• Anonym (jumi)

    Vill inte adoptera ,skäms .

    Jag och min har gjort 2 iVF manlig inf  och 8 embryoåterföranden och bestämt oss för att det får räcka ,det naturliga alternativet är tydligen alltid adpotion . Alla jag känner i samma situation adopterar. Vi vill inte ha spermiedonation,men vi vill inte heller adoptera...
    Våra bekanta kan inte förstå det här ,vi får konstiga blickar och en del har tom sagt rakt ut att vi är själviska . Vi ville bara försöka få egna barn ,,thats all. Vi visste redan när vi träffades att det skulle bli oerhört svårt för oss att få egna barn ,men vi ville iallafall försöka.
    Jag kan inte förklara mina känslor inför adoption ,men hjärtat är inte med . Jag tror att jag inte vill ha ett bra som är plan B ,ett andrahandsalternativ , ett "iställetför" .

    Min man känne rlikadant annars hade den ena kanske övertalat den andra ....Jag skäms för att jag känner såhär .vad är det för fel på mej liksom ?

  • Svar på tråden Vill inte adoptera ,skäms .
  • Insatt

    Själviska? Jag tycker att det är moget att inse att man inte vill och då inte falla för att man "borde" vilja bara för att alla andra gör det. Det är väl mindre själviskt att avstå och inte råka behandla ett adopterat barn illa för att man egentligen inte ville (inte för att jag tror att det är så lätt att komma igenom adoptionsnålsögat om man inte verkligen vill).

  • Ethi
    Anonym (jumi) skrev 2011-04-25 10:59:37 följande:
    Min man känne rlikadant annars hade den ena kanske övertalat den andra ....Jag skäms för att jag känner såhär .vad är det för fel på mej liksom ?
    Ni vill väl helt enkelt inte tillräckligt gärna ha barn för att se utanför ramarna från det ni tänkt er från början? Det är väl inget fel med det? Fast ni får ju vara beredda på att leva helt utan barn förstås om det enda ni kan tänka er är ett barn som är ert gemensamma genetiska barn... Är ni inte det så kanske det är läge att gå professionellt och prata om varför ni känner så, till att börja med?

    For the record: även adopterade barn är egna barn. Även barn som kommit till genom ägg-, spermie- eller embryodonation är egna barn.
    Anonym (jumi) skrev 2011-04-25 10:59:37 följande:
    Jag kan inte förklara mina känslor inför adoption ,men hjärtat är inte med . Jag tror att jag inte vill ha ett bra som är plan B ,ett andrahandsalternativ , ett "iställetför"
    Tänkt dig in i den motsatta situationen. Du vill adoptera men det går inte, av någon anledning. Kanske stoppas du av evinnerliga adoptionsköer - kanske är det något annat som gör att du inte kan adoptera. Det går inte. Du kan inte få barn genom adoption. I alla fall inte just nu. Däremot går det bra att göra IVF, genom den vägen kanske du kan få barn... Och du blir gravid och föder ett barn.

    Tror du att du kommer att älska det barnet mindre för att det var plan B, ett "iställetför" än du hade gjort med det adopterade barnet som du sett framför dig i dina drömmar? Eller kommer du att tänka att det var en evig tur att du inte kunde få barn genom adoption, för då hade du ju inte tvingats tänka om och göra valet som ledde till att du fått just det här barnet? Det barn som det var meningen att du skulle vara mamma till.

    Att ändra på sin mentala bild är inte lätt. Alla kanske inte ens kan det - eller så har de inte en tillräcklig drivkraft och längtan för att göra det. Men inga barn man får är istället-för. De är sina egna mirakel. Vägen till dem var kanske inte den som man först hade tänkt sig men den var den rätta till just det här barnet. Hade man valt någon annan väg så hade man fått "fel" barn (eller inget barn alls) och det känns nog fullständigt otänkbart för alla föräldrar - oavsett vilken väg de fått sina barn på.
  • Anonym (jumi)
    Ethi skrev 2011-04-25 15:52:17 följande:
    Ni vill väl helt enkelt inte tillräckligt gärna ha barn för att se utanför ramarna från det ni tänkt er från början? Det är väl inget fel med det? Fast ni får ju vara beredda på att leva helt utan barn förstås om det enda ni kan tänka er är ett barn som är ert gemensamma genetiska barn... Är ni inte det så kanske det är läge att gå professionellt och prata om varför ni känner så, till att börja med?

