg gällande ditt spädbarn som uppvisade något som liknade kramper, m.m. Din beskrivning låter precis som något min dotter gör och satt och googlade om det för att försöka hitta svar och såg ditt inlägg. Vet att det är länge sedan du skrev här men håller tummarna för att du kanske kan se mitt inlägg nu. 

Vi har pratat med BVC och nu har vi skickats vidare till neurolog för utredning. Ska också göra EEG-undersökning. 

Hur gick det för er med den fortsatta utredningen och hur har ni det idag? var det något som ditt barn växte ifrån?

• Ronnyru

Min dotter får precis samma! I kombination med rota vaccinet, kanske bara är en tillfällighet, men bara kommit några gånger och då i samband med vaccinet. Hon slänger ut armarna, ser helt skräckslagen ut med stora ögon, blir helt stel i kroppen och sen gråter hon efteråt. Känns som någon form av magkramp. Men det är otroligt läskigt och ska såklart undersökas. 

Svar på tråden Min bebis får kramper