    For the record: även adopterade barn är egna barn. Även barn som kommit till genom ägg-, spermie- eller embryodonation är egna barn.
    Anonym (jumi) skrev 2011-04-25 10:59:37 följande:
    Jag kan inte förklara mina känslor inför adoption ,men hjärtat är inte med . Jag tror att jag inte vill ha ett bra som är plan B ,ett andrahandsalternativ , ett "iställetför"
    Tänkt dig in i den motsatta situationen. Du vill adoptera men det går inte, av någon anledning. Kanske stoppas du av evinnerliga adoptionsköer - kanske är det något annat som gör att du inte kan adoptera. Det går inte. Du kan inte få barn genom adoption. I alla fall inte just nu. Däremot går det bra att göra IVF, genom den vägen kanske du kan få barn... Och du blir gravid och föder ett barn.

    Tror du att du kommer att älska det barnet mindre för att det var plan B, ett "iställetför" än du hade gjort med det adopterade barnet som du sett framför dig i dina drömmar? Eller kommer du att tänka att det var en evig tur att du inte kunde få barn genom adoption, för då hade du ju inte tvingats tänka om och göra valet som ledde till att du fått just det här barnet? Det barn som det var meningen att du skulle vara mamma till.

    Att ändra på sin mentala bild är inte lätt. Alla kanske inte ens kan det - eller så har de inte en tillräcklig drivkraft och längtan för att göra det. Men inga barn man får är istället-för. De är sina egna mirakel. Vägen till dem var kanske inte den som man först hade tänkt sig men den var den rätta till just det här barnet. Hade man valt någon annan väg så hade man fått "fel" barn (eller inget barn alls) och det känns nog fullständigt otänkbart för alla föräldrar - oavsett vilken väg de fått sina barn på.
    Du har en poäng  som är logisk. Problemet är att det inte går att tänka logiskt när det gäller sånt här . Det går bara att gå på magkänsla och hjärta . Jag tror även att jag och min man har "låst " oss . Det är ganska nyligt sen vi fick vårt sista missfall...Tyvärr hinner man inte alltid med en läkeprocess innan man bestämmer sig för adoption,vi är båda ca 37 år.
  • chatnoir

    Om ni båda är 37 har ni fortfarande tiden för er, ifall ni skulle ändra er och vilja adoptera senare. Känn er inte pressade att ta ett beslut som måste vara slutgiltigt. Jag tycker att ni är modiga som vågar vara ärliga mot er själva och varandra. Jag tror inte heller på adoption som ett andrahandsalternativ. Därmed inte sagt att det måste vara det bara för att man tidigare har gjort behandlingar. Tillåt er att sörja barnet ni förlorat. När ni känner er starkare kan ni fundera över om ni eventuellt ändå ska ställa er i kö i en adoptionsorganisation, bara som en garanti om ni skulle komma fram till att adoption trots allt faktiskt är er väg till barn.

    Lycka till!

  • Anonym (jumi)
    chatnoir skrev 2011-04-25 18:09:55 följande:
    Om ni båda är 37 har ni fortfarande tiden för er, ifall ni skulle ändra er och vilja adoptera senare. Känn er inte pressade att ta ett beslut som måste vara slutgiltigt. Jag tycker att ni är modiga som vågar vara ärliga mot er själva och varandra. Jag tror inte heller på adoption som ett andrahandsalternativ. Därmed inte sagt att det måste vara det bara för att man tidigare har gjort behandlingar. Tillåt er att sörja barnet ni förlorat. När ni känner er starkare kan ni fundera över om ni eventuellt ändå ska ställa er i kö i en adoptionsorganisation, bara som en garanti om ni skulle komma fram till att adoption trots allt faktiskt är er väg till barn.

    Lycka till!
    Tack snälla du ♥
  • Anonym (Undra sa flundra)

    Ja,nån låsning i sinnet har det blivit. "Istället för" är inte  en tanke som nånsin slagit oss,vi hade hellre adopterat om vi fått än gått igenom 9 homonbehandlingar till synes utan resultat. Vi ser det som att hellre ett barn vilket som än inget barn alls så vi ska nog göra ED så småningom. Och då kommer vi ta det som finns,råkar det vara en mörkhyad så får det bli det. Aldrig att vi skulle se det som ett andrahandsalternativ,visst det är ju det på sätt och vis,men ändå inte. Det skulle ju bli vårt barn ändå,precis lika mycket som ett egettillverkat blivit. Men ni är inte mogna för såna beslut än. Ta en funderare till. Hur gärna vill ni ha barn? Kan ni leva helt utan? Eller är ett barn vilket som bättre än inget? Adoptera hinner ni än,jag har vänner som varit över 40 och adopterat.

  • Anonym

    Jag förstår dig helt o hållet TS, och din känsla "hjärtat är inte med" Jag vet ärligt talat inte om jag skulle kunna älska ett barn som jag inte väntat och burit själv. Det är en svår fråga, och den blir ännu svårare då jag inte "har problemet" att inte kunna få egna barn. kanske om jag inte kunde föda ett "eget" barn att jag skulle tänka annorlunda. Det är som sagt en svår fråga och endast ni kan avgöra om det är rätt väg för er. 
    All lycka! 

  • Ethi
    Anonym (jumi) skrev 2011-04-25 17:40:44 följande:
    Du har en poäng  som är logisk. Problemet är att det inte går att tänka logiskt när det gäller sånt här . Det går bara att gå på magkänsla och hjärta . Jag tror även att jag och min man har "låst " oss . Det är ganska nyligt sen vi fick vårt sista missfall...Tyvärr hinner man inte alltid med en läkeprocess innan man bestämmer sig för adoption,vi är båda ca 37 år.
    Jo, men det gör man faktiskt. Hinner alltså. Adoption är idag oftast en låååång process med långa, långa väntetider i de flesta fall. Scenariot jag målade upp ovan är/kommer nog faktiskt att (bli) verklighet för en hel del, som fastnar i sverigeköer eller inte blir godkända för adoption av olika orsaker. När vi för snart sju år sen valde bort fertilitetsbehandlingar och valde adoption direkt till första barnet, så var det det snabbaste och säkraste sättet till barn. Det var så. Då. Det är inte så nu längre.

    Det bästa ni kan göra, om ni tror att ni kanske möjligen eventuellt i framtiden ändå vill adoptera, är att betala in sökandemedlemsavgiften (=den högre avgiften) till en adoptionsorganisation (jag hade valt Adoptionscentrum, som är störst och har flest länder men man väljer förstås vilken man vill). På det viset köper ni er tid att läka, utan att samtidigt behöva stänga adoptionsdörren. OM ni ångrar er. Det är bara pengar. Ni förbinder er absolut inte att adoptera i framtiden men OM ni ändå väljer det, så får ni tillgodoräkna er kötiden från och med att ni betalade. I det läget kan varje månad vara viktig. Det är det jag menar med att köpa sig tid, istället för att bara förlora tid medan man funderar på lösningar och läker. För OM man vill adoptera så är varje insparad sökandemedlemsskapsmånad guld värt, och det kan till och med vara så att det är skillnaden mellan barn och inte barn, om man har åldern emot sig.

    Fast, adoption kanske faktiskt inte alls är ert sätt att få barn på? På riktigt? Kanske spermiedonation ändå är bättre? Eller embryodonation (utomlands)? Kanske det är bättre för er att leva utan barn, om den genetiskt gemensamma inte lyckas? Alla är vi ju olika och behöver fatta olika beslut.

    Jag beklagar verkligen era missfall. Det är verkligen oerhört tungt att gå igenom. *kram*
  • Mara
    Anonym skrev 2011-04-25 19:38:28 följande:
    Jag förstår dig helt o hållet TS, och din känsla "hjärtat är inte med" Jag vet ärligt talat inte om jag skulle kunna älska ett barn som jag inte väntat och burit själv. Det är en svår fråga, och den blir ännu svårare då jag inte "har problemet" att inte kunna få egna barn. kanske om jag inte kunde föda ett "eget" barn att jag skulle tänka annorlunda. Det är som sagt en svår fråga och endast ni kan avgöra om det är rätt väg för er. 
    All lycka! 
    Vad gäller väntan, så lovar jag dig att vi som adopterar väntar på våra barn minst lika länge som de som får biologiska barn. Ofta är vår väntan mycket längre än då.

    När det gäller att man inte tror sig kunna älska ett barn som man inte burit själv, så är det ju tur att de flesta pappor inte ser det som ett hinder.
  • Lovikka

    Felet på dig liksom är nog att du tror att du vill ha en graviditet, att du har glömt bort att det är familjeliv, barn du vill ha. Egentligen. Kampen för att få till en graviditet, att vänta barn i magen har varit låång och väldigt mödosam. Någon stans under den processen har ni tappat bort ert verkliga mål: att bli föräldrar.

    Det tror jag.

    Det är väl inget konstigt med det.

    Kanske hittar ni en dag tillbaka till er ursprungliga längtan efter att få bli föräldrar, att få gemensamma barn. Den dagen kan ni försöka få adoptera.

Svar på tråden Vill inte adoptera ,skäms .